Czy pracownikom odbywającym aplikację legislacyjną przysługują urlop szkoleniowy i zwolnienia od pracy

Małgorzata Podgórska
rozwiń więcej
Pracownik zatrudniony w naszym urzędzie odbywa aplikację legislacyjną organizowaną przez Rządowe Centrum Legislacji. Przepisy dotyczące odbywania tej aplikacji nie przewidują dla pracownika urlopu szkoleniowego oraz zwolnień od pracy. Czy pracownikowi przysługuje urlop szkoleniowy i zwolnienia od pracy na podstawie przepisów Kodeksu pracy?

Pracownikowi nie przysługują na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów urlop szkoleniowy ani zwolnienia od pracy na naukę. W jego przypadku nie stosujemy przepisów Kodeksu pracy.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Na aplikację legislacyjną dyrektor generalny urzędu może skierować członka korpusu służby cywilnej mającego wykształcenie prawnicze. Aplikację mogą odbywać, oprócz członków korpusu służby cywilnej, także pracownicy Rządowego Centrum Legislacji oraz innych urzędów administracji publicznej (np. Sejmu RP, Senatu RP). Aplikacja legislacyjna kończy się egzaminem składającym się z części pisemnej i ustnej. Szczegółowe zasady i tryb organizowania i odbywania aplikacji zostały określone w rozporządzeniu z 1 września 2010 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej. Na podstawie przepisów tego rozporządzenia kierownik aplikacji wyznacza:

  • jeden dzień w tygodniu, w którym odbywają się wykłady i konwersatoria;
  • dni, w których wykłady i konwersatoria odbywają się w formie zajęć wyjazdowych – nie więcej niż 10 dni podczas trwania aplikacji.

Wykłady i konserwatoria odbywają się w wyznaczonych terminach przez okres 10 miesięcy. Ponadto aplikant bierze udział w zajęciach praktycznych, które odbywają się w wyznaczonych terminach, przez okres 12 miesięcy.

Uczestnictwo we wszystkich zajęciach jest dla aplikanta obowiązkowe. Aplikant, który opuści więcej niż 10 wykładów lub konserwatoriów, jest skreślany z listy aplikantów i nie może zostać dopuszczony do egzaminu końcowego. Bez znaczenia pozostaje przyczyna tych nieobecności.

Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie przyznają pracownikowi oraz urzędnikowi służby cywilnej prawa do urlopu szkoleniowego ani zwolnień od pracy na czas zajęć, mimo że są one obowiązkowe. Takich uprawnień nie przyznaje również rozporządzenie w sprawie aplikacji legislacyjnej.

WAŻNE!

Przepisy dotyczące odbywania aplikacji legislacyjnej nie przyznają pracownikowi prawa do urlopu szkoleniowego i zwolnień od pracy.

W odniesieniu do członków korpusu służby cywilnej – w celu określenia wzajemnych relacji stron (dyrektora generalnego urzędu i pracownika lub urzędnika) związanych z odbywaniem aplikacji, istnieje ustawowy obowiązek zawarcia umowy określającej wzajemne prawa i obowiązki (art. 110 ustawy o służbie cywilnej).


Najczęściej umowy zawierają postanowienia dotyczące przyznania pracownikowi prawa do urlopu szkoleniowego. Konieczne jest wówczas doprecyzowanie, w jakim wymiarze ten urlop przysługuje i jaki jest jego cel. Umowa dotycząca odbywania aplikacji legislacyjnej często przyznaje pracownikowi również prawo do zwolnień z pracy na czas punktualnego przybycia na zajęcia oraz wzięcia w nich udziału i (ewentualny) obowiązek odpracowywania tych zwolnień. Jednocześnie w takiej umowie pracodawca może zobowiązać pracownika do zwrotu przez osobę skierowaną na aplikację całości lub części poniesionych przez dyrektora generalnego kosztów w przypadku rozwiązania przez pracownika (lub urzędnika) umowy o pracę przed czasem, jaki pracownik zobowiązał się przepracować po odbyciu aplikacji. Przy ustalaniu treści umowy dotyczącej odbywania aplikacji strony nie są związane przepisami Kodeksu pracy dotyczącymi podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale mogą się nimi posiłkować.

WAŻNE!

Dyrektor generalny urzędu w umowie dotyczącej wzajemnych praw i obowiązków pracownika (lub urzędnika) odbywającego aplikację legislacyjną może, ale nie musi, przyznać pracownikowi prawo do zwolnień od pracy na czas zajęć wynikających z odbywania aplikacji oraz do urlopu szkoleniowego.

Na aplikację legislacyjną pracownika (lub urzędnika) kieruje dyrektor generalny, który jest jego pracodawcą. W związku z tym – z praktycznego punktu widzenia – trudno sobie wyobrazić sytuację, w której nie będzie on udzielał aplikantowi zwolnień od pracy na czas zajęć albo urlopu szkoleniowego na przygotowanie się do egzaminu końcowego. Należy jednak pamiętać, że z prawnego punktu widzenia jest możliwa sytuacja, w której osoba odbywająca aplikację legislacyjną otrzyma od pracodawcy np. tylko zwolnienia od pracy na czas zajęć, natomiast nie będzie uprawniona do urlopu szkoleniowego lub odwrotnie – nie będzie miała w ogóle prawa zarówno do zwolnień, jak i do urlopu szkoleniowego. Wówczas, aby odbywać aplikację legislacyjną, będzie musiała korzystać z urlopu wypoczynkowego lub z urlopu bezpłatnego.

PRZYKŁAD

Dyrektor generalny w ministerstwie skierował pracownika komórki prawnej do odbycia aplikacji legislacyjnej. W celu określenia praw i obowiązków stron w kwestii odbywania aplikacji podpisano umowę, z której w szczególności wynika, że pracownik jest uprawniony do zwolnień od pracy na czas niezbędny do punktualnego przybycia na zajęcia i uczestniczenia w tych zajęciach. Umowa przewiduje także 10 dni urlopu celowego (szkoleniowego) na przygotowanie się i zdanie egzaminu końcowego na aplikacji. Gdyby natomiast umowa przewidywała tylko zwolnienia od pracy, a nie przewidywałaby prawa pracownika do urlopu szkoleniowego, pracownik musiałby przygotowywać się do egzaminu końcowego na aplikacji oraz zdawać egzaminy w czasie wolnym od pracy, np. w czasie urlopu wypoczynkowego, urlopu bezpłatnego lub w weekendy.

Podstawa prawna

  • art. 110 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.),
  • art. 1031–1036 Kodeksu pracy,
  • § 3, § 10–12, § 14 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 1 września 2010 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. Nr 161, poz. 1079).
Kadry
Rząd: 4-dniowy tydzień pracy obowiązującym prawem. Kiedy nowelizacja kodeksu pracy?
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...