Pracodawca z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu pracy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników może skrócić okres wypowiedzenia umowy o pracę (art. 361 § 1 k.p.). Okres wypowiedzenia (dotyczy to wyłącznie okresu 3-miesięcznego) może zostać skrócony najwyżej do miesiąca. Za ten 1 miesiąc pracownik otrzymuje wynagrodzenie, a za 2 miesiące przysługuje mu odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.
Jak wynika z sentencji uchwały 7 sędziów Sądu Najwyższego z 9 lipca 1992 r., skrócenie przez zakład pracy okresu wypowiedzenia umowy o pracę na podstawie art. 361 § 1 k.p. powoduje rozwiązanie tej umowy z upływem skróconego okresu (I PZP 20/92, OSNC 1993/1–2/2). Oznacza to, że po zakończeniu miesięcznego skróconego okresu wypowiedzenia pracownik może bez przeszkód podjąć inne zatrudnienie.
Konsekwencją wcześniejszego rozwiązania stosunku pracy, w wyniku skrócenia okresu wypowiedzenia, jest przyznanie pracownikowi odszkodowania za pozostały okres wypowiedzenia. Odszkodowanie to rekompensuje wynagrodzenie „utracone” przez wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy. Ma ono charakter odszkodowawczy, gdyż pokrywa szkodę, którą pracownik poniósł wskutek utraty możliwości zarobkowania w czasie pełnego 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia. Istotne jest również to, że wypłacenie odszkodowania nie jest zależne od pozostawania bez pracy.