W jaki sposób ZUS może podwyższyć emeryturę ustaloną częściowo według nowych zasad

Dariusz Noszczak
Prawnik z ponad 10-letnim doświadczeniem, specjalista w dziedzinie prawa ubezpieczeń społecznych, w tym m.in. świadczeń emerytalno-rentowych. Autor wielu publikacji poświęconych tej tematyce, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
rozwiń więcej
Od 1 stycznia 2010 r. zatrudniamy pracownika, który w październiku 2009 r., tuż po ukończeniu 60 lat, przeszedł na wcześniejszą emeryturę z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach (przy pracach wymienionych w wykazie A). Świadczenie zostało obliczone częściowo według starych, a częściowo według nowych zasad. Niedawno odnalazł on zaświadczenie swojego byłego pracodawcy, który kilka lat temu uległ likwidacji, potwierdzające zarobki uzyskane w latach 1995–2004. Czy w związku z tym, a także z uwagi na podleganie ubezpieczeniom po przyznaniu emerytury może on liczyć na ponowne jej obliczenie przez ZUS? Czy ZUS dokona wyliczeń przy zastosowaniu nowej kwoty bazowej obowiązującej od 1 marca br.? Czy w celu przeliczenia emerytury powinniśmy wystawić pracownikowi zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie po przyznaniu emerytury oraz uzyskiwane wynagrodzenia?

Państwa pracownik może ubiegać się o przeliczenie wcześniejszej emerytury, w tym również kapitału początkowego. Dokonując tego przeliczenia ZUS uwzględni składki emerytalne zgromadzone na koncie w ZUS po przyznaniu świadczenia, a także odnalezione zaświadczenie potwierdzające zarobki z lat 1995–2004. ZUS nie będzie mógł natomiast doliczyć okresów przebytych po przyznaniu emerytury ani przeliczyć świadczenia przy uwzględnieniu uzyskanych w tym czasie wynagrodzeń oraz nowej kwoty bazowej. Z tego powodu nie ma konieczności wystawienia zaświadczenia potwierdzającego przebyty staż i zarobki pracownika.

Autopromocja

Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r. (do których zalicza się Państwa pracownik) nabywają prawo do tzw. nowej emerytury. Przysługuje ona, co do zasady, po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego (tj. obecnie 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn).

Określona grupa osób urodzonych po 1948 r. ma również możliwość skorzystania z uprawnień emerytalnych w niższym wieku niż 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jeżeli:

  • na 1 stycznia 1999 r. miały staż ubezpieczeniowy (składkowy i nieskładkowy) wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, w tym wymagany okres pracy (na ogół 15-letni) w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, działalności twórczej lub artystycznej, pracy górniczej lub pracy na kolei wymagany do przyznania wcześniejszej emerytury,
  • ukończyły wcześniejszy wiek emerytalny (na ogół 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn),
  • nie przystąpiły do OFE lub złożyły wniosek o przekazanie środków zgromadzonych w OFE, za pośrednictwem ZUS, na dochody budżetu państwa,
  • rozwiązały stosunek pracy – jeśli są pracownikami (art. 184 ustawy emerytalnej).

Nowa emerytura jest ustalana na podstawie stanu indywidualnego konta w ZUS i stanowi wynik podzielenia podstawy jej obliczenia przez tzw. średnie dalsze trwanie życia ustalone dla wieku przejścia na emeryturę. Na podstawę obliczenia emerytury składają się: kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego (odzwierciedlającego przebieg kariery zawodowej do 31 grudnia 1998 r.) oraz kwota składek na ubezpieczenie emerytalne zewidencjonowanych w okresie od 1 stycznia 1999 r. z uwzględnieniem ich waloryzacji.

Niektórym osobom ZUS może obliczyć nową emeryturę (w tym również emeryturę we wcześniejszym wieku) częściowo na nowych, a częściowo na starych zasadach, jeśli taki sposób ustalenia wysokości świadczenia jest dla zainteresowanego korzystniejszy. Emerytura w mieszanej wysokości może zostać obliczona osobom, które łącznie spełniły następujące warunki:

  • nie przystąpiły do OFE (lub złożyły wniosek o przekazanie środków zgromadzonych w OFE, za pośrednictwem ZUS, na dochody budżetu państwa),
  • nie pobrały (choćby za 1 miesiąc) wcześniejszej emerytury obliczonej według dotychczasowych zasad,
  • wiek uprawniający do emerytury ukończyły lub ukończą w latach 2009–2013.

WAŻNE!

Emerytura mieszana jest obliczana w odpowiednim procencie według „starych” i według „nowych” zasad.


