Co grozi pracodawcy za niewykonanie poleceń inspektora pracy

Sebastian Kowalski
rozwiń więcej
Ustawodawca nie przewidział dla pracodawcy sankcji za niewykonanie wystąpienia inspektora pracy. Jednak pracodawca musi pamiętać, że raz niewykonane polecenie inspektora pracy może być powodem surowszego potraktowania podczas następnej kontroli.

Wystąpienie państwowego inspektora pracy to jedna z form reakcji na naruszenie przez pracodawcę przepisów prawa pracy stwierdzone w czasie kontroli. Doświadczenie wskazuje, że instytucja ta jest często używana w praktyce. Według danych zawartych w sprawozdaniach Głównego Inspektora Pracy w 2008 r. inspektorzy pracy skierowali do pracodawców 53,6 tys. wystąpień, w których zawarli 304,7 tys. wniosków o usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. W 2009 r. wystąpień było już ponad 57 tys. i zawierały 328,3 tys. wniosków. Zaletą wystąpień jest wysoka skuteczność tego środka.

Autopromocja

Przesłanki i treść wystąpienia

W przypadku lżejszych naruszeń przepisów prawa pracy inspektor pracy po zakończeniu kontroli kieruje wystąpienie do kontrolowanego lub podmiotu sprawującego nad nim nadzór. Ustawodawca nie wskazał, w jakich konkretnie przypadkach inspektor pracy może kierować do kontrolowanego wystąpienie. Zastrzegł jednak, że nie może tego uczynić wówczas, gdy inspektor jest uprawniony do wydania nakazów, o których mowa w art. 11 pkt 1–7 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (zwana dalej ustawą o PIP), np. nakazu wstrzymania wykonywania pracy w miejscu, w którym stan warunków pracy stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzi. A zatem jeżeli w trakcie kontroli inspektor stwierdzi inne naruszenie przepisów prawa pracy niż kwalifikujące się na wydanie nakazu, może poprzestać na skierowaniu wystąpienia o usunięcie stwierdzonych naruszeń.

Ile razy w roku PIP może kontrolować zakład pracy >>

W wystąpieniu inspektor pracy wskazuje, jakie konkretnie naruszenia zostały stwierdzone w czasie kontroli, oraz wnosi o ich usunięcie. Może również wnosić o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób winnych.

Choć ustawa tego nie wymaga, to jednak – zgodnie z zarządzeniem Generalnego Inspektora Pracy nr 16/07 z 22 listopada 2007 r. – wystąpienie zawiera także uzasadnienie.

Sytuacja pracodawcy po wystąpieniu

Wystąpienia nie są decyzjami administracyjnymi, a to oznacza, że nie przysługuje od nich środek zaskarżenia (postanowienie WSA w Warszawie z 24 lipca 2008 r., II SA/Wa 631/08).

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że wystąpienie inspektora pracy nie powoduje żadnego obowiązku po stronie pracodawcy ani też nie stwarza żadnego uprawnienia po stronie pracownika. Nie ma ono charakteru władczego i pracodawca nie musi się temu wystąpieniu podporządkować. Jego obowiązkiem jest wyłącznie zawiadomienie inspektora pracy w terminie określonym w wystąpieniu o terminie i sposobie wykonania ujętych w wystąpieniu wniosków (postanowienie z 23 października 2008 r., I OSK 1029/08). Termin wskazany w wystąpieniu, w którym należy zawiadomić odpowiedni organ inspekcji pracy o realizacji wystąpienia, nie może być dłuższy niż 30 dni.


Wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób winnych może mieć różny przebieg – od zastosowania kary porządkowej po rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Powinno ono być adekwatne do naruszenia obowiązków przez daną osobę, a przede wszystkim musi mieć umocowanie w przepisach prawa pracy. Wystąpienie pokontrolne inspektora pracy nie jest bowiem samo w sobie podstawą do stosowania wobec podwładnych jakichkolwiek sankcji.

