RADA
Pracodawca nie może wypłacić premii pracownikom na podstawie nieobowiązujących zapisów regulaminów premiowania.
UZASADNIENIE
Regulaminy wynagradzania, premiowania, nagród mogłyby być wprowadzone w życie przez samego pracodawcę dopiero po przedstawieniu przez organizacje związkowe swoich odrębnych stanowisk w tej sprawie.
Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm. - zwana dalej ustawą związkową) regulaminy nagród i premiowania są ustalane i zmieniane w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.
Jeżeli u danego pracodawcy działa więcej organizacji związkowych, wówczas ma zastosowanie przepis art. 30 ust. 5 ustawy związkowej, który ustala, że jeżeli w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania, regulaminów nagród i premiowania organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 24125a k.p. nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje pracodawca po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych. Oznacza to, że jeśli organizacje związkowe mają wspólne, ale negatywne stanowisko, to taki regulamin nie może być przez pracodawcę ustalony.
Natomiast jeżeli związki zawodowe w ogóle nie mogą uzgodnić wspólnego stanowiska, pracodawca może wydać regulamin, rozpatrując uprzednio odrębne stanowiska organizacji związkowych, które jednak nie są dla niego wiążące. Potwierdził to również Sąd Najwyższy w wyroku z 12 lutego 2004 r. (I PK 349/03, OSNP 2005/1/4).