Dla osób, które, tak jak Państwa pracownik, ukończyły wiek uprawniający do emerytury w 2009 r., emerytura mieszana składa się z sumy 80% emerytury wyliczonej według starych zasad oraz 20% procent emerytury obliczonej ze składek i kapitału początkowego. Ustalając „starą” część emerytury mieszanej, ZUS ustala podstawę wymiaru świadczenia uwzględniając zarobki osoby ubezpieczonej ze wskazanych lat pracy oraz kwotę bazową obowiązującą w dniu zgłoszenia wniosku o świadczenie lub powstania prawa do emerytury (jeśli w dniu zgłoszenia wniosku nie były jeszcze spełnione wszystkie wymagane warunki). Stara część emerytury mieszanej składa się z 3 składników:

  • części socjalnej świadczenia (24% kwoty bazowej),
  • części należnej za okresy składkowe (po 1,3% podstawy wymiaru emerytury za każdy rok okresów składkowych),
  • części należnej za okresy nieskładkowe (po 0,7% podstawy wymiaru emerytury za każdy rok okresów nieskładkowych).

Nowa emerytura, w tym również emerytura ustalona w mieszanej wysokości, może zostać następnie przeliczona. Ponowne ustalenie wysokości tego świadczenia jest możliwe przede wszystkim wtedy, gdy osoba uprawniona podlegała po jego przyznaniu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Może ona ubiegać się o przeliczenie przyznanego świadczenia nie wcześniej niż po upływie roku kalendarzowego (art. 108 ustawy emerytalnej). Od przyznania emerytury nie musi upłynąć pełne 12 miesięcy. Istotne jest to, aby zakończył się rok kalendarzowy, w którym ustalono prawo do tego świadczenia. Osoba, która nie podlega już ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, wniosek o ponowne ustalenie emerytury może zgłosić w każdym czasie po ustaniu tych ubezpieczeń.

PRZYKŁAD

ZUS przyznał od 1 września 2011 r. wcześniejszą emeryturę 55-letniej kobiecie i ustalił to świadczenie w mieszanej wysokości. Od 1 czerwca 2012 r. osoba ta ponownie podjęła zatrudnienie, które zamierza kontynuować jeszcze przez 2 lata. Ze złożeniem pierwszego wniosku o ponowne ustalenie emerytury nie musi czekać do września 2012 r., ale mogła go złożyć już w styczniu 2012 r., a więc po upływie roku kalendarzowego, w którym ZUS przyznał emeryturę.

WAŻNE!

Wniosek o ponowne ustalenie emerytury można złożyć po upływie roku kalendarzowego, w którym ZUS przyznał emeryturę.

W celu ponownego ustalenia nowej emerytury ZUS najpierw ustala kwotę składek na ubezpieczenie emerytalne, zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego od miesiąca, od którego została podjęta wypłata emerytury, do miesiąca poprzedzającego miesiąc zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie emerytury, z uwzględnieniem ich waloryzacji (art. 108 ustawy emerytalnej). Następnie kwotę tych składek dzieli przez średnie dalsze trwanie życia, ustalone dla wieku danego ubezpieczonego, obowiązujące w dniu złożenia wniosku o przeliczenie wysokości emerytury. Ustalona w ten sposób kwota podlega doliczeniu do kwoty wypłacanego dotychczas świadczenia.

PRZYKŁAD

Anna D. po ukończeniu 55 lat na początku marca 2011 r. nabyła prawo do wcześniejszej emerytury (na podstawie art. 184 ustawy emerytalnej). Wysokość świadczenia została obliczona według mieszanych zasad i wyniosła 2340,60 zł (po waloryzacji od 1 marca 2012 r. – 2411,60 zł). Anna D. od 1 lipca 2011 r. ponownie podjęła zatrudnienie, które wykonuje do dnia dzisiejszego. 12 kwietnia 2012 r. mając 56 lat i 1 miesiąc, zgłosiła wniosek o ponowne ustalenie emerytury. Dokonując jej przeliczenia ZUS podzielił kwotę składek emerytalnych zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonej w okresie od kwietnia do grudnia 2011 r. (5360,90 zł) przez średnie dalsze trwanie życia dla osoby w wieku 56 lat (290,5 miesięcy). Uzyskaną w ten sposób kwotę (18,45 zł) zsumował z dotychczasową kwotą świadczenia ustaloną po waloryzacji od 1 marca 2012 r. (2411,60 zł + 18,45 zł = 2430,05 zł).

Aby ZUS dokonał ponownego ustalenia emerytury, wystarczy wniosek osoby uprawnionej. Podmiot, który zatrudnia (zatrudniał) zainteresowaną osobę po przyznaniu emerytury, nie musi wystawiać zaświadczenia potwierdzającego jej zatrudnienie, a także wysokość wypłaconych wynagrodzeń. Dane potrzebne do przeliczenia emerytury (dotyczące podlegania ubezpieczeniom po przyznaniu emerytury, wysokości zewidencjonowanych składek emerytalnych i ustania ubezpieczeń) są zapisane na indywidualnym koncie w ZUS.


