Staż pracy w budżetówce: jest furtka prawna, która skraca czas i wymóg prawny

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
rozwiń więcej
Furtka prawna w stażu pracy dla budżetówki. Co dalej? / Furtka prawna w stażu pracy dla budżetówki. Co dalej? / shutterstock

Okazuje się, że pracownikowi samorządowemu może być skrócony, w uzasadnionych przypadkach, staż pracy wymagany na danym stanowisku (oczywiście z wyłączeniem stanowisk, dla których wymagany staż pracy określają odrębne przepisy). Co to daje i jakie rodzi konsekwencje?

Pewien przepis, a właściwie "furtka" w prawie, umożliwia dowolne skracanie wymaganego stażu pracy na stanowisku zastępcy wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Chociaż rządowe rozporządzenie określa minimalny staż na sześć lat, samorządowcy mogą go skrócić nawet do jednego dnia, jeśli uznają to za "uzasadnione". Co ciekawe, brakuje jasno określonych mechanizmów kontroli, które miałyby oceniać zasadność takich decyzji.

Autopromocja

Elastyczność czy dowolność? Kontrowersje wokół skracania stażu pracy dla zastępców samorządowych

Zatrudnienie w budżetówce, w tym w samorządzie jest specyficzne, ponieważ kieruje się własnymi zasadami - ale oczywiście popartymi regulacjami prawnymi - tzw. pragmatykami zawodowymi. Chodzi o to, że Kodeks Pracy wprost wskazuje w przepisie art. 5: Jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. Tak też jest w przypadku pracowników samorządowych.

Ważne

Chodzi o dwa podstawowe akty prawne, które regulują warunki zatrudnienia na stanowisku pracownika samorządowego:

  • ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 1135)
  • wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 1638)

Ustawa o pracownikach samorządowych i powiązane z nią rozporządzenie Rady Ministrów, precyzuje warunki zatrudnienia na różnych stanowiskach w jednostkach samorządu terytorialnego. Zgodnie z tymi przepisami, pracownik samorządowy musi spełniać szereg wymagań, w tym posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe. W przypadku zastępcy wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, rozporządzenie wskazuje minimalny staż pracy wynoszący sześć lat.

Staż pracy w budżetówce: jest furtka prawna, która skraca czas i wymóg prawny

Jednakże, paragraf 4 wspomnianego rozporządzenia wprowadza istotny wyjątek. Pozwala on na skrócenie wymaganego stażu pracy w "uzasadnionych przypadkach". Przepis stanowi dokładnie tak: "§ 4. Pracownikowi samorządowemu może być skrócony, w uzasadnionych przypadkach, staż pracy wymagany na danym stanowisku, z wyłączeniem stanowisk, dla których wymagany staż pracy określają odrębne przepisy oraz art. 5 ust. 2 i art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy.".

Co intrygujące, ani ustawa, ani rozporządzenie nie definiują, co dokładnie kryje się pod pojęciem "uzasadnionych przypadków", ani o ile można skrócić ten minimalny okres. Jak zauważają prawnicy, np. Bernadeta Skóbel ze Związku Powiatów Polskich, przepis ten daje "duże pole manewru", co może prowadzić do powoływania osób z minimalnym, a nawet symbolicznie krótkim stażem. Dr hab. Stefan Płażek z Uniwersytetu Jagiellońskiego idzie jeszcze dalej, twierdząc, że teoretycznie staż można skrócić nawet do jednego dnia.

Brak kontroli budzi pytania

Kluczową kwestią jest brak efektywnego mechanizmu kontroli nad stosowaniem tej "furtki". Państwowa Inspekcja Pracy nie jest uprawniona do kwestionowania takich decyzji, ponieważ nie działają one na niekorzyść pracowników. Wojewoda, choć sprawuje nadzór nad zgodnością działań z prawem, również nie ma narzędzi do weryfikacji zasadności skrócenia stażu. Jedynym organem, który mógłby zbadać potencjalne nadużycia lub niewłaściwą interpretację przepisów, jest Najwyższa Izba Kontroli.

Sytuacja ta prowadzi do dyskusji na temat zasadności istnienia tak szerokiego wyjątku. Z jednej strony, argumentem za elastycznością może być potrzeba szybkiego obsadzania stanowisk przez osoby zaufane politycznie. Z drugiej strony, pojawiają się obawy o obniżenie wymogów kwalifikacyjnych na kluczowych stanowiskach w samorządzie. Dr hab. Płażek zwraca uwagę, że zastępcy pełnią rolę swego rodzaju "gabinetu politycznego", co pozwala im omijać rygorystyczne wymogi kwalifikacyjne, które dotyczą np. sekretarzy gmin – osób z reguły wysoko wykwalifikowanych i apolitycznych.

Przykład

Wyobraźmy sobie sytuację w małej gminie "X". Nowo wybrany burmistrz, Pan Jan Kowalski, chce powołać na swojego zastępcę Pana Marka Nowaka. Zgodnie z rozporządzeniem, Pan Marek powinien mieć co najmniej sześć lat stażu pracy. Pan Marek, choć jest człowiekiem zaufanym burmistrza i ma świetne znajomości w lokalnym biznesie, dopiero co ukończył studia i ma zaledwie kilka miesięcy doświadczenia zawodowego. Korzystając z "furtki" w paragrafie 4 rozporządzenia, burmistrz Kowalski wydaje decyzję o powołaniu Pana Nowaka na stanowisko zastępcy, uzasadniając to np. "wyjątkowymi zdolnościami organizacyjnymi i perspektywicznym myśleniem, które są kluczowe dla rozwoju gminy". Burmistrz formalnie skraca wymagany staż pracy Pana Nowaka do zaledwie jednego miesiąca. Decyzja ta, choć budzi wątpliwości wśród niektórych mieszkańców, jest prawnie dopuszczalna ze względu na nieprecyzyjne brzmienie przepisów i brak szczegółowej kontroli. W efekcie, osoba z minimalnym doświadczeniem zawodowym, ale za to z politycznym zaufaniem, obejmuje kluczowe stanowisko w samorządzie.

