W jaki sposób lepiej słuchać?

Anna Niedziela-Strobel
rozwiń więcej
Jestem menedżerem, który większą część czasu zawodowego poświęca na spotkania, rozmowy i narady. Nie ukrywam, że mam problem ze słuchaniem innych, gdy nie zgadzam się z tezami zawartymi w wypowiedziach. Ogólnie mówię dużo, łapię się często na tym, że przerywam innym lub nie daję dojść do głosu. Po czasie, kiedy analizuję sytuację, dochodzę do wniosku, że tak naprawdę nie wiem, co druga strona chciała mi powiedzieć. Muszę przyznać, że utrudnia mi to skuteczną komunikację. Co mam zrobić, żeby lepiej słuchać?

Często wydaje nam się, że głównym celem w komunikacji jest mówienie. Tymczasem umiejętność słuchania jest obok umiejętności sprawnego posługiwania się słowem podstawą zdolności komunikacyjnych, tak cenionych w większości zawodów. Wielu uważa, że nawet ważniejszą. Istnieje powiedzenie, że Pan Bóg dał nam dwoje uszu i tylko jedne usta, co jest delikatną wskazówką, żebyśmy dwa razy więcej słuchali niż mówili. Jednak skuteczne słuchanie jest sztuką, którą należy opanować, aby stać się dobrym partnerem do rozmów.

Autopromocja

Słuchanie nie jest naturalne

Zanim zaczniesz zastanawiać się, jak poprawić swoje zdolności komunikacyjne, warto, byś zdał sobie sprawę z błędnych tez związanych ze słuchaniem:

Teza 1: „Słuchanie jest naturalne”

Zgadzając się z tą tezą, mylimy słuchanie ze słyszeniem. Słyszenie rzeczywiście jest naturalne, gdyż trwa nieprzerwanie nawet podczas snu. Słuchanie natomiast jest procesem rozróżniania odgłosów i stwierdzania, które z nich są znaczące dla nas, a które nie.

Teza 2: „Słuchanie jest bierne”

Nie widzimy efektów słuchania, dlatego wydaje nam się, że wówczas nic nie robimy. Tymczasem w mózgu odbywa się wytężona praca, aby to, czego się słucha, połączyć z poznanymi wcześniej myślami, ideami czy wyobrażeniami. Podczas słuchania mózg porządkuje, przetwarza, rekonstruuje.

Teza 3: „Jeśli się postaram, jestem dobrym słuchaczem”

Większość ludzi znacznie przecenia swoje zdolności w zakresie słuchania. Przeciętnie mówimy z szybkością 120 słów na minutę, podczas gdy myślimy cztery razy szybciej. Ta różnica sprawia, że odbiorca odczuwa zwykle nadmiar czasu, a za tym idą problemy z koncentracją uwagi i pokusa przerywania nadawcy.


Zastanów się, po co słuchasz

Sztuka słuchania wymaga odpowiedniej, ciągle kontrolowanej motywacji oraz określenia jasnych celów relacji komunikacyjnej. W opisanym na wstępie przypadku wydaje się, że menedżer, bez względu na charakter rozmowy, stawia sobie za główny cel przekonanie do swoich racji. Żeby jednak relacja była wartościowa, powinniśmy za każdym razem zadać sobie pytania:

  • do czego to spotkanie, rozmowa, zebranie ma doprowadzić?
  • na czym mi najbardziej zależy?
  • jakie są interesy partnerów?
  • czy to, co mówi do mnie uczestnik spotkania, jest rzeczywiście ważne dla mnie (i mojej pracy)?

W pracy zawodowej menedżera największe znaczenie ma słuchanie informacyjne, nastawione na bezstronny odbiór wielu informacji, ich zapamiętanie i praktyczne wykorzystanie. Jeśli jednak informacje są przekazywane przez rozmówców w sposób nieuporządkowany, z wieloma pobocznymi wątkami, słuchanie informacyjne może być trudne. Dlatego warto stosować następujące techniki:

  • skoncentrować się na poszukiwaniu najważniejszych tez i wątków,
  • zadawać pytania dotyczące sedna sprawy,
  • stosować podsumowania,
  • notować z porządkowaniem według swoich kryteriów,
  • parafrazować.

Korzystając z powyższych technik, zwiększamy szansę na zrozumienie oraz zebranie wszystkich niezbędnych informacji.

Słuchasz? – bądź aktywny

Jeśli chcesz się jak najwięcej dowiedzieć i zrozumieć swojego rozmówcę, potrzebujesz słuchać w odpowiedni sposób. Pomoże ci w tym znajomość oraz umiejętność stosowania technik aktywnego słuchania.

