Dyskryminacja ze względu na niepełnosprawność w świetle przepisów UE

Agnieszka Zwolińska
rozwiń więcej
Pracodawca nie ma obowiązku dalszego zatrudniania pracownika, który stał się niepełnosprawny, gdy kontynuowanie zatrudnienia wiązałoby się dla pracodawcy z ogromnymi kosztami.

Dyskryminacja w zatrudnieniu polega na gorszym traktowaniu pracownika w stosunku do innego pracownika znajdującego się w porównywalnej sytuacji ze względu na kryterium uznane za dyskryminacyjne. W związku z tym kluczowym elementem, od którego zależy ustalenie, czy nierówne traktowanie pracownika jest dyskryminacją czy nie, jest przyczyna nierównego traktowania. Jeżeli przyczyna nierównego traktowania została wymieniona w katalogu przyczyn dyskryminacji, to mamy od czynienia z nierównym traktowaniem stanowiącym dyskryminację.

Autopromocja

Dyrektywa unijna

Prawo wspólnotowe zawiera zamknięty katalog kryteriów dyskryminacji, wśród których wymienia się niepełnoprawność. W 2000 r. została uchwalona dyrektywa, która wyznacza ogólne ramy walki z dyskryminacją ze względu na religię lub przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną w odniesieniu do zatrudnienia i pracy (art. 1 dyrektywy Rady 2000/78/WE – zwanej dalej dyrektywą).

Zakaz dyskryminacji ma zastosowanie do wszystkich podmiotów, zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego, w odniesieniu m.in. do warunków dostępu do zatrudnienia (w tym kryteriów selekcji i warunków rekrutacji), awansu zawodowego, kształcenia zawodowego, warunków zatrudnienia i pracy, warunków wynagrodzenia i zwalniania (art. 3 dyrektywy).

Definicja pracownika niepełnosprawnego na tle rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości

Kwestią zasadniczą do zastosowania regulacji zakazujących dyskryminacji w zatrudnieniu ze względu na niepełnosprawność jest zdefiniowanie pojęcia niepełnosprawności. Pomocny w tym przypadku jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości wydany w sprawie Sonia Chacón Navas przeciwko Eurest Colectividades SA (C-13/05).

Pani S. Chacón Navas była zatrudniona przez spółkę Eurest. W dniu 14 października 2003 r. musiała przerwać pracę z powodu choroby. 28 maja 2004 r. Eurest rozwiązała z Panią S. Chacón Navas umowę o pracę bez przedstawienia przyczyny. Pani S. Chacón Navas wniosła pozew przeciwko byłemu pracodawcy, podnosząc, że rozwiązanie umowy o pracę było nieważne z uwagi na nierówność traktowania i dyskryminację, których wyłączną przyczyną było przerwanie przez nią na okres 8 miesięcy pracy z powodu choroby. Sąd krajowy prezentował stanowisko, że pracownica powinna podlegać ochronie we właściwym czasie na podstawie zakazu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność. Uzasadniał to tym, że choroba może często pociągać za sobą nieodwracalną niepełnosprawność i nieobjęcie pracownika ochroną w takiej sytuacji mogłoby prowadzić do stosowania niekontrolowanych praktyk dyskryminacyjnych.


Trybunał stwierdził na wstępie, że dyrektywa nie nakazuje ustawodawcom krajowym, jak mają zdefiniować pojęcie „niepełnosprawność”. Jednocześnie stwierdził, że należy określić jednolitą i wspólną dla krajów członkowskich definicję niepełnosprawności.

Ponadto Trybunał dodał, że w prawie wspólnotowym przez „niepełnosprawność” należy rozumieć długookresowe ograniczenie wynikające z naruszenia funkcji fizycznych, umysłowych lub psychologicznych, które stanowi przeszkodę dla danej osoby w uczestniczeniu w życiu zawodowym. Tym samym oznacza to po pierwsze, że niepełnosprawności nie można zrównywać z chorobą, a więc zakaz dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność nie obejmuje jakiejkolwiek choroby. Po drugie, o niepełnosprawności można mówić dopiero wtedy, gdy istnieje prawdopodobieństwo, że ograniczenie pracownika w uczestniczeniu w życiu zawodowym będzie trwało przez długi czas.

Z wyroku Trybunału wydanego w powołanej powyżej sprawie wynika jeszcze jeden wniosek. Jak już wspomniano, w prawie wspólnotowym katalog przyczyn uznanych za dyskryminacyjne jest katalogiem zamkniętym. Jeżeli więc przepis prawa wspólnotowego nie kwalifikuje określonej przyczyny nierównego traktowania pracowników jako przyczyny dyskryminacji, to nie można mówić o istnieniu zakazu dyskryminacji ze względu na tę przyczynę.

Zwalczanie dyskryminacji

Unia Europejskiej w traktacie o jej funkcjonowaniu została zobowiązana do podjęcia środków niezbędnych w celu zwalczania wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną (art. 19 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej). Biorąc pod uwagę, że powyższy katalog jest katalogiem zamkniętym oraz że wśród ww. kryteriów dyskryminacji nie została wskazana choroba, uzasadniony jest wniosek, że nie ma podstaw do objęcia zakazem dyskryminacji nierównego traktowania pracownika ze względu na chorobę.

Uwzględniając powyższe uwagi o zakazie dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność oraz to, że zakres tego zakazu obejmuje również etap rozwiązania stosunku pracy, warto zastanowić się, czy pracodawca może zwolnić pracownika (który stał się niepełnosprawny w stopniu uniemożliwiającym mu dalsze wykonywanie pracy), wskazując jako przyczynę zwolnienia niepełnosprawność tego pracownika.

Aby udzielić odpowiedzi na tak postawione pytanie, trzeba sięgnąć do art. 5 dyrektywy. Zgodnie z tym przepisem pracodawca w celu zagwarantowania przestrzegania zasady równego traktowania osób niepełnosprawnych podejmuje właściwe w konkretnej sytuacji środki, aby umożliwić osobie niepełnosprawnej dostęp do pracy, jej wykonywanie lub rozwój zawodowy bądź kształcenie, jeśli środki te nie nakładają na pracodawcę nieproporcjonalnie wysokich obciążeń. Dalej stanowi, że obciążenia te nie są nieproporcjonalne, jeżeli są w wystarczającym stopniu rekompensowane ze środków istniejących w ramach polityki prowadzonej przez dane państwo członkowskie na rzecz osób niepełnosprawnych. W związku z powyższym pracodawca nie ma obowiązku dalszego zatrudnienia pracownika (również przyjmowania do pracy, promowania), który z uwagi na swoją niepełnosprawność nie jest w dyspozycji wykonywać pracy na danym stanowisku, jeżeli w określonej sytuacji przyjęcie środków umożliwiających takiemu pracownikowi wykonywanie pracy stanowiłoby dla pracodawcy nieproporcjonalnie wysokie obciążenie.

Podstawa prawna:

  • dyrektywa Rady 2000/78/WE z 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (DzUrz WE L 303 z 2.12.2000 r., s. 16–22),
  • art. 19 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (DzUrz UE C 115 z 9.05.2008 r.)
Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...