Podsumowując, ta sytuacja rodzi pytanie o równowagę między elastycznością w doborze kadr a koniecznością zapewnienia odpowiednich kwalifikacji na stanowiskach publicznych. Czy obecne przepisy, dające tak szerokie pole do interpretacji, są optymalne dla efektywnego zarządzania samorządem? To zależy.

Kadry
Sąd: nieporozumienie komunikacyjne (złe daty na L4) nie pozbawia prawa do zasiłku chorobowego
31 lip 2025

Sprawa przed SR w Szczecinie dotyczyła pracy podczas zwolnienia lekarskiego i w gruncie rzeczy nieporozumienia komunikacyjnego. W opinii sądu, w takiej sytuacji nie można obciążać ubezpieczonego negatywnymi konsekwencjami, czyli pozbawiać go prawa do zasiłku chorobowego za cały okres zwolnienia. Przedstawiamy dość ciekawy problem prawny i spór między ZUSem a ubezpieczonym.

50+ na rynku pracy. Co to daje?
31 lip 2025

Praca po pięćdziesiątce. Co daje pyta wielu? Dlaczego aktywizacja 50+ jest tak ważna? Otóż wspieranie osób w wieku 50+ na rynku pracy to naturalna konsekwencja zmian demograficznych. Społeczeństwo się starzeje, a utrzymanie aktywności zawodowej starszych pokoleń ma kluczowe znaczenie nie tylko dla poprawy jakości ich życia, ale także dla kondycji polskiej gospodarki, stabilności rynku pracy oraz finansów publicznych.

Bon na zasiedlenie 2025 bez limitu wieku. Ile wynosi kwota?
30 lip 2025

Bon na zasiedlenie od 1 czerwca 2025 roku przysługuje na nowych zasadach. Kiedy można skorzystać z tej formy wsparcia bezrobotnych? Jest dobra wiadomość - nie funkcjonuje już limit wieku. Jakie zmiany weszły w życie?

Stres, nieobecność w pracy i zwolnienia pracowników po cyberatakach
29 lip 2025

Coraz częściej konsekwencje cyberataków dotykają pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informatyczne firm. Stres, nieobecność w pracy, a nawet zwolnienia to kolejne problemy, z którymi muszą radzić sobie zaatakowane przedsiębiorstwa.

Będą zmiany w definicji mobbingu i obowiązkach pracodawcy
29 lip 2025

Według badań aż 90% pracowników spotyka się w pracy z mobbingiem. Mimo obowiązku nałożonego w Kodeksie pracy, zwalczanie mobbingu jest bardzo trudne. Przed mobbingiem nie chronią także nspektorzy pracy, ponieważ nie dysponują żadnymi władczymi narzędziami. Trwają prace nad zmianą definicji mobbingu i związanymi z tym obowiązkami pracodawców.

Jak optymalizować koszty zatrudnienia? [Poradnik dla pracodawców]
29 lip 2025

Poradnik dla pracodawcy "Jak optymalizować koszty zatrudnienia" zawiera najnowsze zmiany obowiązujące od 1 czerwca 2025 roku (stażyści z urzędu pracy i praktyka absolwencka). Jak wprowadzić w firmie oszczędności w zakresie kosztów pracy? Jak uzyskać środki z KFS na podnoszenie kwalifikacji pracowników?

Waloryzacja emerytur i rent 2026. O ile wzrosną?
29 lip 2025

Nie ma porozumienia w RDS w sprawie wysokości wskaźnika waloryzacji emerytur i rent na 2026 rok. Rada Ministrów ma 21 dni na ustalenie wskaźnika. Od czego zależy kwota corocznej waloryzacji emerytur i rent?

Prezydent podpisał wyższy wiek emerytalny komorników. Czy będą odszkodowania?
29 lip 2025

Prezydent podpisał nowelizację przesuwającą z 65 lat na 70 lat wiek, po ukończeniu którego odwołuje się komorników z urzędu. Czy będą zgłaszane roszczenia odszkodowawcze?

Zła wiadomość dla tysięcy pacjentów. Wzrost inflacji także w sektorze zdrowia
30 lip 2025

Według danych GUS-u, w czerwcu tego roku ceny usług stomatologicznych wzrosły o 9,5% rdr. W analizie uwzględniono najpopularniejsze świadczenia, w tym usunięcie zęba ze znieczuleniem, założenie korony z porcelany czy wykonanie całkowitej protezy zębowej. Z kolei inflacja w całym sektorze zdrowia wyniosła ostatnio 4,6% w ujęciu rocznym. Przy tym właśnie usługi stomatologiczne podrożały najmocniej. Do tego GUS informuje, że przeciętne gospodarstwo domowe przeznacza na nie niespełna 1% swoich ogólnych wydatków. Zdaniem ekspertów, tak znikomy odsetek jest bardzo złą informacją i zwiastuje kłopoty społeczne, bo od chorób jamy ustnej często zaczynają się dużo poważniejsze schorzenia.

Niższe składki ZUS dla nowych przedsiębiorstw. Czy warto korzystać?
29 lip 2025

Niższe składki ZUS dla nowych przedsiębiorstw to preferencyjny ZUS, ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe. Czy warto korzystać z przysługujących uprawnień obniżenia składek ubezpieczeniowych? Na czym polegają wskazane udogodnienia i z czym się wiążą?

pokaż więcej
Proszę czekać...