Przykład

Pracownik Andrzej T. był członkiem zarządu organizacji związkowej i jednocześnie organizował pracę na budowie prowadzonej przez spółkę (pracodawcę). Okazało się, że lżejsze prace powierzał podwładnym będącym członkami tej samej organizacji związkowej, a cięższe – pozostałym podwładnym zatrudnionym na tych samych stanowiskach. W wystąpieniu inspektor pracy wskazał, że bezzwłocznie należy zaniechać tej praktyki oraz wyciągnąć odpowiednie konsekwencje wobec pracownika winnego naruszania prawa pracowników do równego traktowania w zatrudnieniu. Kontrolowana spółka rozwiązała z Andrzejem T. umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, wskazując, że podstawą tej decyzji jest wystąpienie inspektora pracy. Sąd w postępowaniu o przywrócenie do pracy uwzględnił żądanie Andrzeja T. Stwierdził, że rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia było niedopuszczalne już tylko z uwagi na brak uzyskania zgody organizacji związkowej na rozwiązanie umowy z tym pracownikiem.

Czy wnioskować o wystąpienie

Gdy w toku kontroli pracodawca dowie się o tym, że w jego zakładzie pracy stwierdzono naruszenia prawa pracy, może zasugerować inspektorowi pracy możliwość poprzestania na skierowaniu do niego wystąpienia. Wprawdzie przepisy ustawy o PIP nie przewidują możliwości złożenia takiego wniosku, ale też tego nie zabraniają. Taka prośba może mieć miejsce oczywiście tylko w sytuacji, gdy ujawnionych nieprawidłowości nie można usunąć natychmiast.

Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia - pracownik służby bhp czy pracodawca >>

Za takimi rozwiązaniami przemawia to, że inspektor pracy powinien kierować wystąpienia tam, gdzie ich szybkie wykonanie jest realne. Natomiast zwrócenie się pracodawcy do inspektora z prośbą o poprzestaniu na skierowaniu wystąpienia niewątpliwie przekonuje o chęci i zamiarze jak najszybszego usunięcia stwierdzonych naruszeń prawa.

Poprzestanie na wystąpieniu może uchronić pracodawcę lub osoby go reprezentujące np. od nałożenia na nich grzywny w formie mandatu. Jeżeli pracodawca przyzna się do naruszenia przepisów prawa pracy i zadeklaruje ich szybkie usunięcie, może to być ważnym argumentem za tym, aby inspektor nie zastosował lub zmniejszył inne sankcje nałożone w wyniku kontroli.


Skutki niewykonania wystąpienia

W ustawie o PIP nie określono żadnych negatywnych skutków dla kontrolowanego lub organu go nadzorującego w razie niewykonania przez pracodawcę wystąpienia inspektora pracy. Sam upływ czasu, przewidziany na zawiadomienie inspekcji pracy o sposobie i terminie zrealizowania wystąpienia, nie powoduje powstania po stronie pracodawcy konkretnych konsekwencji.

To, że pracodawca nie naraża się na jakąkolwiek sankcję administracyjną lub karną z ww. powodu, może skutkować tym, że podczas kolejnej kontroli i ujawnienia naruszeń prawa pracy pracodawca może być już surowiej potraktowany przez kontrolującego.

Kontrola PIP i urzędu skarbowego w jednym czasie >>

Ponadto warto podporządkować się wystąpieniu, gdyż inspektorzy pracy zawsze sprawdzają, w jaki sposób zrealizowano wystąpienia organów PIP. Natomiast informacje o realizacji uprzednich decyzji i wystąpień organów PIP oraz wniosków, zaleceń i decyzji innych organów kontroli i nadzoru nad warunkami pracy są umieszczane w protokole pokontrolnym (art. 31 ust. 2 pkt 6 ustawy o PIP).

Podstawa prawna:

Orzecznictwo:

  • postanowienie WSA w Warszawie z 24 lipca 2008 r. (II SA/Wa 631/08, niepubl.),
  • postanowienie NSA w Warszawie z 23 października 2008 r. (I OSK 1029/08, niepubl.).
Kadry
Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

pokaż więcej
Proszę czekać...