Polska to społeczeństwo przedsiębiorczych kobiet. Mniej więcej jedna trzecia osób pracujących na własny rachunek to kobiety, jeszcze wyższy jest odsetek pań wśród osób zakładających firmy - wynika z raportu „Przedsiębiorcy w Polsce", przygotowanego przez PKPP Lewiatan.
Firmy zarządzane przez kobiety w porównaniu z „męskimi" są ostrożniejsze przy przyjmowaniu nowych pracowników, ostrożnie też oceniają i prognozują wzrost zysków i sprzedaży. Są bardziej zorientowane na jakość obsługi klienta, mniej zaś na cenę i jakość produktu lub usługi. Są też bardziej nastawione na wzrost sprzedaży i zysku, a mniej na utrzymanie się na rynku i wzrost udziału w nim.
Zobacz także: Kobiety dobrze zarządzają finansami w biznesie
Kobiety częściej zakładają firmy w sektorze opieki zdrowotnej, edukacji, gastronomii, obsłudze rynku nieruchomości czy innych usługach, gdzie np. o innowacje trudniej, a kredyt jest mniej potrzebny. Obecne spowolnienie gospodarcze jest silniejsze w „męskim" transporcie i budownictwie niż w usługach, co rzutuje na strategie tych firm.
W porównaniu z naszymi sąsiadami mamy najwyższy odsetek kobiet-pracodawców i pań pracujących na własny rachunek w jednoosobowych firmach.
Źródło: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan