Efektywność kadr na przykładzie doświadczenia firm outsourcingowych

Agnieszka Porębska
rozwiń więcej
Kluczem do sukcesu firm outsourcingowych jest odpowiedni dobór kadr, dobra organizacja pracy, sprawne procedury i wykorzystanie wypróbowanych narzędzi. Firma outsourcingowa, aby zmotywować pracowników i zachęcić ich do wytężonej pracy, musi także umieć odpowiadać na potrzeby swoich specjalistów, dbać o ich komfort i ciągły rozwój.

Branża outsourcingowa to kopalnia wiedzy na temat zwiększenia efektywności w wielu dziedzinach działania przedsiębiorstwa – począwszy od korzystania z najnowszych narzędzi, poprzez nowoczesne metody zarządzania i organizacji pracy, aż do tworzenia zaawansowanych modeli biznesowych. Firma outsourcingowa zapewnia klientowi obsługę jego procesów taniej niż jest on w stanie sam ją wykonać, najczęściej oferując także polepszenie wyników i zmniejszenie kosztów stałych. Dla przykładu firma Target BPO, specjalizująca się w outsourcingu sprzedaży, przekonuje, że jej klienci po przekazaniu zadań sprzedażowych outsourcerowi odnotowują oszczędności rzędu 30–40 proc.

Autopromocja

Outsourcing rzeczywiście podnosi efektywność pracy, ale pod warunkiem, że jest dobrze przygotowany i wpisuje się w zweryfikowany model biznesowy danego obszaru przedsiębiorstwa lub funkcji – mówi Ewa Banachowicz, Senior Manager firmy Delloitte. – Outsoursujemy procesy dobrze zdefiniowane, często transakcyjne, założeniem jest, że dostawca realizuje je efektywniej z racji swojego doświadczenia oraz zastosowanej technologii.

Aby to osiągnąć, firma outsourcingowa musi zadbać o optymalizację pracy swoich specjalistów. Często jej zadaniem jest również zwiększenie wydajności działów przejętych od klienta. Ci sami pracownicy niejednokrotnie obsługują większą ilość procesów i mają szerszy wachlarz zadań niż dotychczas. Nie mogą się jednak czuć obciążeni nadmiarem wymagań i obowiązków, a ponadto ważne jest, by chętnie wnosili całą swoją wiedzę i zaangażowanie do wykonywanych zadań.

Specyficznym wyzwaniem dla outsourcingu, a także branż wysokich technologii, jest budowanie organizacji opartej na wiedzy oraz zarządzanie osobami, które można określić mianem pracowników wiedzy lub po prostu specjalistów. Dr Jerzy Rosiński zwraca uwagę na to, że chcąc osiągnąć optymalne wyniki, firma musi umieć adekwatnie odpowiadać na potrzeby swoich specjalistów, wzmacniając ich wewnętrzny potencjał1.


Odpowiedni dobór kadr

Jednym z najważniejszych czynników warunkujących sukces zarządzania w firmach outsourcingowych jest odpowiedni dobór i strukturalizacja kadr. Odbywa się to na dwóch poziomach. Pierwszym z nich jest precyzyjne ustalanie priorytetów i profilów osobowościowych w procesie rekrutacji. Wspomniana firma Target z założenia nie przyjmuje do pracy osób, które zdecydowanie wyróżniają się w gronie kandydatów.

Wybierając przedstawicieli handlowych do obsługi naszych klientów, poszukujemy tych kandydatów, którzy nie tylko doskonale dadzą sobie radę z powierzonymi zadaniami, lecz także będą mieli wysoką satysfakcję z pracy i zostaną z nami przynajmniej kilka lat – tłumaczy Łukasz Gajewski, prezes Spółki Target BPO. – Zależy nam na budowaniu długotrwałych, satysfakcjonujących relacji, a nie na spełnianiu wysokich oczekiwań młodych, nadprzeciętnie zdolnych osób. Oczywiście w naszej centrali pracują doskonali specjaliści, których można by zaliczyć do ludzi wyjątkowo zdolnych i ambitnych. Jest to jednak ścisłe kierownictwo, przeszkolone i wypróbowane w wielu sytuacjach. W terenie pracują dla nas zaufani, nastawieni na ciężką pracę przedstawiciele handlowi – dodaje.

Inaczej sprawa przedstawia się w przypadku przejęcia przez usługodawcę outsourcingowego części kadr. Aby uzyskać pożądany efekt (wzrost efektywności pracy), firma dokonuje reorganizacji struktury i zadań działu, przeprowadza szkolenia, narzuca nowe standardy. Nie wszystkim zatrudnionym to odpowiada, co często ma podłoże psychologiczne. Na tym etapie ważne jest, by w dobrej atmosferze pozwolić odejść tym osobom, które nie chcą podejmować nowych wyzwań, a szczególnie zadbać o te, które są gotowe wnosić do przedsiębiorstwa całe swoje zaangażowanie, doświadczenie i wiedzę.

System szkoleń i ścieżki rozwoju

Jednym z najważniejszych elementów pozwalających na podnoszenie kompetencji (a co za tym idzie, efektywności) oraz zadowolenia z pracy specjalistów jest dobrze przygotowany system szkoleń i danie pracownikom możliwości satysfakcjonującego rozwoju osobistego.

Dla przykładu firma Infosys BPO Poland korzysta z rozbudowanego systemu szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych. Dla poszczególnych stanowisk specjalnie zaprojektowane są ścieżki szkoleniowe, tak by pracownicy stopniowo mogli rozwijać potrzebne im umiejętności i kompetencje.

Przyjmując nowych pracowników, zwracamy szczególną uwagę na ich predyspozycje i znajomość języków. Pozostałe umiejętności można rozwijać poprzez system szkoleń – mówi Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Poland. – Szkolenia w naszej firmie obejmują zarówno twarde umiejętności, takie jak specjalistyczna wiedza czy posługiwanie się konkretnymi aplikacjami komputerowymi, jak i miękkie, np. dotyczące umiejętności obsługi klienta i pracy w zespole. Zajęcia przeprowadzane są często przez wyspecjalizowanych trenerów wewnętrznych, którzy podróżują między jednostkami firmy, co zapewnia wymianę wiedzy między różnymi centrami działającymi w ramach grupy Infosys i jej unifikację – mówi.


Infosys korzysta chętnie z nowych technologii, np. organizując tele- i wideokonferencje, oraz nowoczesnych metod nauki, np. e-learningu. Firma stosuje też coaching i mentoring dla osób piastujących stanowiska kierownicze, traktując je jednak bardziej jako narzędzie rozwojowe niż szkoleniowe, pomagające w osiąganiu konkretnych celów biznesowych w skali długoterminowej.

Stałe podnoszenie umiejętności pracowników to dla firm outsourcingowych jeden z podstawowych czynników warunkujących przewagę konkurencyjną. Dlatego w wielu tego typu przedsiębiorstwach proces szkoleń i treningów jest silnie rozbudowany i sformalizowany. Część firm stosuje narzędzie, jakim jest karta rozwojowa. Każdy pracownik ma swoją kartotekę, do której wpisywane są kolejne szkolenia, zdobyte umiejętności i obszary wymagające poprawy. Specjalnie zatrudniani eksperci dobierają kolejne szkolenia indywidualnie do potrzeb każdego z zatrudnionych.

Dla pracowników wiedzy szczególnie ważna może być możliwość wymiany doświadczeń z innymi profesjonalistami danej dziedziny2. Dlatego wiele firm outsourcingowych z dziedziny nowych technologii wysyła swoich pracowników na szkolenia zewnętrzne i konferencje branżowe.

Kultura organizacyjna

Dojrzała i nastawiona na potrzeby pracowników kultura organizacyjny firmy outsourcingowej pozwala na zwiększenie zadowolenia jej pracowników i poprawę ich funkcjonowania i efektów. Można tu wyróżnić cztery ważne obszary.

Przekazanie odpowiedzialności

Jednym z najważniejszych czynników stymulujących osiąganie ponadprzeciętnych wyników jest uczynienie pracowników odpowiedzialnymi za realizację wytyczonych celów.

Ważne, by ludzie wiedzieli dokładnie, jak definiowany jest ostateczny sukces oraz jakie kolejne kroki należy podejmować. Każdy zna swoje zadania i wie, jaki wynik ma osiągnąć – tłumaczy Łukasz Gajewski.

W firmach outsourcingowych bardzo ważne jest również wzajemne wspieranie się w dążeniu do celu, np. poprzez coaching i mentoring.

Zaufanie

Drugim ważnym czynnikiem kultury organizacyjnej zorientowanej na wyniki jest atmosfera zaufania. Ważne, by pracownicy wierzyli, że ich wkład jest i będzie doceniany, nie bali się podjąć ryzyka, by zyskać ponadprzeciętne wyniki. Tutaj największe pole do popisu mają liderzy i menedżerowie poprzez dawanie adekwatnych do sytuacji pochwał i nagród.


Możliwości

Dbanie o rozwój osobisty pracowników to nie tylko udział w szkoleniach i treningach. To także stawianie zadań o odpowiednim stopniu trudności, interesujących, wymagających innowacyjności i niestandardowych rozwiązań. Realizacja tych zadań sprawia pracownikom satysfakcję i pozwala wierzyć w swoje rosnące możliwości.

Dobra komunikacja

Niezwykle ważne jest to, by pracownicy rozumieli decyzje kierownictwa, umieli umiejscowić swoje zadania w strukturze działań firmy, nie bali się zadawać pytań i na bieżąco rozwiązywali trudności. Dobra komunikacja jest niezwykle ważna zwłaszcza w kluczowych dla pracowników momentach, np. w przypadku przejęcia działu przez firmę outsourcingową lub w chwili pojawienia się nowego kluczowego klienta. Jest również istotna dla pracowników wiedzy, którzy mają silną potrzebę rozumienia kontekstu wydarzeń. Narzędziami, które się wykorzystuje do efektywnego komunikowania się, są spotkania, intranet, wydawnictwa firmowe, tablice ogłoszeń, listy i e-maile kierowane bezpośrednio do pracowników, firmowe grupy dyskusyjne itp.

Firma outsourcingowa, jako zewnętrzny wykonawca usługi, obsługuje różnych klientów, często pracując pod ich nazwą. Na pewno jest to jednym z czynników osłabiających lojalność i przywiązanie do marki pracodawcy u zatrudnionych przez niego osób – tłumaczy Iga Mettler, HR Manager firmy ArchiDoc, oferującej profesjonalne usługi zarządzania dokumentami. – Bardzo ważną rolę w takich organizacjach odgrywa więc komunikacja wewnętrzna, która wzmacnia identyfikację zespołu z celami przedsiębiorstwa i pomaga budować jego wizerunek. Oczywiście musi iść to w parze z systemem motywacyjnym, także w formie pozafinansowej, np.: zapewnienie dobrej atmosfery w firmie, życzliwe relacje między pracownikiem a przełożonym, elastyczne godziny pracy czy przyjazny system kontroli i oceny – twierdzi.

Codzienne zadania

Wiele firm outsourcingowych szczególną wagę przykłada do bardzo precyzyjnego określenia codziennych zadań pracownika i pracy nad poprawą ich wykonalności. Okazuje się bowiem, że konsekwentne wdrażanie oraz systematyczne egzekwowanie realizacji postawionych zadań i wytyczonych celów jest znacznie efektywniejsze od tworzenia rozbudowanych i finezyjnych programów ogólnych. Daje też możliwość uczenia się przez doświadczenie i bieżącej poprawy wyników. Na tym etapie ważną rolę odgrywają menedżerowie. To oni transponują główne cele biznesowe i oczekiwania klientów firmy na konkretne cele każdego pracownika. Odbywa się to poprzez:

  • narzędzia pracy ściśle określające i monitorujące wykonanie codziennych zadań,
  • rozwinięte standardy i procedury kontrolne ze strony przełożonego (procedury raportowania, metody bieżącego zbierania danych, systemy informatyczne),
  • ściśle określone i monitorowane zakresy obowiązków,
  • korzystanie ze sprawdzonych metod i know-how wypracowanego przy realizacji wielu projektów outsourcingowych.

Standaryzacja wykonywania zadań i dbałość o procedury są bardzo ważnymi elementami pracy usługodawcy outsourcingowego – mówi Małgorzata Mazur, dyrektor zarządzający firmy CPS Accounting zajmującej się outsourcingiem księgowości, kadr i płac. – Dzięki nim każdy pracownik wie, jaką pracę ma w danej chwili wykonać, każdy dokument ma swoje miejsce i znany jest czas, w jakim zostaną przeprowadzone wszystkie potrzebne operacje. To zwiększa efektywność pracy i daje pełną kontrolę osobom odpowiedzialnym za realizację procesów – mówi.


Niezmienne zasady

W najbliższych latach możemy spodziewać się wielu nowych zjawisk w procesie podnoszenia efektywności pracy. Będzie to np. wykorzystanie cloud computingu, czyli praca specjalistów w wirtualnej przestrzeni. Niezależnie od tego jednak, jakie nowe narzędzia będzie przynosić rozwój technologiczny, niezmienne pozostaną zasady efektywnego kierowania zasobami ludzkimi. Staranny dobór pracowników dbanie o ich ciągły rozwój i satysfakcję z wykonywanych zadań, precyzja podziału obowiązków, sprawny system kontroli i bieżąca poprawa wyników to warunki osiągania większej efektywności pracy kadr.

Cechy charakterystyczne dla pracowników wiedzy3:

● koncentracja na indywidualnej karierze,

● silnie motywujący wpływ możliwości zwiększania swoich kompetencji specjalistycznych w miejscu pracy,

● potrzeba autonomii, zaufania, oceny i rozumienia kontekstu,

● potrzeba uczenia się poprzez doświadczenie,

● potrzeba różnorodności i wymiany myśli z innymi ekspertami.

 

PRZYPISY

1J. Rosiński, A. Filipkowska, „Specjaliści i kompetencje specjalistyczne – diagnoza, dylematy, rozwój”, [w:] „Problemy zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji XXI wieku”, pod red. J. Penca, Katedra Systemów Zarządzania Politechniki Łódzkiej, Łódź 2007.

2M.R. Balbin, „Twoja rola w zespole”, GWP, Gdańsk 2003.

3J.Rosiński, A.Filipowska, s. 296–303.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...