Jeśli firma nie miała zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne, to kwota nadpłaconych na ten fundusz składek zostanie zaliczona na poczet składek należnych na ubezpieczenia społeczne. Powinna Pani wystąpić do ZUS z pismem informującym o pomyłce i jednocześnie z wnioskiem o przeksięgowanie wpłat.
UZASADNIENIE
Płatnicy mają obowiązek opłacać składki, które pobiera ZUS, na wskazane rachunki bankowe odrębnymi dokumentami płatniczymi na:
- ubezpieczenia społeczne,
- ubezpieczenie zdrowotne,
- Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
- Fundusz Emerytur Pomostowych.
W związku z tym, że kwota składek na ubezpieczenia społeczne została wpłacona na konto ubezpieczenia zdrowotnego, na koncie tego funduszu powstała nadpłata. W przypadku gdy wpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa niż należna kwota, która wynika z rozliczenia dokonanego w deklaracji ZUS DRA za dany miesiąc kalendarzowy, nadwyżkę pozostałą po pokryciu należnych składek na ubezpieczenie zdrowotne za ten miesiąc ZUS zalicza na pokrycie zaległych należności z tytułu składek, począwszy od zobowiązań o najwcześniejszym terminie płatności, w następującej kolejności:
- najpierw pokrywa zaległe należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne,
- z pozostałej kwoty pokrywa proporcjonalnie należności funduszu emerytalnego i należności otwartych funduszy emerytalnych,
- z pozostałej kwoty pokrywa proporcjonalnie należności funduszu rentowego, chorobowego i wypadkowego,
- z kwoty pozostałej po rozliczeniu pokrywa należności z tytułu składek na Fundusz Emerytur Pomostowych,
- z pozostałej kwoty pokrywa proporcjonalnie należności na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
ZUS pokrywa poszczególne należności począwszy od zobowiązań o najwcześniejszym terminie płatności.
Taki sposób rozliczenia nadpłaty składek na koncie funduszu zdrowotnego oznacza, że jeżeli firma nie miała zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne, kwota nadpłaty składek na ten fundusz zostanie zaliczona na poczet składek należnych z tytułu ubezpieczeń społecznych.
Firma powinna jednak wystąpić do ZUS (jednostki terenowej właściwej ze względu na siedzibę płatnika) z pismem informującym o pomyłce. Jednocześnie należy złożyć w ZUS wniosek o przeksięgowanie wpłat.
Podstawa prawna
- art. 47 ust. 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
- § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 78, poz. 465 ze zm.).