Używanie prywatnych pojazdów a składki ZUS

Piotr Kostrzewa
rozwiń więcej
Pracodawca chcąc zrekompensować pracownikowi używanie do celów służbowych prywatnego środka lokomocji z reguły wypłaca mu z tego tytułu stosowne świadczenie pieniężne. Jednakże dokonanie wypłaty tego typu świadczenia pieniężnego nie zawsze jest zwolnione z obowiązku naliczenia i opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, do których pracownik nabył prawo z uwagi na to, że pozostawał w stosunku pracy. Nie ulega więc wątpliwości, że otrzymane przez pracownika od pracodawcy świadczenia pieniężne z tytułu używania prywatnego środka lokomocji do celów służbowych stanowią przychody ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że od takich przychodów pracodawca ma obowiązek naliczyć i odprowadzić do ZUS składki na ubezpieczenia społeczne pracownika.

Autopromocja

Składki na ubezpieczenia

Wolne od składek są bowiem m.in. przychody ze stosunku pracy, które zostały w sposób wyczerpujący wymienione w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.). Świadczenie pieniężne wypłacone pracownikowi z tytułu używania prywatnego środka lokomocji do celów służbowych - w zależności od okoliczności - mogą przybrać postać przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 13 i 15 ww. rozporządzenia, które wolne są od składek na ubezpieczenia społeczne.

Na mocy § 2 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią przychody w postaci zwrotu kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników, na potrzeby pracodawcy, pojazdów niebędących własnością pracodawcy. Zasady, na jakich pracodawcy dokonują zwrotu takich kosztów, zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokumentowania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn.zm.), zwanym dalej „rozporządzenie w sprawie zwrotu kosztów”. Z § 1 tego rozporządzenia wynika, że omawiany zwrot kosztów następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Przepis ten stanowiąc, że przedmiotowego rozporządzenia nie stosuje się do zwrotu kosztów używania przez pracownika pojazdu do celów służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika, daje również pośrednio odpowiedź na pytanie, co należy rozumieć przez pojęcie jazd lokalnych. Mianowicie jazdą lokalną jest jazda środkiem lokomocji odbywana w celu wykonania zadań służbowych, która nie ma charakteru podróży służbowej (tj. jazda nie jest odbywana poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy pracownika). Zwrot kosztów następuje w dwóch formach - ryczałtu i tzw. kilometrówki.

Forma, w jakiej pracodawca zwraca pracownikowi koszty używania w jazdach lokalnych, do celów służbowych, pojazdów niebędących jego własnością, ma istotne znaczenie w świetle § 2 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia. Zgodnie bowiem z tym przepisem tego rodzaju przychód ze stosunku pracy wolny jest od składek na ubezpieczenia społeczne tylko do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu - określonych w rozporządzeniu w sprawie zwrotu kosztów.

Ryczał pieniężny stanowi iloczyn stawki za 1 km przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne. Stawka za 1 km przebiegu uzależniona jest od rodzaju środka lokomocji, a w przypadku samochodu osobowego dodatkowo od pojemności skokowej auta. Z kolei wysokość miesięcznego limitu przebiegu kilometrów zależy od liczby mieszkańców w miejscowości lub gminie, w których pracownik jest zatrudniony. Przykładowo - uwzględniając stawki za 1 km przebiegu obowiązujące od 14 listopada 2007 r. - wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego dla pracownika zatrudnionego w miejscowości do 100 tys. mieszkańców, poruszającego się samochodem osobowym o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 900 cm3 wynosi 156,42 zł. Pracodawca może wypłacać ryczał w wysokości wyższej od wynikającej z przepisów rozporządzenia w sprawie zwrotu kosztów, ale od kwoty nadwyżki ponad ryczałt ustalony zgodnie z tymi przepisami, będą wówczas należne składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Pracodawca, który zdecydował się wypłacać pracownikowi tzw. kilometrówkę (tj. kwotę stanowiącą iloraz stawki za 1 km przebiegu i liczby przebiegu kilometrów) powinien pamiętać, że jej kwota jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pod warunkiem, że przebieg pojazdu, za który została ona wypłacona, jest udokumentowany przez pracownika w ewidencji przebiegu pojazdu, prowadzonej według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pracownik, który otrzymuje miesięczny ryczałt, nie musi prowadzić takiej ewidencji. Wypłacenie pracownikowi kwoty wyższej od wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu sprawia, że od kwoty nadwyżki są należne składki na ubezpieczenia społeczne.

W przypadku gdy pracownik używa do celów służbowych prywatnego środka lokomocji, a podróż ma charakter podróży służbowej, pracodawca w celu zrekompensowania pracownikowi związanych z tym kosztów może wypłacić mu kwotę stanowiącą ich zwrot. Tego przypadku dotyczy § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia. Przepis ten stanowi, że podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Z przepisów rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza jego granicami wynika, że użycie prywatnego środka lokomocji w podróży służbowej wymaga uprzedniej zgody pracodawcy. Osiągnięty w ten sposób przez pracownika przychód jest wolny od składek na ubezpieczenia społeczne, ale tylko do wysokości stanowiącej iloczyn stawki za 1 km przebiegu i liczby przejechanych kilometrów. Dokonanie wyższej wypłaty (pracodawca może bowiem przyjąć stawki za 1 km przebiegu w wyższej wysokości) łączy się z obowiązkiem naliczenia i opłacenia od kwoty nadwyżki składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Należy przy tym dodać, że wysokość stawek za 1 km przebiegu jest analogiczna jak w przypadku stawek, które wykorzystywane są przy obliczaniu kwoty zwrotu kosztów używania środków lokomocji niebędących własnością pracodawcy w jazdach lokalnych.

Co do zasady, do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych ubezpieczonych, a więc m.in. przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W konsekwencji zwrot kosztów używania prywatnych środków lokomocji do celów służbowych wyłączony jest z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracownika w takim zakresie, w jakim jest on wolny od składek na ubezpieczenia społeczne.

Zleceniobiorcy

Nie wszystkie osoby, które do celów służbowych wykorzystują prywatne środki lokomocji, świadczą pracę w ramach stosunku pracy. Do tej grupy osób należą przede wszystkim zleceniobiorcy, czyli osoby, które wykonują pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy-zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia. Dokonywany na ich rzecz zwrot kosztów używania do celów służbowych prywatnego środka lokomocji nie korzysta z wyżej przedstawionego zwolnienia od składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli podstawę wymiaru składek na ich ubezpieczenia stanowi przychód z tytułu umowy-zlecenia w rozumieniu przepisów podatkowych. Nie ma przy tym znaczenia czy prywatny środek lokomocji wykorzystywany był przez zleceniobiorcę w jazdach lokalnych, czy też w podróży służbowej. Jest to wynikiem tego, że do zleceniobiorców nie stosuje się przepisów rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Przepisy tego rozporządzenia poza pracownikami znajdują bowiem odpowiednie zastosowanie jedynie do funkcjonariuszy Służby Celnej, członków rozlicznych spółdzielni produkcyjnych lub spółdzielni kółek rolniczych, chałupników oraz osób wykonujących odpłatnie pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania na podstawie skierowania do pracy.

Podstawa prawna:

• ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 z późn.zm.),

• ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135 z późn.zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 z późn.zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1991 z późn.zm.).

Piotr Kostrzewa

 

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...