W jaki sposób efektywnie wdrożyć procedurę exit interview

Justyna Subczyńska-Papuda
rozwiń więcej
Ze względu na zmiany organizacyjne w naszej firmie zmuszeni zostaliśmy dokonać redukcji etatów i zwolnić kilkanaście osób. Jednakże w okresie zwolnień złożyły też wypowiedzenia osoby, na których firmie bardzo zależało. Skłoniło mnie to do podjęcia próby wdrożenia procedury exit interview, by w przyszłości zapobiegać takim sytuacjom i mieć dodatkowe źródło informacji, jak doskonalić firmę. W jaki sposób powinnam do tego podejść?

Sytuacja, w której z organizacji odchodzą utalentowani pracownicy, jest niewątpliwie bardzo trudna. Wraz z nimi często firma traci część know-how, które, wypływając z organizacji, osłabia ją na jakiś czas. Jeżeli funkcjonuje program sukcesji, wtedy pracownicy działu HR niewątpliwie stają przed mniejszym wyzwaniem. Jeżeli firma zmuszona jest pozyskać nowego pracownika z rynku, jego wdrożenie i uzyskanie pełnej efektywności na stanowisku pracy niejednokrotnie trwa dłużej niż trzy miesiące okresu próbnego.

Autopromocja

Moment zwolnień w firmie zawsze obarczony jest ryzykiem odejść najlepszych pracowników. W sytuacji braku pełnej komunikacji i adekwatnej dbałości o kluczowych pracowników w organizacji, ci, w obawie przed zwolnieniem, sami podejmują inicjatywę znalezienia nowego miejsca pracy. Jako wyróżniający się pracownicy nie mają z reguły problemu z zatrudnieniem u nowego pracodawcy. Kluczem w tej sytuacji jest dokonanie wszystkich redukcji w stosunkowo krótkim czasie i położenie ogromnego nacisku na ogólną komunikację, a często indywidualne rozmowy z poszczególnymi pracownikami.

Próba zdobycia cennej wiedzy

Exit interview jest formą wywiadu z odchodzącym pracownikiem, prowadzoną przez pracowników działu HR. I choć sceptycy uważają, że w tej sytuacji pracownik niezbyt otwarcie dzieli się swoją wiedzą, a pozyskane informacje mogą być niepełne, to jednak taka forma wywiadu pokazuje najczęściej powody rezygnacji z pracy oraz pozwala zidentyfikować obszary zmian w firmie. Jednakże tylko w firmach, które są otwarte na konstruktywną krytykę, pozyskana wiedza jest katalizatorem dalszego doskonalenia. Prawidłowo skonstruowane wywiady powinny dostarczyć użytecznych informacji na temat organizacji i środowiska pracy, kultury, funkcjonujących procesów i systemów, zarządzania czy możliwości rozwoju. Wielu pracodawców nie widzi potrzeby wdrożenia exit interview z różnych powodów, jest on jednak wyjątkową szansą do badania i analizy opinii pracowników odchodzących, którzy tak czy inaczej bardziej otwarcie odpowiedzą na nasze pytania niż pracownicy nadal zatrudnieni, nawet w ramach kwestionariuszowego badania opinii pracowników.

Cel wywiadów i korzyści

Kwestionariusz wyjściowy, bo tak jest również nazywane exit interview, jest pozytywnie odbierany przez zatrudnionych pracowników. Takie spotkania wdrożone jako standard są często widziane jako troska o pracowników, a uzyskane informacje jako podstawa do wdrożenia pozytywnych zmian. Dlatego też organizacja nie powinna obawiać się uruchomienia takiej procedury. Natomiast po wdrożeniu firma powinna nie tylko konsekwentnie przeprowadzać wywiady, wyciągać wnioski, lecz także implementować zdobytą wiedzę na dwóch poziomach:

operacyjnym – szybkie podjęcie działań w kwestiach wymagających niezbędnej zmiany, np. przeciążenie pracą czy mobbing,

strategicznym – wdrożenie, modyfikacja i doskonalenie funkcjonujących systemów HR.

