Umorzenie składek w ramach pomocy de minimis

Piotr Lewandowski
rozwiń więcej
Od wielu lat jestem właścicielem warsztatu samochodowego, którego prowadzenie z roku na rok przynosi coraz mniejsze zyski. Nie wiem, jak długo będę mógł dalej prowadzić firmę wobec panującego kryzysu. Największy problem stanowią podatki, a zwłaszcza składki na ZUS, z którymi zalegam na ponad 20 tys. zł. Czy mam szansę na umorzenie nieopłaconych składek? Kiedyś wnosiłem o umorzenie samych odsetek, ale ZUS w decyzji stwierdził, że nie spełniam przesłanek, które uzasadniają umorzenie. Słyszałem jednak ostatnio, że ZUS wyraża zgodę na umorzenie składek niektórym przedsiębiorcom w ramach pomocy de minimis. Czy to jakiś nowy rodzaj umorzenia? Czy spełniam warunki, aby się o nie ubiegać?

Pomoc de minimis nie stanowi nowego rodzaju umorzenia należności składkowych. ZUS może podjąć decyzję o umorzeniu po spełnieniu przez Pana przesłanki całkowitej nieściągalności długu. W wyjątkowych przypadkach umorzenie można uzyskać bez spełnienia tej przesłanki, jednak zdarza się to niezwykle rzadko. Szczegóły w uzasadnieniu.

Autopromocja

Możliwość umorzenia należności z tytułu składek regulują przepisy ustawy systemowej oraz rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad umarzania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Umorzenie należności składkowych, co do zasady, może mieć miejsce tylko w przypadku stwierdzenia całkowitej ich nieściągalności. W praktyce oznacza to, że dopóki dłużnik dysponuje jakimkolwiek majątkiem, który może stanowić podstawę do egzekucji zadłużenia, ZUS ma obowiązek prowadzić taką egzekucję.

O całkowitej nieściągalności, w rozumieniu przepisów ustawy systemowej, można mówić, gdy:

  • dłużnik zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił majątek niepodlegający egzekucji i jednocześnie nie ma następców prawnych oraz nie ma możliwości przeniesienia odpowiedzialności za zadłużenie na osoby trzecie,
  • sąd oddalił wniosek dłużnika o ogłoszenie upadłości lub postępowanie upadłościowe zostało umorzone z przyczyn wskazanych w art. 13 oraz art. 361 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, w szczególności jeżeli majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza nawet na zaspokojenie kosztów postępowania,
  • nastąpiło zaprzestanie prowadzenia działalności przy jednoczesnym braku majątku, z którego można egzekwować zadłużenie, jak również nie ma możliwości przeniesienia odpowiedzialności na następców prawnych oraz osoby trzecie,
  • naczelnik urzędu skarbowego lub komornik sądowy stwierdził brak majątku, z którego można prowadzić egzekucję,
  • nie nastąpiło zaspokojenie należności w zakończonym postępowaniu likwidacyjnym;
  • wysokość nieopłaconej składki nie przekracza kwoty kosztów upomnienie w postępowaniu egzekucyjnym lub jest oczywiste, że w postępowaniu nie uzyska się kwot przekraczających wydatki egzekucyjne.

W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest umorzenie składek mimo braku stwierdzenia całkowitej nieściągalności długu (art. 28 ust. 3a ustawy systemowej). Wyjątkowe okoliczności mogące stanowić przesłankę do takiego umorzenia, to:

  • ubóstwo zobowiązanego, zagrażające jego dalszej egzystencji oraz sytuacja, gdy po uiszczeniu należności z tytułu składek dłużnik nie będzie dysponował środkami finansowymi pozwalającymi na zapewnienie podstawowych potrzeb życiowych,
  • nadzwyczajne zdarzenia losowe i klęski żywiołowe, w wyniku których opłacenie należności z tytułu składek zagraża możliwości dalszego prowadzenia działalności,
  • choroba zobowiązanego lub członków jego najbliższej rodziny (np. małżonka, dzieci, rodziców), nad którymi sprawuje on bezpośrednią opiekę – uniemożliwiająca pozyskiwanie dochodów niezbędnych do spłaty zadłużenia.

Możliwość uzyskania umorzenia bez wcześniejszego stwierdzenia całkowitej nieściągalności długu jest zarezerwowana wyłącznie dla osób opłacających składki na własne ubezpieczenia.

WAŻNE!

