Czy kierowcy samochodów osobowych muszą mieć dodatkowe przerwy w pracy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
rozwiń więcej
Zatrudnieni przez nas kierowcy prowadzą samochody osobowe. Ile obowiązkowych przerw w czasie pracy powinien mieć taki kierowca, gdy jedzie np. w 10-godzinną trasę? Czy musi mieć przerwę po określonym czasie prowadzenia pojazdu?

Kierowcom tym przysługuje tylko 15-minutowa przerwa „śniadaniowa”. Poza nią nie ma narzuconych bezpośrednio innych przerw, ale pracodawca musi pamiętać o konieczności zapewnienia bezpiecznego wykonywania pracy. Prowadzenie samochodu przez 10 godzin bez innych przerw niż 15-minutowa przerwa „śniadaniowa” nie jest wystarczające. Dlatego zalecamy udzielenie kierowcy dodatkowych przerw na odpoczynek.

Autopromocja

Zarówno przepisy unijne, jak i polskie przewidują szczególne, dodatkowe przerwy dla kierowców. Rozporządzenie unijne nr 561/2006 wskazuje, że po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 4,5 godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 minut (należy pamiętać, że rozporządzenie odnosi się zasadniczo do każdego kierowcy, bez względu na to, na jakiej podstawie wykonuje przewóz). Przerwa ta nie przysługuje, jeśli kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwa ta może zostać podzielona maksymalnie na 2 części w taki sposób, by pierwsza przerwa trwała co najmniej 15 minut, zaś druga co najmniej 30 minut. Każdy 4,5-godzinny okres prowadzenia pojazdu powinien być połączony łącznie z co najmniej 45 minutami przerwy (art. 7 rozporządzenia unijnego nr 561/2006).

Z ustawy o czasie pracy kierowców wynika zaś, że po 6 kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin, oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin (art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców). Przerwa może być dzielona na krótsze okresy, trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie 6-godzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.

WAŻNE!

Kierowcy wykonującemu pracę przez co najmniej 6 godzin na dobę przysługuje 15-minutowa przerwa „śniadaniowa” na podstawie przepisów Kodeksu pracy.

Przerwy z ustawy o czasie pracy kierowców nie mają zastosowana do kierowców, którzy wykorzystali przerwy uregulowane w rozporządzeniu unijnym nr 561/2006. Przepisy rozporządzenia unijnego mają bowiem pierwszeństwo.

W odniesieniu do pytania, podstawowe znaczenie ma jednak wyłączenie zawarte w art. 22 ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z tym przepisem, przerwy przewidziane w ustawie o czasie pracy kierowców nie mają zastosowania do kierowców prowadzących pojazdy wymienione w art. 29 ustawy o czasie pracy kierowców, w art. 3 rozporządzenia unijnego nr 561/2006 oraz w art. 2 ust. 2 lit. b umowy AETR. Artykuł 29 ustawy i art. 3 rozporządzenia unijnego nr 561/2006 odnoszą się do wyłączeń spod ogólnego zastosowania przepisów rozporządzenia unijnego. Istotne jest jednak także odesłanie do art. 2 ust. 2 lit. b umowy AETR. Wymienia się tam m.in.:

  • pojazdy przeznaczone do przewozu towarów i których dopuszczalna masa całkowita, łącznie z przyczepami lub naczepami, nie przekracza 3,5 tony;
  • pojazdy, przeznaczone do przewozu pasażerów, które ze względu na typ konstrukcyjny i wyposażenie nadają się do przewozu najwyżej 9 osób łącznie z kierowcą i są do tego celu przeznaczone.

W stosunku do tych grup kierowców (dotyczy to więc także Państwa kierowców prowadzących samochody osobowe) nie stosujemy przepisów unijnych (nie podlegają oni pod rozporządzenie unijne nr 561/2006), ale również nie stosujemy (mimo zatrudniania ich w ramach stosunku pracy) niektórych przepisów ustawy o czasie pracy kierowców, m.in. odnoszących się właśnie do prawa do dodatkowych przerw przeznaczonych na odpoczynek. Takie stanowisko zaprezentował również GIP (pismo z 2 czerwca 2008 r., nr GPP-302-4560-264/08/PE).

Państwa kierowcy muszą mieć, tak jak zresztą każdy pracownik, 15-minutową przerwę wliczoną do czasu pracy w każdym dniu, w którym ich czas pracy wynosi co najmniej 6 godzin (art. 134 Kodeksu pracy). Z żadnych przepisów nie wynika bezpośrednio obowiązek udzielania im jakichkolwiek innych przerw nawet wówczas, gdyby w danym dniu mieli prowadzić samochód przez 10 czy nawet więcej godzin.

Należy jednak pamiętać, że podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Nie można uznać, że 10-godzinna jazda z jedną 15-minutową przerwą nie pozostaje w sprzeczności z tą zasadą. Należy przyjąć, że zobowiązanie kierowcy do prowadzenia pojazdu przez tak długi okres może uzasadniać powstrzymanie się pracownika od pracy. Niewątpliwie bowiem prowadzenie pojazdu przez tyle godzin z jedną tylko 15-minutową przerwą bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo tej osoby, przewożonych pasażerów oraz innych użytkowników drogi. Kierowca ponosi zaś odpowiedzialność za skutki powstałego w takiej sytuacji wypadku. Dlatego należy zalecić kierowcy dodatkowe przerwy w czasie jazdy.

Podstawa prawna:

  • art. 6, art. 13, art. 22, art. 29 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879 ze zm.),
  • art. 3, art. 7 rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 561/2006 z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE L 102),
  • art. 134, art. 207 § 2 Kodeksu pracy.
Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...