Pracodawca będzie odpowiadał za kradzież obrączki, natomiast nie poniesie odpowiedzialności za kradzież gotówki.
Stosownie do art. 94 pkt 4 k.p. pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi bezpieczne warunki przechowywania jego rzeczy, znajdujących się w związku z pracą w zakładzie pracy. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie tego obowiązku przez pracodawcę uzasadnia jego odpowiedzialność odszkodowawczą na podstawie art. 471 k.c. w zw. z art. 300 k.p.
Do zaistnienia odpowiedzialności pracodawcy za kradzież rzeczy pracownika konieczne jest spełnienie przesłanki, aby znajdowały się one w zakładzie pracy „w związku z pracą”. Związek ten może występować w zarówno w przypadku, gdy rzeczy wniesione na teren zakładu pracy są konieczne do wykonywania pracy, przybycia do pracy, jak i w przypadku zwyczajowo noszonych przedmiotów osobistych lub kwot pieniężnych. Nie można jednak uznać, że pieniądze równe miesięcznym zarobkom pracownika należały do kwot zwyczajowo przez niego noszonych i aby za ich kradzież odpowiadał pracodawca. Inaczej wygląda kwestia kradzieży obrączki, którą pracownik musiał zostawić w szafce. Jeżeli szafka zamykana byłaby na klucz i ktoś ukradłby znajdujące się w niej rzeczy po uprzednim włamaniu, to pracodawca nie ponosiłby odpowiedzialności za skradzione rzeczy. W ewentualnym procesie pracownik jako powód musiałby udowodnić nie tylko zaistnienie szkody oraz jej wysokość, ale także winę pracodawcy i związek przyczynowy między nieodpowiednim zachowaniem pracodawcy, a powstaniem szkody. Pracodawca, chcąc w przyszłości uniknąć podobnych kłopotów, powinien zapewnić pracownikom warunki, które w jak największym stopniu ograniczałyby przypadki kradzieży rzeczy pozostawionych na terenie zakładu pracy w czasie świadczenia przez nich pracy. Pracodawca może także poinformować pracowników, że w przypadku posiadania przez nich wartościowych rzeczy istnieje możliwość przekazania ich na czas pracy nieodpłatnie do depozytu.
Odpowiedział Cezary Mak