Jednak doliczenie przez ZUS okresów składkowych i nieskładkowych przebytych po przyznaniu emerytury oraz przeliczenie podstawy wymiaru świadczenia z uwzględnieniem zarobków przypadających po jej przyznaniu z zastosowaniem nowej kwoty bazowej nie będzie możliwe nawet po przedstawieniu zaświadczenia pracodawcy potwierdzającego staż zatrudnienia oraz zarobki po przyznaniu emerytury. Obowiązujące przepisy nie przewidują bowiem możliwości zastosowania wymienionych konstrukcji w przypadku nowej emerytury oraz emerytury przyznanej we wcześniejszym wieku emerytalnym i obliczonej w części na dotychczasowych zasadach.

Emerytura ustalona w mieszanej wysokości może zostać ponownie ustalona (niezależnie od jej przeliczenia na podstawie art. 108 ustawy emerytalnej) wyłącznie wtedy, gdy osoba uprawniona przedłoży:

  • nowe dokumenty dotyczące okresów składkowych i nieskładkowych przebytych przed ustaleniem prawa do emerytury, a nieuwzględnionych w wymiarze świadczenia lub
  • nowe dokumenty potwierdzające wysokość zarobków uzyskiwanych w latach poprzedzających rok przyznania emerytury.

W takim przypadku ZUS dolicza nowe okresy składkowe i nieskładkowe oraz sprawdza, czy jest możliwe przeliczenie podstawy wymiaru części emerytury mieszanej ustalonej na starych zasadach (np. przez wskazanie zarobków z innych 10 kolejnych lat kalendarzowych lub zamianę wariantu 10 kolejnych lat na wariant 20 dowolnie wybranych lat bądź odwrotnie). Przeliczenie podstawy wymiaru jest możliwe wówczas, gdy nowy wskaźnik wysokości podstawy wymiaru świadczenia (wypadkowa zarobków oraz przeciętnych płac w wybranych latach) okaże się wyższy od wskaźnika ustalonego poprzednio. Jeżeli nowo wskazane okresy składkowe i nieskładkowe lub wynagrodzenia dotyczą okresu sprzed 1 stycznia 1999 r., ZUS dokonuje również ponownego ustalenia kapitału początkowego, nie czekając na wniosek osoby uprawnionej.

PRZYKŁAD

Maria G. w sierpniu 2009 r. nabyła prawo do wcześniejszej emerytury (na podstawie art. 184 ustawy emerytalnej). ZUS obliczył jej świadczenie w mieszany sposób. Do ustalenia kapitału początkowego zostały przyjęte najkorzystniejsze zarobki z lat 1986–1995 (wskaźnik wysokości podstawy wymiaru – dalej wwpw = 95,40%), a do ustalenia podstawy wymiaru „starej” części emerytury – zarobki z lat 1999–2008 (wwpw = 93,50%). Ubiegając się o emeryturę ubezpieczona nie mogła przedłożyć dokumentów potwierdzających okresy składkowe i nieskładkowe oraz uzyskane wynagrodzenia z lat 1996–1998. Były one najwyższe (w stosunku do przeciętnych płac) ze wszystkich lat jej kariery zawodowej. W maju 2012 r. uprawniona dotarła do dokumentacji osobowej i płacowej zlikwidowanego pracodawcy i uzyskała sporządzone przez archiwum wypisy z tej dokumentacji. Po dostarczeniu ich do ZUS wraz z wnioskiem o ponowne ustalenie emerytury ZUS dokonał przeliczenia „starej” części świadczenia. Podstawa wymiaru została ponownie ustalona z uwzględnieniem wynagrodzeń z lat 1991–2000 (wwpw = 104,50%) oraz przy zastosowaniu kwoty bazowej dotychczas przyjętej do obliczenia świadczenia. Od tak ustalonej podstawy wymiaru została następnie obliczona „stara” część emerytury mieszanej. Ustalając jej wysokość ZUS uwzględnił niezaliczone dotychczas okresy składkowe i nieskładkowe z lat 1996–1998. ZUS dokonał również przeliczenia kapitału początkowego z uwzględnieniem zarobków z lat 1989–1998 (wwpw = 106,40%). Przy uwzględnieniu przeliczonego kapitału początkowego oraz ponownie ustalonej „starej” części emerytury ZUS obliczył na nowo mieszaną wysokość świadczenia.

Podstawa prawna:

  • art. 24, art. 26, art. 53, art. 108, art. 111, art. 113, art. 183–184 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.).
Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...