Pracownikowi samorządowemu mianowanemu urodzonemu przed 1 stycznia 1949 r. przysługuje prawo do przejścia na emeryturę wcześniejszą, jeżeli kobieta ukończyła 55 lat, a mężczyzna ukończył 60 lat i mają wymagany okres zatrudnienia - 20 lat kobieta, 25 lat mężczyzna (art. 23 ust. 2 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych - DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).
Prawo to przysługuje w sytuacji, gdy rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w razie:
• likwidacji lub reorganizacji urzędu gminy lub innej jednostki połączonej ze zmniejszeniem stanu zatrudnienia, jeżeli reorganizacja uniemożliwia dalsze zatrudnienie,
• niezawinionej utraty uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, jeżeli urząd nie dysponuje stanowiskiem, o którym mowa w art. 10 ust. 2 ww. ustawy,
• trwałej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia pracownika na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem gdy pracownik odmówił zatrudnienia na zaproponowanym stanowisku.
W chwili przedstawienia przez Pana w oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pełnej dokumentacji, poświadczającej okresy Pana zatrudnienia jako pracownika samorządowego mianowanego (wymagane przez ustawę 25 lat), świadczenie emerytalne zostanie Panu przyznane.