Wypłata "trzynastki" po przejęciu zakładu pracy

Beata Tofiluk
rozwiń więcej
Z dniem 1 kwietnia 2011 r. przejęliśmy inny zakład pracy na podst. art. 231 k.p. W przejętym zakładzie regulamin wynagradzania przewiduje wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego na takich samych zasadach, jak w przypadku pracowników sfery budżetowej - inny jest jedynie termin wypłaty „trzynastki”. W naszej firmie nie wypłacamy tego świadczenia. Niektórzy z przejętych pracowników domagają się od nas przyznania i wypłaty „trzynastki”. Czy mamy obowiązek uwzględnić ich wnioski, jeżeli spełnili warunki do uzyskania dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Czy w związku z taką wypłatą możemy domagać się od poprzedniego pracodawcy zwrotu połowy wypłaconej „trzynastki”?

Jeżeli pracownicy spełniają warunki uprawniające do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego, przewidziane w regulaminie wynagradzania przejętego pracodawcy, to są Państwo zobowiązani do wypłaty tego świadczenia. Jeżeli nie zawarli Państwo z przejętym pracodawcą porozumienia o przejęciu zakładu pracy, mogą Państwo żądać od poprzedniego pracodawcy na podstawie art. 376 § 1 Kodeksu cywilnego zwrotu połowy kwoty „trzynastki” wypłaconej przejętemu pracownikowi.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Zasady przyznawania „trzynastki” pracownikom sektora państwowego reguluje ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Pracodawca prywatny może przyznać pracownikom prawo do „trzynastki” i w tym zakresie stosować w części lub w całości powołaną ustawę. Natomiast ustalenia dotyczące szczegółowych warunków przyznania i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego pracodawca powinien określić w przepisach wewnątrzzakładowych, tj. w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu.

WAŻNE!

Pracodawca prywatny może stosować w części lub w całości ustawę o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek budżetowych, jeśli zdecydował o tym w przepisach wewnątrzzakładowych.

Pracodawca, który przejął część innego zakładu pracy, staje się stroną w istniejących stosunkach pracy. Ponadto odpowiada solidarnie z poprzednim pracodawcą za jego zobowiązania wynikające ze stosunków pracy powstałe przed przejęciem pracowników.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 21 września 1995 r. (I PRN 60/95, OSNP 1996/7/100), ta odpowiedzialność obejmuje m.in. wypłatę wynagrodzenia, jak również innych świadczeń, których obowiązek realizacji wynika z obowiązujących w przejmowanym zakładzie układów zbiorowych pracy oraz regulaminów, gdyż te akty prawne, obok przepisów Kodeksu pracy i innych ustaw oraz postanowień umowy o pracę, stanowią również o treści stosunku pracy.


Solidarna odpowiedzialność pracodawców umożliwia uprawnionym pracownikom dochodzenie wykonania zobowiązania od każdego z nich albo od obu (dotychczasowego i aktualnego pracodawcy) w całości lub w części. Pracownikowi przysługuje zatem prawo wyboru, który spośród pracodawców będzie zobowiązany spełnić jego świadczenie. Pracownik może także wystąpić do sądu pracy z roszczeniem ze stosunku pracy zarówno wobec dotychczasowego, jak i nowego pracodawcy, niezaspokojonym przez dotychczasowego pracodawcę. Sąd pracy po uznaniu słuszności żądania pracownika jest zobowiązany wydać wyrok zasądzający należność dochodzoną przez pracownika od obu pozwanych pracodawców – przejętego i przejmującego.

Jeżeli jeden z pracodawców zaspokoi roszczeń pracowników, treść porozumienia o przejęciu zakładu pracy rozstrzygnie o tym, czy i w jakich częściach będzie on mógł żądać zwrotu wypłaconego świadczenia od drugiego pracodawcy. Mimo że nie istnieje obowiązek zawierania tego typu porozumień, to w praktyce są one często nawiązywane i służą zabezpieczeniu interesów pracodawców w przypadku planowanego przejęcia części lub całości zakładu pracy. W takim porozumieniu przejmujący pracodawca może zagwarantować sobie prawo regresu w stosunku do poprzedniego pracodawcy, np. przez zawarcie klauzuli, że w przypadku zaspokojenia przez niego roszczeń ze stosunku pracy powstałych przed przejęciem zakładu pracy poprzedni pracodawca zwróci mu wszelkie kwoty wypłacone z tego tytułu. Natomiast jakakolwiek próba wyłączenia solidarnej odpowiedzialności poprzedniego i nowego pracodawcy w takim porozumieniu jest nieskuteczna z uwagi na bezwzględnie obowiązujący charakter art. 231 Kodeksu pracy.

Przepis ten ustanawia tylko zasadę odpowiedzialności solidarnej pracodawców. Natomiast zasady rozliczeń między współdłużnikami odpowiedzialnymi solidarnie za zobowiązanie niezaspokojone przez jednego z nich określa art. 376 § 1 Kodeksu cywilnego. Przepis ten ma zastosowanie tylko wówczas, gdy pracodawcy – przekazujący i przejmujący zakład pracy nie zawarli porozumienia co do wzajemnych rozliczeń z tytułu świadczeń spełnionych wobec pracowników objętych transferem przez jednego z nich.

WAŻNE!

Przepis o zasadach rozliczeń między współdłużnikami odpowiedzialnymi solidarnie za zobowiązanie niezaspokojone przez jednego z nich (art. 376 § 1 Kodeksu cywilnego) ma zastosowanie tylko wówczas, gdy pracodawcy – przekazujący i przejmujący zakład pracy nie zawarli porozumienia co do wzajemnych rozliczeń z tytułu świadczeń spełnionych wobec pracowników objętych transferem przez jednego z nich.


