Jak organizować pracę, by była wydajna i satysfakcjonująca?

Anna Niemczyk
rozwiń więcej
W naszej firmie od wielu lat pracujemy bez przerwy na pełnych obrotach. Dotyczy to wszystkich szczebli, nikt nie ma chwili czasu na zebranie myśli, nie mówiąc już o spokojnym wypiciu kawy. Ile przerw powinno się robić w pracy, żeby nie zamęczyć pracowników? Coraz więcej ludzi od nas odchodzi. Jestem jednych z menedżerów, sam mam dość, a jednocześnie coraz bardziej niepokoję się o kolegów.

Nie wolno doprowadzić do zamęczenia siebie i swoich współpracowników, ponieważ odbije się to na efektywności oraz zepsuje atmosferę i relacje w firmie. Obowiązkiem każdego menedżera jest stałe poprawianie organizacji pracy. Wszystkie cele, które stawia, muszą być jasne i realne – chodzi o to, żeby pracownicy czuli, że jeśli się postarają, to uda się im wypełnić zadania. Przełożony powinien też okresowo przeglądać obowiązki nakładane na podopiecznych i weryfikować je, tak żeby można było im sprostać. Taka weryfikacja bywa trudna, zwłaszcza że z reguły sam szef te obowiązki powierzył swoim podwładnym.

Autopromocja

Na pełnych obrotach

Niektórym pracodawcom i menedżerom wydaje się, że ludzie pracują dobrze tylko wówczas, gdy przez cały dzień działają na pełnych obrotach. Nie doceniają dobrej atmosfery i spokojnego rytmu pracy i ich wpływu na efektywność. Gdy praca jest dobrze zorganizowana, wszyscy pracują wydajniej i czują się potrzebni. Powinni zaczynać każdy dzień w firmie z przekonaniem, że uda się im wykonać większość zadań, także tych najtrudniejszych. Znam firmy, w których obowiązują specjalne godziny, w których nikt nie może nikomu przeszkadzać. W tych organizacjach pracownicy wiedzą, że jest to czas, kiedy mogą zmierzyć się z zadaniami wymagającymi największej koncentracji. Znam też przełożonych, którzy nakładają kary za zbyt długie siedzenie w pracy – chcą w ten sposób nauczyć pracowników dobrej organizacji i zachowania równowagi pomiędzy życiem służbowym i prywatnym. Ci, którzy pracują do późnych godzin wieczornych, w końcu dojdą do kresu swojej efektywności i motywacji i staną się nieprzydatni.

Praca nieprzerwana

Strukturalizacja czasu to nauka określająca, jak organizować pracę, aby była wydajna, a jednocześnie zapewniała dobrą atmosferę i zadowolenie zatrudnionych. To, że przychodzimy do swojej firmy przede wszystkim po to, żeby pracować, jest dla wszystkich oczywiste. Według niektórych zwierzchników przychodzimy tam tylko po to. Nie jest to prawdą. Zbyt dużą część naszego życia spędzamy w miejscu pracy, żebyśmy mogli pracować tam bez przerwy. Musielibyśmy być robotami, które nie potrzebują chwili oddechu i zadowolenia płynącego z zachowania relacji z innymi i normalnych kontaktów społecznych. Psychologowie zajmujący się prawidłowym wykorzystywaniem czasu w pracy podkreślają, że poza aktywnością zawodową każdy menedżer powinien zostawić sobie i podwładnym trochę czasu na inne formy działania. Musi się jeszcze znaleźć miejsce na trzy inne aktywności – na spędzanie czasu, rytuały i wycofanie. Wszystkie one zajmują mniej niż 10 proc. czasu pracy, ale są konieczne. Jak więc widać, pracownicy, którzy poświęcają cały czas na wykonywanie zadań, pracują w nieprawidłowy sposób. Szef, który wymaga pracy non stop, nie docenia wpływu ważnych potrzeb na swoich podwładnych i ujawnia swoje słabe przygotowanie do zarządzania.


Firmowy rytm

Wycofanie to momenty, kiedy pracownik zostaje sam i nikt mu w tym nie przeszkadza. Wspomniane „ciche godziny” pozwalają realizować tę właśnie formę działania. Wycofanie nie jest potrzebne jedynie do tego, żeby w spokoju zmierzyć się z najtrudniejszymi zadaniami. Jest przede wszystkim ważne wówczas, gdy pracownik ma wszystkiego dosyć i potrzebuje chwili, żeby dojść do siebie. Wiele osób potrzebuje wówczas chwili samotności, która daje szansę na zebranie myśli, ochłonięcie z emocji i powrót do normalnej efektywności.

Spędzanie czasu to po prostu chwile poświęcone na kontakty z innymi, budowanie więzi i odpoczynek w towarzystwie współpracowników. Rozmowy o niczym podczas przerw, na początku każdego dnia i podczas wychodzenia z firmy odgrywają ważną rolę w integracji zespołu. Są też okazją do odpoczynku, wymiany pomysłów, pożartowania lub porozmawiania o poważniejszych sprawach. Zacieśniają więzi społeczne i są ważną formą odpoczynku. W przeciwieństwie do wycofania wymagają kontaktów z innymi osobami. Rytuały to pewne powtarzalne zachowania łatwo rozpoznawalne przez wszystkich w firmie. Dzięki swojej przewidywalności dają pracownikom poczucie bezpieczeństwa. Podkreślają też przynależność do zespołu poprzez podobieństwo działań. Typowymi rytuałami są poranne formy witania się, wspólne zamawianie posiłków, te same dni i godziny rozpoznawania zebrań i wszystkie inne działania, które niezmiennie zdarzają się w firmie o znanych wszystkim porach dnia, tygodnia, miesiąca.

Szanowanie prywatności

W bardzo nielicznych koncernach pozwala się pracownikom na kwadrans drzemki między 12 a 14. Z medycznego punktu widzenia to znakomity pomysł, pozwalający zregenerować siły i poprawić wydajność. Czasami rolę tę ma spełniać przerwa po posiłku. Warto jednak pamiętać, że jedynie krótka drzemka, nawet na siedząco w fotelu, pozwoli na prawdziwy odpoczynek. Powinna trwać około 15 minut.

Szanowanie prywatności pracowników to ostatnia ważna sprawa wpływająca na zmęczenie związane z pracą. Wielu przełożonych nie nęka telefonami swoich współpracowników i sami nie są nękani po godzinie 18. Tak się umówili między sobą i wszyscy przestrzegają tej zasady. Wyjątkiem są bardzo ważne i pilne wydarzenia. Każdy telefon wieczorem lub podczas wolnych dni oznacza, że sprawa jest wyjątkowo pilna i nie może poczekać. Gdy dla pracowników jest to oczywiste i nie jest nadużywane, odbierają takie telefony z pełnym zrozumieniem i zaangażowaniem. Niestety, dla wielu szefów dzwonienie wieczorami do podwładnych jest normą. Niektórzy z nich nie widzą w tym nic niestosownego, mają jeszcze za złe swoim podwładnym, że nie chce się im pracować wieczorem. Określają to brakiem zaangażowania w sprawy organizacji. Jeżeli zwierzchnicy chcą pracować całe dnie kosztem prywatnego czasu, droga wolna. Byle nie kosztem osób, za które odpowiadają, ponieważ jest to nieprofesjonalne, męczące i odbierające podwładnym chęć do pracy.


Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...