Outsourcing – to z reguły długoterminowe zlecanie wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym części funkcji działów pomocniczych przedsiębiorstwa (np. księgowości, płac), które zostaną tam zrealizowane efektywniej.
Należy rozróżnić dwa podstawowe rodzaje outsourcingu:
- kontraktowy, opierający się na braku jakichkolwiek powiązań pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą,
- kapitałowy – zleceniodawca posiada udziały kapitałowe w firmie świadczącej usługi outsourcingowe.
Stosowanie outsourcingu przyczynia się do zmniejszenia zatrudnienia w macierzystym przedsiębiorstwie i obniżenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej związanych z niektórymi obszarami.
W przypadku outsourcingu usług kadrowych, administrowaniu podlegają głównie płace. Firma zewnętrzna w praktyce najczęściej:
- sporządza miesięczne listy wynagrodzeń, zgłoszenia do ZUS, deklaracje i raporty miesięczne,
- prowadzi indywidualne karty wynagrodzeń pracowników, zestawienie urlopów i nieobecności,
- zapewnia pracownikom comiesięczną informację o wysokości uzyskiwanego wynagrodzenia wraz z odliczeniami wynikającymi z ustaw podatkowych i o ubezpieczeniu społecznym,
- nalicza i sporządza deklaracje dla PFRON.
Niejednokrotnie przedsiębiorcy przyjmującemu zlecenia w zakresie outsourcingu powierza się też: bieżące prowadzenie akt osobowych, przygotowywanie umów pracowniczych, prowadzenie pełnej dokumentacji związanej z zatrudnianiem, sporządzanie świadectw pracy po ustaniu stosunku pracy.