Pracodawca, ustalając wysokość odprawy emerytalnej do okresów pracy uprawniających do tego świadczenia, wliczy wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia, niezależnie od tego, czy był to pracodawca samorządowy czy też nie, jak również okresy wynikające z odrębnych przepisów, takie jak okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych czy stypendium pobieranego na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia.
Zarząd Dróg i Komunikacji jest jednostką budżetową, a zatrudnieni tam pracownicy są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę. Ich status prawny reguluje ustawa o pracownikach samorządowych (art. 21 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych - DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).
Pracownikom samorządowym przysługuje jednorazowa odprawa przy przechodzeniu na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę. Warunki, w jakich do okresu pracy w jednostkach samorządu terytorialnego wlicza się okresy zatrudnienia w innych zakładach pracy, ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzenia. Obecnie obowiązującym aktem w tym zakresie jest rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.).
Jak wynika z § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia, do okresów pracy uprawniających do jednorazowej odprawy emerytalnej lub rentowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Pracownikowi samorządowemu przechodzącemu na emeryturę lub rentę przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
• 2-miesięcznego wynagrodzenia - po 10 latach pracy,
• 3-miesięcznego wynagrodzenia - po 15 latach pracy,
• 6-miesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy.
Wynagrodzenie, o którym mowa wyżej, oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.