Jak zdobyć lojalność pracownika?

Michał Gołębiowski
rozwiń więcej
Marta Koralewska
rozwiń więcej
Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?

Świadomość i wiedza pracowników, o tym, jak zdobyć i/lub utrzymać atrakcyjną pracę znacznie wzrosła na przestrzeni ostatnich lat. Specjaliści i menedżerowie na bieżąco doskonalą swoje kwalifikacje i konsekwentnie rozwijają ścieżkę kariery. Wyniki badania Antal International „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, przeprowadzonego w tym roku, wskazują, że aż 51 proc. kadry średniego i wyższego szczebla biernie poszukuje pracy.

Autopromocja

Nawet jeśli pracownik nie poszukuje aktywnie pracy, czyli nie wysyła aplikacji w odpowiedzi na ogłoszenia umieszczone w internecie, i tak często pilnie śledzi trendy na rynku pracy oraz firmy, które cieszą się opinią dobrego pracodawcy. Specjaliści i menedżerowie umieszczają swoje profile na portalach społecznościowych, dbają o podtrzymywanie kontaktów zawodowych, biorą udział w konferencjach i spotkaniach biznesowych. Co to oznacza dla pracodawcy?

Zadanie działów personalnych to m.in. zdobycie i utrzymanie cennego pracownika. Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Dzięki swojemu zaangażowaniu nie tylko generuje największe zyski dla firmy, lecz także minimalizuje wydatki związane z motywowaniem, absencją, a przede wszystkim z rekrutacją i wdrażaniem nowych pracowników. Za swoją lojalność oczekuje jednak dodatkowych benefitów. Pracodawcy w takiej sytuacji mogą zaproponować zawarcie umowy lojalnościowej, czyli umowy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, mającej na celu nadanie temu pierwszemu uprawnień w zakresie dostępu do szkoleń lub szczególnych świadczeń w zamian za zobowiązanie się do powstrzymania od pewnych działań przewidzianych niniejszą umową.

Rodzaje umów lojalnościowych

Umowy lojalnościowe możemy podzielić na dwie grupy: umowy obowiązujące w czasie trwania stosunku pracy oraz te, które dotyczą okresu po rozwiązaniu stosunku pracy. Najczęściej występującymi umowami lojalnościowymi są: umowa o dokształcaniu oraz zakaz konkurencji.

Zakaz konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji opiera się na poniższych zasadach:

  • podczas trwania stosunku pracy i po jego ustaniu pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej – pracownik nie może więc prowadzić zarówno działalności gospodarczej ani ubocznej, jak i żadnej innej działalności, która byłaby konkurencyjna,
  • podczas trwania stosunku pracy i po jego ustaniu pracownik nie może świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną – pracownik nie może więc z takimi podmiotami zawierać umów o pracę ani umów cywilnoprawnych,
  • zakaz konkurencji nie wynika z mocy samej umowy o pracę, ale jest następstwem odrębnej od umowy o pracę umowy zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Aby umowa o zakazie konkurencji była ważna, musi zostać zawarta na piśmie.

Należy pamiętać, że aby zakaz konkurencji był wiążący, musi spełniać następujące warunki:

  • zakaz konkurencji można zawrzeć tylko w wypadku, gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  • w umowie o zakazie konkurencji należy wskazać okres obowiązywania zakazu,
  • za powyższy okres pracownikowi przysługuje odszkodowanie nie niższe niż 25 proc. jego wynagrodzenia (w umowie należy wskazać wysokość odszkodowania).

Umowa o dokształcaniu

O drugim wspomnianym powyżej typie umowy, tj. umowie o doszkalanie pracownika, możemy mówić w przypadku skierowania pracownika do podjęcia nauki. Pracodawca w takiej sytuacji zawiera z pracownikiem umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Postanowienia takiej umowy powinny być zgodne z właściwym rozporządzeniem (Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych), regulującym niniejsze kwestie. Zasady te nie obowiązują w przypadku umowy zawartej z pracownikiem podejmującym naukę bez skierowania pracodawcy, ponieważ Kodeks pracy oraz właściwe rozporządzenie treści takiej umowy nie reguluje. Umowa taka jest wówczas oparta na zasadzie swobody umów, zgodnie z którą strony mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania.

Wiążąca pożyczka

Poza dwoma opisanymi wyżej typowymi umowami lojalnościowymi istnieje coraz więcej rodzajów umów zawierających klauzule regulujące „lojalność pracownika”. Jednakże są to umowy regulowane prawem cywilnym, nie mieszczą się więc w katalogu umów lojalnościowych zawartych w przepisach dotyczących stosunku prawnopracowniczego. Najprostszą formą poza dwoma wymienionymi powyżej jest ostatnimi czasy pożyczka z zakładu pracy, wiążąca pracownika z firmą. Często zdarza się również, że pracodawca, chcąc zapewnić sobie lojalność pracownika, kusi go dodatkowymi korzyściami płynącymi z akcji pracowniczych, np. udziału w specjalnych funduszach inwestycyjnych. Niniejsze umowy często przewidują ścisły termin zwrotu z zainwestowanych środków, a wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika anuluje możliwość zysku finansowego.

