ODPOWIEDŹ
Zanim udzielimy sobie odpowiedzi na postawione pytania o korzyściach i ryzyku pracy tymczasowej, warto dokładnie sprecyzować zakres samego zjawiska. Czasem pojawiają się błędne opinie, że praca tymczasowa polega na zatrudnieniu przy pomocy agencji pracownika na czas określony. W rzeczywistości jednak usługa ta polega na oddelegowaniu przez agencję wyselekcjonowanych pracowników tymczasowych do klienta. Tym samym to nie firma, lecz agencja zatrudnia na umowę o pracę ludzi, którzy następnie wykonują swoją pracę w miejscu wskazanym przez klienta i pod jego nadzorem. W praktyce dochodzi więc do zawarcia dwóch umów: umowy o współpracę pomiędzy firmą a agencją oraz umowy o pracę pomiędzy agencją a pracownikiem tymczasowym. Kwestie samego zatrudniania reguluje ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 z późn. zm.), a w innych kwestiach nieuregulowanych ustawowo stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracy.
Elastyczne rozwiązania
Koszty związane ze znaczącą redukcją etatów, których doświadczało w ostatnim czasie wiele firm, skłoniły pracodawców do szerszego korzystania z usług agencji pracy tymczasowej. Firmy myślące innowacyjnie zdały sobie sprawę, jak ważna jest możliwość elastycznego dostosowania liczby pracowników do ilości realizowanych zleceń. Taką elastyczność może zapewnić jedynie praca tymczasowa.
Oszczędność etatów
Praca tymczasowa przede wszystkim pozwala uniknąć tworzenia dodatkowych etatów, z którymi wiążą się wysokie i stałe koszty po stronie pracodawcy. Agencje pracy z racji swego doświadczenia są w stanie zaoferować swoim klientom wiele sprawdzonych rozwiązań, jak np. prace weekendowe czy outsourcing etatów.
Najbardziej odczuwalna dla firm jest jednak redukcja kosztów związanych z godzinami nadliczbowymi lub postojami. Dzięki krótkim umowom można szybko reagować na zmienne potrzeby klienta. Bardzo duże redukcje kosztów związane są ze zwolnieniami lekarskimi. Agencje bardzo często kalkulują ryzyko chorobowe na niższym poziomie niż faktyczny współczynnik L4 występujący u klienta, a koszty ewentualnych zwolnień lekarskich biorą na siebie. Skróceniu ulegają także okresy wypowiedzeń, co także obniża koszty klientów i pozwala im na szybsze, niż w przypadku pracowników etatowych, reakcje.
Obsługa kadrowa
Korzyścią i oszczędnością czasu oraz pieniędzy jest całość kosztów związanych z samym procesem selekcji i rekrutacji, administracją oraz obsługą kadrowo-płacową, którą w ramach usługi świadczy agencja. Praca tymczasowa to także okazja, by znaleźć stałego i sprawdzonego pracownika. Część pracowników tymczasowych po ustalonym z klientem czasie zostaje przejęta do firmy. Świadomość tego faktu dodatkowo motywuje pracowników tymczasowych, by swoją pracę wykonywać na najwyższym poziomie. W efekcie zyskują na tym zarówno pracodawcy, jak i sami pracownicy.
Jakość pracy
Zawsze obok wymiernych korzyści pojawiają się pytania o jakość pracowników tymczasowych, czas realizacji zleceń oraz szybkość reakcji agencji na zamówienia klientów.
Aby szybko i sprawnie zrealizować zlecenie, należy zastosować nowoczesne i sprawdzone w praktyce metody rekrutacji.
Wyniki badań przedstawia przyszłemu pracodawcy przed właściwym procesem selekcji. Zazwyczaj nazywa się to projektem pilotażowym. Jest wtedy czas, by wspólnie z klientem zastanowić się, czy oferta pracy przez niego proponowana, ma szanse spotkać się z zainteresowaniem przyszłych pracowników. W razie ewentualnych niezgodności można również zaproponować klientom dodatkowe rozwiązania (np. transport pracowników z innego regionu). Standardem staje się także przeprowadzenie dopasowanych do indywidualnych wymogów klienta testów manualnych oraz merytorycznych sprawdzających kwalifikacje przyszłych pracowników.
Kiedy więc zastanawiamy się nad ofertą agencyjną, dobrze jest sprawdzić, jakie konkretnie działania oferuje agencja w ramach świadczonej usługi. Zamieszczenie ogłoszeń na portalach internetowych nie rozwiązuje problemu rekrutacji. Potrzebne są dużo bardziej złożone i profesjonalne metody.
Potrzeby klienta
Dobrze przeprowadzony proces selekcji nie zawsze jest jednak gwarantem wysokiej jakości pracy pracowników tymczasowych i ogólnego zadowolenia klienta z samej usługi. Najważniejsze jest doskonałe zrozumienie potrzeb klienta i takie zaprojektowanie kompleksowej obsługi, aby zrealizować jego specyficzne wymagania. Istotną rolę w tym procesie odgrywa koordynator projektu ze strony agencji lub konsultant. Od jakości ich pracy, zaangażowania, wiedzy merytorycznej, zależy najczęściej udana współpraca.
Standaryzacja działań
Agencje powinny także kłaść szczególny nacisk na doskonałość operacyjną poprzez standaryzację działań koordynatora i dobre przygotowanie pracowników tymczasowych do pracy w firmie. Standardem jest m.in. to, że pracownicy tymczasowi otrzymują tzw. pakiety powitalne, które określają np.: zasady współpracy z agencją, regulamin zakładu pracy, jego mapa, informacja o terminie rozpoczęcia pracy, a także telefony kontaktowe do konsultantów i koordynatorów. Na tym jednak nie kończą się zadania koordynatora – podczas pierwszych dni pracy jest on cały czas dostępny dla klienta. Jego zadaniem jest kontrola jakości pracy nowych osób oraz dbałość o zadowolenie obydwu stron. Tak wykonana usługa pozwala niemal całkowicie wyeliminować ryzyko związane z czynnikiem ludzkim, dzięki czemu klient zyskuje gwarancję, że praca zostanie wykonana w odpowiednim czasie i w najlepszy sposób.
Jeszcze nie tak dawno większość firm była przekonana, że dodatkowe koszty związane z korzystaniem z usług agencji pracy tymczasowej przewyższają korzyści. Dziś, patrząc na wydarzenia ostatnich miesięcy, coraz więcej firm rozumie, że jest dokładnie odwrotnie i to korzyści związane z elastycznością zatrudnienia zdecydowanie przewyższają koszty.
UWAGA
Większość profesjonalnych agencji, jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z klientem, prowadzi badania rynku pracy, sprawdza dostępność kandydatów, ich kwalifikacje, bada motywacje, mobilność pracowników i weryfikuje oczekiwania finansowe.