Pracodawca powinien dołączyć do dokumentacji dowody nadania oraz zwrotu korespondencji i zatwierdzić protokół powypadkowy w dniu zwrotu go przez pocztę do zakładu pracy.
UZASADNIENIE
Tryb sporządzania protokołu powypadkowego, w tym terminy i kolejność składania podpisów na protokole, reguluje rozporządzenie z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Po sporządzeniu protokołu, jest on podpisywany przez członków zespołu powypadkowego i przekazywany poszkodowanemu w celu zapoznania się z treścią i wniesienia ewentualnych uwag i zastrzeżeń.
WAŻNE!
Poszkodowany powinien zapoznać się z treścią protokołu przed jego zatwierdzeniem przez pracodawcę, czyli w ciągu 5 dni kalendarzowych od daty sporządzenia dokumentu.
Warto pamiętać, że zapoznanie się z treścią protokołu powypadkowego oraz wniesienie do niego uwag i zastrzeżeń jest prawem poszkodowanego, natomiast zatwierdzenie protokołu jest obowiązkiem pracodawcy. W związku z tym pracodawca powinien wykorzystać wszystkie przewidziane prawem możliwości dostarczenia dokumentacji poszkodowanemu. W sytuacji kiedy pracodawca nie ma żadnego kontaktu z poszkodowanym pracownikiem, wówczas powinien przesłać dokumenty pocztą, listem poleconym wraz ze stosownym pouczeniem.
WSKAZÓWKA!
Jeżeli poszkodowany nie odbierze przesyłki, zasadniczo uznaje się, że pismo, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią (por. art. 61 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 300 Kodeksu pracy). W orzecznictwie przyjmuje się, że dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej od pracodawcy stwarza domniemanie faktyczne możliwości zapoznania się przez pracownika z jej treścią, co oznacza przerzucenie na niego ciężaru dowodu braku możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia pracodawcy (por. wyrok Sądu Najwyższego z 5 października 2005 r., I PK 37/05, OSNP 2006/17–18/263).
W związku z tym pracodawca powinien zatwierdzić protokół powypadkowy ze stosowną adnotacją dotyczącą prób zapoznana poszkodowanego z jego treścią, w szczególności załączając dowód nadania przesyłki oraz późniejszy zwrot protokołu z poczty, wraz z kopertą opatrzoną stosownymi adnotacjami placówki pocztowej (np. adresat nieznany, adresat nieobecny).
PODSTAWA PRAWNA
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870),
- Art. 61 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (DzU nr 16, poz. 93 ze zm.)
- Art. 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).