Powody do zmiany

Wydaje się, że pracownik po podpisaniu takiej umowy raczej nie przyjmie oferty od innej firmy, ponieważ czuje się doceniony i zadowolony oraz jest zobowiązany tzw. okresem odpracowania. Co więc sprawia, że pomimo to część specjalistów i menedżerów jednak odchodzi? I to odchodzą właśnie ci, na których firma najbardziej polega? Dlaczego pomimo indywidualnie dopasowanych benefitów lojalność pracownika maleje? Jak to wygląda z punktu widzenia head huntera?

Powszechnie sądzi się, że głównym czynnikiem motywującym do zmiany jest za niskie wynagrodzenie. Motywator finansowy jednak nie zawsze okaże się skuteczny podczas pozyskiwania czy zatrzymywania pracownika w organizacji. O ile świetnie się sprawdza w przypadku zwiększenia motywacji w celu wykonania konkretnego zadania, o tyle często zawodzi podczas próby zwiększenia lojalności pracownika wobec organizacji w dłuższym czasie. Rozmowy z kandydatami wskazują, że nierzadko ważniejsze okazują się zupełnie inne obszary i to one są przyczyną złożenia wypowiedzenia przez do tej pory lojalnego pracownika.

Możliwość awansu pionowego

Zdarza się, że pracownik w pełni angażuje się w powierzone obowiązki, ma świetne wyniki, dobre relacje z zespołem, szefem i pozostałymi pracownikami, a jego szanse na awans cały czas równe są zeru. Przyczyn takiej sytuacji może być kilka, na przykład: stanowiska wyższe w hierarchii zajmują osoby przesyłane z headquarters firmy lub szef pracuje na stanowisku już pięć lat i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić. Także fakt małej rotacji pracowników w firmie, który z reguły jest plusem i przeważnie dobrze świadczy o pracodawcy, w tym przypadku może okazać się dla pracownika wadą.

Atmosfera i czas pracy

Czasami kandydaci deklarują chęć zmiany pracy bez zwiększenia swojego wynagrodzenia. Część wykształconych i dobrych specjalistów czy menedżerów, którzy już zdobyli doświadczenie w międzynarodowych korporacjach i zostali awansowani, w pewnym momencie woli pracować za tę samą czy nawet trochę niższą stawkę, ale mniej intensywnie, w mniejszym stresie i lepszej atmosferze.


Czas dojazdu do pracy

Często kandydaci świeżo po studiach akceptują kosztowne i niewygodne dojazdy do pracy, aby tylko zdobyć doświadczenie i kwalifikacje pożądane na rynku pracy. Wraz z rozwojem umiejętności i ich kariery coraz bardziej cenią możliwość pracy w bardziej dogodnej lokalizacji. Czasem oferta pracy wydaje się tak atrakcyjna, że długie dojazdy są dla pracownika opłacalne, jednak na dłuższą metę okazują się zbyt męczące i pochłaniają zbyt wiele jego wolnego czasu.

Monitorowanie satysfakcji

Nawet najlepiej dopasowany bonus, najskrupulatniej podpisana wcześniej umowa lojalnościowa nie zatrzyma pracownika w firmie, jeśli ten faktycznie otrzyma ofertę ściśle pokrywającą się z jego aktualnymi potrzebami. Warto pamiętać, że wprawny head hunter, który dobrze zbada motywację kandydata, będzie w stanie zaproponować adekwatną ofertę, która skusi taką osobę pomimo podpisanych wcześniej zobowiązań. Nawet jeśli pracodawcy w porę uda się zatrzymać takiego pracownika, trzeba pamiętać, że z jakiegoś powodu nie był on zadowolony. A niska satysfakcja oznacza niższe zaangażowanie pracownika, często brak akceptacji decyzji szefa, mniejszą kreatywność, tworzenie bardziej negatywnych relacji ze współpracownikami, większą absencję, większą szansę na pojawienie się wypalenia zawodowego itd. Czy jest wobec tego sens na siłę zatrzymywać taką osobę w firmie poprzez odwoływanie się do umów lojalnościowych?

Pamiętajmy, że pracownik, który raz podjął decyzję o odejściu, nawiązał kontakt z rekruterem, najprawdopodobniej dojdzie do wniosku, że przyjęcie kontroferty niewiele zmieniło i znajdzie sposób, aby w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu miesięcy i tak rozstać się z firmą – i to niekoniecznie ze względu na niewiele większą podwyżkę czy hamulec w postaci podpisanej umowy lojalnościowej. Warto więc na bieżąco monitorować satysfakcję pracownika i proponować nowe rozwiązania dostosowane do jego aktualnych potrzeb. Umowa lojalnościowa niech pozostanie sformalizowanym zapisem wzajemnych korzyści, a nie sposobem zmuszenia pracownika do pozostania w organizacji.


Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...