Pracownik ma prawo do wynagrodzenia chorobowego od 31. dnia podlegania ubezpieczeniu chorobowemu, tj. od 24 października do 25 listopada br. (33 dni), a następnie, od 26 listopada br. – do zasiłku chorobowego. Do wymaganych 30 dni ubezpieczenia wlicza się również okres choroby przypadający w tym czasie. Do okresu wyczekiwania nie wlicza się natomiast okresu odbywania stażu, ponieważ stażyści nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu.
UZASADNIENIE
Osoby, które podlegają ubezpieczeniu chorobowemu obowiązkowo, uzyskują prawo do wynagrodzenia chorobowego (zasiłku chorobowego) po upływie 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy zasiłkowej).
Do okresu ubezpieczenia, od którego jest uzależnione prawo do zasiłku chorobowego, zalicza się poprzednie okresy podlegania ubezpieczeniu chorobowemu, zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie, jednak pod warunkiem, że przerwa w ubezpieczeniu nie przekroczyła 30 dni. Do okresów ubezpieczenia chorobowego dolicza się poprzednie okresy ubezpieczenia, mimo że przerwa między okresami ubezpieczenia jest dłuższa niż 30 dni tylko wtedy, gdy przerwa między okresami ubezpieczenia była spowodowana urlopem wychowawczym, urlopem bezpłatnym lub odbywaniem czynnej służby wojskowej przez żołnierza niezawodowego (art. 4 ust. 2 ustawy zasiłkowej).
WAŻNE!
Pracownik uzyskuje prawo do wynagrodzenia chorobowego, jeżeli spełnia warunki do nabycia prawa do zasiłku chorobowego, tj. ma wymagany okres ubezpieczenia.
Do okresu wyczekiwania na prawo do zasiłku chorobowego nie wlicza się okresu odbywania stażu, ponieważ stażyści nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu.
Pracownik ma prawo do wynagrodzenia za okres niezdolności do pracy z powodu choroby lub odosobnienia w związku chorobą zakaźną za 33 dni lub 14 dni w roku kalendarzowym.
Okres niezdolności do pracy z powodu choroby, za który pracownik nie otrzymał zasiłku chorobowego lub wynagrodzenia chorobowego z powodu braku wymaganego okresu ubezpieczenia chorobowego, jest traktowany na równi z okresem tego ubezpieczenia przy ustalaniu prawa do zasiłku chorobowego (wynagrodzenia chorobowego) za kolejny okres niezdolności do pracy.
Pracownikowi zatrudnionemu w Państwa zakładzie przysługuje wynagrodzenie chorobowe z tytułu niezdolności do pracy od 31. dnia ubezpieczenia chorobowego, tj. od 24 października br. Okres niezdolności do pracy, który przypada w okresie wyczekiwania na prawo do wynagrodzenia chorobowego, czyli od 19 do 23 października br., jest okresem ubezpieczenia chorobowego i powinni go Państwo uwzględnić przy ustalaniu prawa do zasiłku (wynagrodzenia) chorobowego. Okres 33 dni, za które pracownik ma prawo do wynagrodzenia chorobowego, powinni Państwo liczyć od 24 października do 25 listopada br.
Do okresu zasiłkowego, w tym do okresu 33 dni wypłaty wynagrodzenia chorobowego, płatnik nie wlicza okresów niezdolności do pracy, które przypadają w okresie wyczekiwania na prawo do zasiłku. Chodzi o okresy, za które nie przysługuje prawo do wynagrodzenia za czas choroby oraz zasiłek chorobowy w związku z brakiem wymaganego okresu ubezpieczenia chorobowego.
Od 34. dnia zwolnienia lekarskiego pracownik ma prawo do zasiłku chorobowego. Przy zatrudnieniu 10 osób pracodawca przekazuje wypłatę zasiłków do ZUS. W tym celu powinni Państwo dołączyć do zwolnienia lekarskiego wypełnione zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3. Jeżeli zwolnienie lekarskie obejmuje okres niezdolności do pracy, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe, a następnie zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS, po dokonaniu wypłaty wynagrodzenia powinni Państwo przekazać zwolnienie lekarskie do ZUS, pozostawiając w aktach potwierdzoną kopię tego zaświadczenia.
Podstawa prawna
- art. 4 ust. 1, ust. 2, art. 9 ust. 3, art. 61 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.),
- § 1 i § 4 rozporządzenia z 27 lipca 1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU nr 65, poz. 742 ze zm.),
- art. 6 ust. 1 pkt 9, art. 11 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),
- art. 92 Kodeksu pracy.