Exit interview prowadzony w ramach bezpośredniego wywiadu jest najbardziej efektywnym sposobem, gdyż umożliwia bezpośrednią komunikację, doprecyzowanie otrzymanych informacji i lepsze ich zrozumienie. Daje to możliwość:

  • precyzyjnej identyfikacji powodów, dla których pracownik odchodzi,
  • zapoznania się z opinią pracownika w wielu obszarach (np. warunków pracy, atmosfery, jak również efektywności i jakości pracy ze współpracownikami i przełożonym),
  • poznania i zatrzymania wiedzy eksperckiej w firmie, czy wręcz
  • efektywnego zatrzymania cennego pracownika w organizacji oraz
  • zażegnania potencjalnego konfliktu.

Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie ma możliwości przeprowadzania wywiadów bezpośrednich (np. duże rozproszenie organizacji), lepszy jest kwestionariusz elektroniczny niż brak jakiejkolwiek próby zdobycia cennej wiedzy.

Podczas rozmowy pracownik działu HR powinien dać przestrzeń swojemu rozmówcy, unikać interpretacji i uzgadniania faktów. Z pewnością obrona w takiej sytuacji i argumentowanie, że jest zupełnie inaczej, mogą nasuwać się samoistnie, jednak rolą HR-owca jest zebrać opinię, zadając pytania otwarte i zachęcając do wyczerpujących odpowiedzi.

Pracownik może, ale nie musi

Bardzo ważna jest komunikacja i zapoznanie pracownika z celami, dla jakich przeprowadzane jest spotkanie, nawet jeżeli procedura funkcjonuje w organizacji od dawna. Pracownik może być bardziej zmotywowany do rozmowy, gdy spotkanie ma miejsce w ostatnich dniach jego obecności w firmie. W ten sposób możemy wyeliminować niepokój pracownika, że może sobie zaszkodzić. Jeżeli jednak naszym głównym celem jest zatrzymanie pracownika, to zdecydowanie warto taką rozmowę odbyć stosunkowo szybko. Na pewno warto zadbać o komfort rozmówcy, organizując zarówno odpowiednią przestrzeń do rozmowy, jak i rezerwując sobie odpowiedni czas. Wywiad taki może budzić wiele emocji, zatem osoba go prowadząca musi być do niego odpowiednio przygotowana.

Tak czy inaczej nikt nie może zmusić pracownika do uczestnictwa w exit interview. Pracodawca może jedynie poprosić o udział w spotkaniu i liczyć na pozytywną reakcję. Właściwą decyzję może ułatwiać fakt, że pracownik może być zainteresowany:

  • przekazaniem swoich oczekiwań, otrzymaniem propozycji lepszych warunków współpracy,
  • pozostaniem w dobrych relacjach z byłym pracodawcą,
  • poprawą warunków pracy pozostających kolegów.

Wykorzystanie zebranych danych

Organizacja może wykorzystać zdobytą wiedzę, by przeanalizować przede wszystkim powody rotacji w firmie i na tej podstawie podjąć stosowne działania. Może być jedna, główna przyczyna skłaniająca pracowników do szukania nowych wyzwań zawodowych, ale może się także okazać, że powodów jest wiele, np. warunki pracy, stres, atmosfera, przełożony oraz inne.

Drugi istotny obszar analizy to zdiagnozowanie przyczyn, które nie muszą być bezpośrednią przyczyną odejść, ale powodują, że praca w organizacji jest trudna i mniej efektywna. Zdarza się, że pracownicy odchodzą w poszukiwaniu możliwości rozwoju czy awansu. Często są to osoby, które były nieoficjalnie typowane przez organizację jako osoby kluczowe, myślano o nich jako o następcach. Zatrudnieni pracownicy natomiast narzekają, że kryteria awansów są niejasne, a decyzje wynikają z układów personalnych.

W takiej sytuacji warto poważnie rozważyć procedurę planów sukcesji i odpowiednio zarządzić informacją. Niewątpliwie najważniejsze dla firmy jest zachowanie ciągłości procesów biznesowych, a dla pracowników możliwości rozwoju.

Exit interview daje odpowiedź na wiele pytań zarówno w zakresie operacyjnym, jak i strategicznym. Czasem jest to pierwsza okazja, kiedy organizacja pozyskuje taką wiedzę i refleksję, że są obszary do dalszego doskonalenia. Mając informacje, bardzo istotne są jest jeszcze gotowość i możliwości firmy do wprowadzania zmian.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...