O umorzenie składek bez spełnienia przesłanki całkowitej nieściągalności zadłużenia mogą skutecznie ubiegać się tylko ubezpieczeni, którzy jednocześnie są płatnikami składek na własne ubezpieczenia.

Umarzając przedsiębiorcy zadłużenie z tytułu składek, ZUS ułatwia mu prowadzenie działalności gospodarczej, a zatem różnicuje jego sytuację i sytuacje pozostałych przedsiębiorców, którzy funkcjonują na rynku bez żadnej pomocy ze strony państwa. Może to doprowadzić do nieuzasadnionego wzmocnienia pozycji rynkowej przedsiębiorcy wobec jego rynkowych konkurentów, a także mieć wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. W konsekwencji może dojść do naruszenia zasad uczciwej konkurencji na rynku wspólnotowym. Przepisy, których celem jest zapobieżenie takiej sytuacji, są określone w:

  • ustawie o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz
  • traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej TFUE).

Regulują one zasady konkurencji, która może zostać naruszona m.in. przez udzielanie pomocy publicznej przedsiębiorcom posiadającymi konkurentów, nawet na rynku lokalnym. Za taką pomoc może zostać również uznane umorzenie zadłużenia z tytułu należności cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisami TFUE, pomoc publiczna:

  • jest udzielana ze środków publicznych (budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego, agencji rządowej itp.),
  • stanowi korzyść ekonomiczną dla przedsiębiorcy; uzyskuje on bowiem przysporzenie na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku i przez to zostaje naruszona równowaga konkurencyjna (lub zachodzi groźba jej naruszenia),
  • ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa),
  • zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz wpływa negatywnie na wymianę handlową między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

Udzielenie pomocy publicznej przedsiębiorcy zachodzi wówczas, gdy w wyniku umorzenia zostaną łącznie spełnione wszystkie wskazane warunki. Każde udzielenie pomocy publicznej podlega obowiązkowi notyfikacji Komisji Europejskiej. Jedyny wyjątek stanowi pomoc de minimis, która ze względu na swą niewielką wartość nie zakłóca konkurencji w wymiarze unijnym.


WAŻNE!

Każda pomoc publiczna udzielona przedsiębiorcy ze środków publicznych wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej, z wyjątkiem pomocy de minimis, której można udzielić bez tej notyfikacji.

Aby stwierdzić, czy udzielenie umorzenia nie naruszy przepisów o pomocy publicznej, ZUS poddaje szczegółowej analizie całą dokumentację wnioskującego dłużnika, w szczególności dokumenty księgowo-finansowe firmy. Celem takiej analizy jest ustalenie, czy:

  • umorzenie stanowi pomoc publiczną dla przedsiębiorcy,
  • może być ona udzielona przedsiębiorcy w ramach pomocy de minimis – jeżeli umorzenie jest pomocą publiczną.

Określenie „de minimis” odnosi się do jednego z rodzajów pomocy publicznej, w ramach której ZUS może umorzyć należności z tytułu składek bez wcześniejszego uzyskania zgody Komisji Europejskiej.

Dlatego przedsiębiorca już we wniosku o umorzenie musi określić, o jaki rodzaj pomocy publicznej się ubiega. W przypadku ubiegania się o umorzenie w ramach pomocy de minimis, będzie musiał przedstawić następujące dokumenty:

  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie (bądź oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie),
  • informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Pomoc de minimis nie może zostać udzielona, gdy:

  • wnioskodawca jest przedsiębiorstwem zagrożonym w rozumieniu „Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw” oraz
  • udzielenie pomocy spowoduje przekroczenie ustalonego progu pomocy de minimis, tj. 200 000 euro w okresie 3 ostatnich lat budżetowych.

A zatem przedsiębiorca znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej może mieć problem z możliwością umorzenia składek w ramach de minimis. Procedura umorzenia w innym trybie znacznie się przedłuża, ponieważ jest uzależniona od uzyskania zgody Komisji Europejskiej.

WAŻNE!

Ubieganie się o umorzenie poza pomocą de minimis może być bardzo długotrwałe, gdyż wymaga uzyskania przez ZUS zgody Komisji Europejskiej na ewentualne umorzenie.

Podstawa prawna:

  • art. 28, art. 30 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 31 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad umarzania składek na ubezpieczenia społeczne (Dz.U. Nr 141, poz. 1365),
  • art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) – wersja skonsolidowana traktatu (Dz.U. UE C 83 z 30 marca 2010 r.),
  • wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.U. UE C 244 z 1 października 2004 r.),
  • ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.).
Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...