Parafrazowanie

Polega to na tym, abyś swoimi słowami przedstawił partnerowi rozmowy, co zrozumiałeś. Parafraza zwykle zaczyna się od zwrotu: „Z tego, co Pan do tej pory powiedział, rozumiem...” lub podobnych zwrotów: „Rozumiem, że...” czy „Czy dobrze rozumiem, że...? W parafrazie chodzi o skupienie się na sednie, na odkryciu prawdziwego sensu słów, a nie tylko odniesienie się do stanowiska czy konkretnych zdań. Prosty przykład. W rozmowie druga osoba mówi: „Mam dziś pilny raport do zrobienia, szef jest cały spięty, bo zarząd czeka na dokument, a jest już czwarta”. W tej sytuacji parafraza mogłaby wyglądać tak: „Rozumiem, że masz do napisania raport, na który czekają szefowie, ale nie wiesz, czy zdążysz go przygotować”.

Parafraza jest szczególnie przydatna, kiedy rozmawiasz z kimś, kto nie potrafi mówić w uporządkowany sposób, ma do przekazania wiele wątków, a szczególnie kiedy wynikiem rozmowy ma być podjęcie przez ciebie określonych działań. To typowy przypadek szefa, który ma problem z jasnym wydawaniem poleceń pracownikom. Stosując parafrazę, możesz uniknąć błędów wynikających ze złego zrozumienia.


Klaryfikacja

Klaryfikacja pomaga wyjaśnić to, co do tej pory zostało powiedziane. Jest pomocna także w poszukiwaniu dodatkowych informacji. Dzięki klaryfikacji możesz też pomóc rozmówcy dostrzec inny punkt widzenia danej sprawy. W praktyce klaryfikacja to nic innego, jak zadawanie pytań. Pamiętaj przy tym, że pytania mają doprowadzić do lepszego zrozumienia rozmówcy, a nie powodować, że zostaniesz uznany za człowieka wścibskiego.

Odzwierciedlanie

Odzwierciedlanie to pokazanie, że rozumiesz emocje i stan rozmówcy. Odzwierciedlasz poprzez odniesienie się do tego, co wyczuwasz. Na przykład: „Widzę, że jesteś zadowolony z tych planów”, „Wydajesz się być wytrącony z równowagi”. Po co nam odzwierciedlenie? Czasem jest potrzebne, żeby „oczyścić” atmosferę, pozwolić ujść emocjom, aby można było zacząć lub kontynuować rozmowę na temat jakiegoś problemu.

Dowartościowanie

W kontaktach z innymi nie zapominaj, że nie słowa, ale ludzie są najważniejsi. Dlatego wymagają uwagi, szacunku, docenienia. Poprzez dowartościowanie możesz okazać uznanie dla swojego rozmówcy czy jego pracy. Nie chodzi jednak o zwykłe chwalenie, ale o odwołanie się do konkretnych zachowań i działań. Na przykład: „Cieszę się, że ten raport jest tak obszernie i szczegółowo przygotowany. Widzę, że włożyłeś w to dużo pracy”.

Rady dotyczące sztuki słuchania

Oprócz aktywnego słuchania, pamiętaj:

  • Przestań mówić – kiedy mówisz, nie możesz słuchać.
  • Utrzymuj kontakt wzrokowy, to znaczy możliwie często, a przynajmniej co jakiś czas spoglądaj w oczy rozmówcy – to bardzo ważne w kontaktach międzyludzkich.
  • Koncentruj się na słowach partnera – faktycznie słuchaj treści wypowiedzi, a nie skupiaj się na tym, co za chwilę będziesz chciał powiedzieć.
  • Reaguj – zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny. Okazuj uwagę poprzez mimikę twarzy, dźwięki paralingwistyczne i mowę ciała.
  • Zaakceptuj ciszę – często warto zrobić dłuższą przerwę, szczególnie gdy ktoś mówi o trudnej dla niego sprawie. Jednak należy pamiętać, że wiele osób czuje się niezręcznie w sytuacji, gdy panuje zbyt długa cisza.
  • Zauważ, kiedy należy skończyć mówić – mogą o tym świadczyć niewerbalne zachowania rozmówcy (np. nerwowe kręcenie się na krześle, skierowanie ciała w stronę wyjścia, znużona mina).

Złota rada...

Mniej mów, więcej słuchaj. Ćwicz tę umiejętność, bo nieprzypadkowo powstało przysłowie: „Mowa jest srebrem, a milczenie złotem”. Szczególnie aktywne milczenie.


Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...