RADA
Mogą Państwo finansować prezenty dla pracowników z zfśs, ale pod warunkiem, że są one przyznawane z uwzględnieniem ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. Jeżeli nie uwzględnili Państwo tych elementów, to kwoty wydane na zakup prezentów dla pracowników muszą Państwo przeksięgować z rachunku zfśs na rachunek środków obrotowych. Kwoty prezentów finansowanych z funduszy obrotowych powinni Państwo doliczyć do przychodu pracownika i naliczyć podatek oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jeżeli zakup spełnia kryteria socjalne, to zarówno zakup wejściówek do kina, jak i sfinansowanie paczek świątecznych dla pracowników ze środków zfśs są zwolnione z podatku dochodowego do przekroczenia rocznego limitu 380 zł. Od prezentów finansowanych z zfśs nie powinni Państwo naliczać składek ZUS.
UZASADNIENIE
To, czy świadczenia rzeczowe, w tym okolicznościowe, dokonywane na rzecz pracowników podlegają opodatkowaniu, zależy od kilku czynników:
- źródła finansowania tych wydatków,
- rodzaju wydatków,
- wartości wydatków.
Co do zasady, wszelkie świadczenia nieodpłatne na rzecz pracowników są ich przychodem ze stosunku pracy. W katalogu zwolnień przedmiotowych z podatku dochodowego znajdują się jednak świadczenia rzeczowe, które zostały sfinansowane ze środków zfśs lub funduszu związków zawodowych. Zwolnienie to jest limitowane. Nie opodatkowuje się świadczeń, których suma w danym roku podatkowym nie przekroczyła 380 zł. Nie są zwolnione z podatku bony, talony lub inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi, nawet jeżeli ich kwota nie przekracza limitu zwolnienia.
WAŻNE!
Bony, talony lub znaki uprawniające do wymiany na towar lub usługę niezależnie od wartości zawsze są opodatkowane.
Jeżeli wejściówki do kina czy paczki świąteczne zostaną sfinansowane ze środków obrotowych, to ich koszt muszą Państwo doliczyć do podstawy opodatkowania poszczególnych pracowników. Te świadczenia nie są zwolnione z podatku niezależnie od ich wartości. Korzyścią tego rozwiązania jest to, że nie muszą Państwo indywidualnie ustalać sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika i od niej uzależniać wartość przyznanego prezentu. Wszyscy pracownicy mogą otrzymać np. wejściówki do kina o tej samej wartości.
Ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są zwolnione wszystkie wypłaty na rzecz pracowników, które zostały sfinansowane ze środków zfśs.
WAŻNE!
Jeżeli pracodawca sfinansuje prezenty dla pracowników z innych środków niż zfśs, np. obrotowych, to ma obowiązek doliczyć ich wartość do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Jednak składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe płatnik nalicza do kwoty 95 790 zł w roku kalendarzowym.
W pierwszej kolejności muszą Państwo ustalić, czy było możliwe sfinansowanie wejściówek do kina ze środków zfśs. Jeżeli tak, to prezent jest zwolniony w całości z podatku i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, ponieważ jego kwota nie przekracza rocznego limitu. Jeżeli jednak nie będą Państwo mogli uzasadnić, że przy przyznawaniu prezentów dla poszczególnych pracowników kierowali się Państwo sytuacją życiową, rodzinną i materialną pracownika, to nie będą one mogły być sfinansowane ze środków zfśs. W tym przypadku muszą je Państwo przeksięgować na rachunek środków obrotowych i od ich wartości naliczyć składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatek.
Jeżeli prezenty dla pracowników sfinansowali Państwo ze środków zfśs prawidłowo, to ich wartości nie trzeba doliczać do podstawy opodatkowania i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. Z katalogu zwolnień zostały wyłączone bony, talony oraz inne znaki uprawniające je do wymiany na towar lub usługę. Powstają wątpliwości co do tego, jak szeroko rozumieć pojęcie znaku, który uprawnia do zwolnienia.
Organy skarbowe są raczej zgodne co do tego, że znakami uprawniającymi do wymiany ich na towar lub usługę nie są bilety wstępu na imprezy kulturalne, rozrywkowe, sportowe. To oznacza, że zakup biletów wstępu np. do kina, teatru, na mecz, karnetu na basen lub siłownię, który został sfinansowany ze środków zfśs, jest przychodem zwolnionym z podatku do wysokości rocznego limitu 380 zł. Potwierdza to m.in. interpretacja urzędowa Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 lutego 2006 r. (nr A1-D-415-4/2006): (...) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, korzystają jedynie świadczenia o charakterze rzeczowym, np. bilety do kina, teatru, muzeum, karnet na basen czy siłownię, paczki świąteczne itp. Natomiast nie można uznać, iż dofinansowanie do wypoczynku (wczasów) jest świadczeniem rzeczowym, bowiem otrzymujący to świadczenie nie otrzymuje świadczenia o charakterze materialnym.
Jeżeli źródło finansowania wejściówek nie zmieni się - są to środki zfśś - to nie muszą, a nawet nie powinni Państwo przeksięgowywać tych kwot. Przeksięgowanie oznaczałoby zmianę źródła finansowania tych świadczeń i obowiązek naliczenia podatku oraz składek.
Natomiast jeżeli wejściówki zostały zakupione ze środków obrotowych, a po zakupie zadecydowano o zrefundowaniu ich środkami pochodzącymi z rachunku zfśs, to kwoty te należy przeksięgować na konto zfśs. W tym przypadku zostaną pomniejszone środki zfśs, a nie środki obrotowe.
Pracodawcy, który chce wręczyć pracownikom dodatkowe prezenty (np. paczki), zależy na tym, by były to świadczenia zwolnione z opodatkowania i oskładkowania. Takie rozwiązanie jest korzystne również dla pracownika. Otrzyma on dodatkowe świadczenie, którego wartość nie zostanie pomniejszona o podatek i składki. Warto więc wydatki na takie cele pokryć z funduszy zfśs. Jednak dokonując takiego przeznaczenia środków z rachunku zfśs, pracodawca musi pamiętać o podstawowych kryteriach dysponowania tymi środkami. Muszą one służyć zaspokajaniu potrzeb socjalnych pracowników i uwzględniać ich sytuację materialno-bytową.
Podstawa prawna
- art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
- § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 61, poz. 1106 ze zm.).