Pracownikiem niepełnosprawnym jest osoba posiadające orzeczenie o jednym z trzech stopni niepełnosprawności lub równoważnym.
Od dnia 1 stycznia 2009 roku dofinansowanie przysługuje także na osoby niepełnosprawne mające ustalone prawo do emerytury. Pamiętać należy, że można ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń począwszy od 1 stycznia 2009, a nie do wynagrodzeń wcześniejszych.
Dofinansowanie nie przysługuje na pracowników z którymi zawarto umowy cywilnoprawne – umowę o dzieło czy umowę zlecenie.
Warunki przyznania dofinansowania dla nowozatrudnionych pracowników niepełnosprawnych
Zobacz: Pracownik pomagający osobie niepełnosprawnej
Jeżeli zatrudnienie nowych pracowników niepełnosprawnych w danym miesiącu, nie powoduje wzrostu netto zatrudnienia ogółem i wzrostu netto zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych to miesięczne dofinansowanie na nowo zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego nie przysługuje jeżeli jego zatrudnienie nastąpiło w wyniku rozwiązania umowy o pracę z innym pracownikiem. Wyjątkami są sytuacje, gdy umowa o pracę uległa rozwiązaniu:
- z przyczyn, z jakich można zwolnić pracownika z jego winy,
- za wypowiedzeniem umowy przez pracownika,
- na mocy porozumienia stron,
- wskutek przejścia pracownika na rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- z upływem czasu, na jaki została zawarta,
- z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania została zawarta.
Dofinansowanie na nowo zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego przysługuje w przypadku, gdy jego miejsce pracy powstało w wyniku:
- wygaśnięcia umowy o pracę;
- zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracownika - na jego wniosek.
Zobacz serwis: Zatrudnianie niepełnosprawnych