Wydanie pracownikowi opinii negatywnej jest ryzykowne

Jadwiga Krukowska
rozwiń więcej
Z pracownikiem wkrótce zostanie rozwiązana umowa o pracę na zasadzie porozumienia stron. Pracownik ubiegający się o kierownicze stanowisko w innej firmie poprosił nas o wydanie opinii o jego pracy. Chcielibyśmy uniknąć wydania opinii, ponieważ pracownik był konfliktowy i często korzystał ze zwolnień lekarskich. Czy powinniśmy wydać pracownikowi opinię negatywną, czy korzystniej będzie dla nas odmówić mu wydania jakiejkolwiek opinii?

 Mogą Państwo wydać pracownikowi opinię negatywną, jeżeli będzie to zgodne z prawdą. Lepiej jednak będzie, jeżeli skorzystają Państwo z możliwości odmowy wydania opinii pracownikowi. Opinia zawierająca zarzut, że pracownik był konfliktowy i często przebywał na zwolnieniach lekarskich może być bowiem uznana przez sąd pracy jako nieuzasadniona. Może to Państwa narazić na zapłacenie pracownikowi zadośćuczynienia lub odszkodowania.

Autopromocja

UZASADNIENIE

W praktyce często wydaje się pracownikom tzw. rekomendacje czy referencje. Jednak przepisy prawa pracy nie nakazują obecnie wydawania opinii o pracy pracownika. Zatem nie muszą Państwo wydawać opinii o pracy pracownika. Przepisy nie przewidują żadnych sankcji związanych z niewydaniem takiej opinii.

Jeżeli jednak zdecydują się Państwo na wydanie takiej opinii, należy zwrócić uwagę na to, aby była ona rzetelna i prawdziwa. Opinia powinna być wystawiona m.in. na podstawie dokumentów znajdujących się w aktach osobowych pracownika. Takie stanowisko zaprezentował również w wyroku z 21 stycznia 2003 r. Sąd Najwyższy (I PK 66/02, OSNP 2004/13/227). Dokumenty muszą potwierdzać bezsprzecznie i bez żadnych wątpliwości prawdziwość informacji zamieszczonych w opinii wydanej pracownikowi. Jeżeli pracodawca chce zawrzeć w opinii pracownika negatywne informacje o jego pracy, powinien posiadać dokumenty wskazujące konkretne przewinienia pracownika, które zostały potwierdzone w wyniku przeprowadzonych w zakładzie ustaleń, np. pismo o ukaraniu pracownika karą porządkową.

Zagrożenie

Informacje o pracowniku zawarte w opinii powinny być udokumentowane.

Wadliwa opinia (rekomendacja, referencje) to opinia zawierająca nieprawdziwe sformułowania, fakty niezgodne z rzeczywistością, nieuzasadnione oceny. Wadliwą opinią jest także opinia zawierająca zbędne sformułowania, które naruszają dobra osobiste pracownika.

Na temat choroby pracownika nie powinni Państwo podawać w opinii żadnych informacji. Do tego służy świadectwo pracy, gdzie należy wpisać liczbę dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie chorobowe w danym roku kalendarzowym oraz okresy, za które pobierał zasiłek chorobowy w czasie całego zatrudnienia.

Natomiast ocena zawarta w treści opinii, że pracownik był konfliktowy, jeżeli jest nieprawdziwa, narusza cześć pracownika (art. 23 Kodeksu cywilnego). Jeśli ten fakt nie jest odpowiednio udokumentowany, takie sformułowanie opinii może narazić Państwa na zarzut naruszenia dobra osobistego pracownika. Dobrami osobistymi są w szczególności: zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska (art. 23 Kodeksu cywilnego).


Jeżeli pracownik uzna, że opinia narusza jego dobra osobiste, będzie mógł wystąpić przeciwko pracodawcy do sądu z roszczeniem o zadośćuczynienie za doznaną krzywdę lub zobowiązaniem do uiszczenia przez pracodawcę odpowiedniej sumy pieniężnej na cel społeczny (art. 24 § 1 Kodeksu cywilnego). Dlatego w opinii należy ze szczególną ostrożnością podchodzić do negatywnych sformułowań, aby nie dostarczać byłemu pracownikowi powodów do żądania zniszczenia wydanego dokumentu czy skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.

PRZYKŁAD

Z pracownikiem została rozwiązana umowa o pracę na skutek upływu czasu, na który była zawarta. Po rozwiązaniu umowy pracownik poprosił o wydanie referencji. Zakład pracy umieścił w referencjach informację, że pracownik był nieuczciwy i niesystematycznie rozliczał się z pobranych zaliczek na zakupy. Pracownik wystąpił do sądu pracy o zadośćuczynienie z powodu naruszenia dóbr osobistych. Sąd pracy, z uwagi na brak dowodów związanych z niekorzystnym zapisem, przyznał pracownikowi zadośćuczynienie.

Jeżeli wskutek naruszenia dobra osobistego pracodawca wyrządził pracownikowi szkodę majątkową, pracownik może żądać jej naprawienia np. w formie odszkodowania (art. 24 § 2 Kodeksu cywilnego).

PRZYKŁAD

Kadrowa zatrudniona w firmie X zadzwoniła do zaprzyjaźnionej firmy Y, w której przyjmowany do pracy pracownik pracował kilka lat, z prośbą o wydanie referencji. Firma Y wystawiła opinię o pracowniku bez jego wiedzy, opartą na podstawie notatki przełożonego tego pracownika, sporządzonej na prośbę kadrowej z firmy X. Opinia zawierała m.in. informacje o tym, że pracownik spóźniał się do pracy, był konfliktowy i często rozmawiał ze służbowego telefonu w sprawach prywatnych. Kadrowa poinformowała swojego szefa o posiadanej opinii w obecności ubiegającego się o pracę kandydata na pracownika. Z tego powodu pracownik nie został zatrudniony. Niedoszły pracownik wystąpił do sądu pracy z pozwem o odszkodowanie od swojego poprzedniego pracodawcy. Przedstawiona opinia o jego pracy przez poprzedniego pracodawcę była bowiem, zdaniem pracownika, nieprawdziwa i naruszała jego cześć. Ponadto ta opinia zadecydowała o jego niezatrudnieniu przez nowego pracodawcę. Pracownik uznał więc, że poniósł szkodę, tym bardziej że ciągle nie może znaleźć nowej pracy. Sąd pracy przyznał pracownikowi odszkodowanie.

Wydanie pracownikowi opinii (rekomendacji, referencji) może nastąpić wyłącznie na jego wyraźną prośbę po ustaniu stosunku pracy, jak też w czasie zatrudnienia.

Należy zwrócić uwagę, że rekomendacja zawiera dane osobowe podlegające ochronie, a ich przetwarzanie może nastąpić za zgodą pracownika.

Podstawa prawna

  • art. 111, art. 221 Kodeksu pracy,
  • § 1 ust. 1 pkt 7, pkt 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 ze zm.),
  • art. 23, art. 24 Kodeksu cywilnego w związku z art. 300 Kodeksu pracy.
Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...