W opisanej sytuacji poprzedni pracodawca przyznał pracownikom prawo do „trzynastki” na zasadach przewidzianych przepisami o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym. Zatem pracownicy nabyli prawo do tego świadczenia jeszcze u poprzedniego pracodawcy. W tym przypadku bez znaczenia pozostaje termin wypłaty „trzynastki”. Ważny jest moment, w którym pracownicy nabywają prawo do nagrody. Przepis art. 231 Kodeksu pracy wskazuje bowiem, że tylko za zobowiązania powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie. Dotychczasowy pracodawca nie odpowiada zatem za zobowiązania nowego pracodawcy powstałe po przejęciu zakładu pracy. W tym przypadku należy posiłkować się uzasadnieniem uchwały Sądu Najwyższego z 1 lutego 2000 r. (III ZP 20/99, OSNP 2000/13/51), w której wskazano, że „pracownik nabywa prawo do świadczenia uzależnionego od przepracowania określonego czasu w ostatnim dniu tak oznaczonego terminu (nie zaś w terminie wskazanym w przepisach jako dzień wypłaty świadczenia). Należy więc przyjąć, że pracownik nabywa prawo do dodatkowego wynagrodzenia w ostatnim dniu roku, za który to świadczenie przysługuje”.

Prawo pracowników do wynagrodzenia rocznego (a tym samym zobowiązanie pracodawcy z tego tytułu) powstało 31 grudnia 2010 r. W omawianej sytuacji, w tym dniu pracownicy świadczyli jeszcze pracę na rzecz poprzedniego pracodawcy, a zatem zobowiązanie powstało przed przejęciem zakładu pracy. Przepisy o odpowiedzialności solidarnej będą więc miały zastosowanie, a nowy pracodawca będzie mógł żądać od poprzedniego zwrotu części wypłaconego świadczenia (nawet jeśli termin nabycia prawa do nagrody przypadnie po przejęciu zakładu, np. 31 maja 2011 r.).

Wskazana regulacja dotycząca odpowiedzialności solidarnej ma zastosowanie tylko do pracowników przejętych przez nowego pracodawcę. Wobec pozostałych zatrudnionych, związanych z nieprzejętą częścią zakładu pracy, odpowiedzialność ponosi wyłącznie dotychczasowy pracodawca.

Mimo że w Państwa zakładzie przepisy wewnętrzne nie przewidują wypłaty wskazanego świadczenia, mają Państwo obowiązek nadal stosować postanowienia regulaminu wynagradzania przejętego pracodawcy w stosunku do przejętych od niego pracowników. Zatem w tym przypadku tej grupy zatrudnionych należy naliczyć i wypłacić „trzynastkę”.

WAŻNE!

Nowy pracodawca jest zobowiązany stosować regulamin wynagradzania przejętego pracodawcy do przejętych pracowników tylko do czasu zmiany ich warunków pracy i płacy.


Fakt, że w przejmowanej części zakładu pracy stosowano odpowiednie przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oznacza, że muszą je Państwo respektować aż do czasu zmiany treści stosunku pracy. Potwierdził to Sąd Najwyższy w uzasadnieniu uchwały z 4 kwietnia 2000 r. (III ZP 7/00, OSNP 2000/18/679), w której stwierdził, że „(...) uprawnienie pracowników jednostki sfery budżetowej do dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi element treści stosunków pracy pracowników zakładu pracy będącego taką jednostką przejętego w trybie art. 231 k.p. i wiąże nowego pracodawcę do czasu zmiany treści tego stosunku na podstawie porozumienia lub wypowiedzenia zmieniającego (...)”.

Jeżeli zatem treść stosunku pracy nie została zmieniona na mocy wypowiedzenia zmieniającego lub porozumienia zmieniającego warunki umowy o pracę, a pracownicy spełniają warunki uprawniające go do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, są Państwo zobowiązani takie wynagrodzenie naliczyć i wypłacić na zasadach określonych w regulaminie wynagradzania przejętego pracodawcy.

Treść porozumienia o przejęciu zakładu pracy rozstrzygnie natomiast o tym, czy będą Państwo uprawnieni do żądania od poprzedniego pracodawcy zwrotu kosztów poniesionych w związku z zaspokojeniem roszczeń pracowników. Jeśli porozumienie nie zostało zawarte, po zaspokojeniu roszczeń pracowników mają Państwo możliwość żądania od poprzedniego pracodawcy zapłaty połowy kwoty wyegzekwowanej przez pracownika objętego transferem, na podstawie art. 376 § 1 Kodeksu cywilnego.

Podstawa prawna:

  • art. 1, art. 2 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.),
  • art. 231, art. 42, art. 772 Kodeksu pracy,
  • art. 366, art. 376 § 1 Kodeksu cywilnego.

Kadry
Składki KRUS 2024. Termin mija 30 kwietnia
28 kwi 2024

Zostały ostatnie 2 dni. Termin płatności KRUS mija 30 kwietnia 2024 r. – rolnicy opłacają składki za II kwartał. Tabela składek KRUS 2024 wskazuje wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie. Jaka jest kwota łączna składek KRUS? Ile wynosi składka pomocnika rolnika w każdym miesiącu?

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

ZUS wypłaca w 2024 roku zasiłek przedemerytalny, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
28 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...