Uregulowanie zasad wynagradzania w rozporządzeniu Rady Ministrów nie zabrania jednocześnie tworzenia u danego pracodawcy regulaminu wynagradzania, pod warunkiem że zasady określone w regulaminie będą korzystniejsze. Potwierdza to art. 239 § 3 k.p.
Zmniejszenie liczby zatrudnionych poniżej 20 pracowników nie powoduje automatycznej utraty mocy obowiązującej regulaminu wynagradzania. W zakładzie pracy Czytelnika regulamin wynagradzania został wprowadzony, gdy liczba pracowników przekraczała 20. Dlatego też mimo zmniejszenia do 9 liczby pracowników, regulamin w dalszym ciągu obowiązuje. Regulamin wynagradzania nie traci automatycznie mocy obowiązującej w przypadku spadku liczby zatrudnionych poniżej 20 pracowników.
Aktualnie przepisy nie przewidują ani możliwości, ani trybu uchylenia obowiązującego regulaminu wynagradzania. W tej sytuacji pracodawca może poinformować pracowników o utracie obowiązywania tego regulaminu. W przypadku gdy ogólnie obowiązujące przepisy są mniej korzystne od uregulowań regulaminowych, pracodawca powinien wprowadzić te zasady w drodze porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia zmieniającego.