Czy warto korzystać z usług pracowników tymczasowych

Aleksandra Ścibor
rozwiń więcej
Nasza firma zastanawia się nad skorzystaniem z usług pracowników tymczasowych, aby zredukować koszty pracy. Na rynku spotyka się jednak wiele opinii, że z pracownikami tymczasowymi jest wiele kłopotów. Czy zatem w przypadku pracy tymczasowej korzyści są większe niż ewentualne ryzyko? Co zrobić, by uniknąć kiepskich pracowników i nie narażać się na niepotrzebne koszty?

ODPOWIEDŹ

Autopromocja

Zanim udzielimy sobie odpowiedzi na postawione pytania o korzyściach i ryzyku pracy tymczasowej, warto dokładnie sprecyzować zakres samego zjawiska. Czasem pojawiają się błędne opinie, że praca tymczasowa polega na zatrudnieniu przy pomocy agencji pracownika na czas określony. W rzeczywistości jednak usługa ta polega na oddelegowaniu przez agencję wyselekcjonowanych pracowników tymczasowych do klienta. Tym samym to nie firma, lecz agencja zatrudnia na umowę o pracę ludzi, którzy następnie wykonują swoją pracę w miejscu wskazanym przez klienta i pod jego nadzorem. W praktyce dochodzi więc do zawarcia dwóch umów: umowy o współpracę pomiędzy firmą a agencją oraz umowy o pracę pomiędzy agencją a pracownikiem tymczasowym. Kwestie samego zatrudniania reguluje ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 z późn. zm.), a w innych kwestiach nieuregulowanych ustawowo stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracy.

Elastyczne rozwiązania

Koszty związane ze znaczącą redukcją etatów, których doświadczało w ostatnim czasie wiele firm, skłoniły pracodawców do szerszego korzystania z usług agencji pracy tymczasowej. Firmy myślące innowacyjnie zdały sobie sprawę, jak ważna jest możliwość elastycznego dostosowania liczby pracowników do ilości realizowanych zleceń. Taką elastyczność może zapewnić jedynie praca tymczasowa.

Oszczędność etatów

Praca tymczasowa przede wszystkim pozwala uniknąć tworzenia dodatkowych etatów, z którymi wiążą się wysokie i stałe koszty po stronie pracodawcy. Agencje pracy z racji swego doświadczenia są w stanie zaoferować swoim klientom wiele sprawdzonych rozwiązań, jak np. prace weekendowe czy outsourcing etatów.

Najbardziej odczuwalna dla firm jest jednak redukcja kosztów związanych z godzinami nadliczbowymi lub postojami. Dzięki krótkim umowom można szybko reagować na zmienne potrzeby klienta. Bardzo duże redukcje kosztów związane są ze zwolnieniami lekarskimi. Agencje bardzo często kalkulują ryzyko chorobowe na niższym poziomie niż faktyczny współczynnik L4 występujący u klienta, a koszty ewentualnych zwolnień lekarskich biorą na siebie. Skróceniu ulegają także okresy wypowiedzeń, co także obniża koszty klientów i pozwala im na szybsze, niż w przypadku pracowników etatowych, reakcje.

Obsługa kadrowa

Korzyścią i oszczędnością czasu oraz pieniędzy jest całość kosztów związanych z samym procesem selekcji i rekrutacji, administracją oraz obsługą kadrowo-płacową, którą w ramach usługi świadczy agencja. Praca tymczasowa to także okazja, by znaleźć stałego i sprawdzonego pracownika. Część pracowników tymczasowych po ustalonym z klientem czasie zostaje przejęta do firmy. Świadomość tego faktu dodatkowo motywuje pracowników tymczasowych, by swoją pracę wykonywać na najwyższym poziomie. W efekcie zyskują na tym zarówno pracodawcy, jak i sami pracownicy.

Jakość pracy

Zawsze obok wymiernych korzyści pojawiają się pytania o jakość pracowników tymczasowych, czas realizacji zleceń oraz szybkość reakcji agencji na zamówienia klientów.

Aby szybko i sprawnie zrealizować zlecenie, należy zastosować nowoczesne i sprawdzone w praktyce metody rekrutacji.

Wyniki badań przedstawia przyszłemu pracodawcy przed właściwym procesem selekcji. Zazwyczaj nazywa się to projektem pilotażowym. Jest wtedy czas, by wspólnie z klientem zastanowić się, czy oferta pracy przez niego proponowana, ma szanse spotkać się z zainteresowaniem przyszłych pracowników. W razie ewentualnych niezgodności można również zaproponować klientom dodatkowe rozwiązania (np. transport pracowników z innego regionu). Standardem staje się także przeprowadzenie dopasowanych do indywidualnych wymogów klienta testów manualnych oraz merytorycznych sprawdzających kwalifikacje przyszłych pracowników.

Kiedy więc zastanawiamy się nad ofertą agencyjną, dobrze jest sprawdzić, jakie konkretnie działania oferuje agencja w ramach świadczonej usługi. Zamieszczenie ogłoszeń na portalach internetowych nie rozwiązuje problemu rekrutacji. Potrzebne są dużo bardziej złożone i profesjonalne metody.

Potrzeby klienta

Dobrze przeprowadzony proces selekcji nie zawsze jest jednak gwarantem wysokiej jakości pracy pracowników tymczasowych i ogólnego zadowolenia klienta z samej usługi. Najważniejsze jest doskonałe zrozumienie potrzeb klienta i takie zaprojektowanie kompleksowej obsługi, aby zrealizować jego specyficzne wymagania. Istotną rolę w tym procesie odgrywa koordynator projektu ze strony agencji lub konsultant. Od jakości ich pracy, zaangażowania, wiedzy merytorycznej, zależy najczęściej udana współpraca.

Standaryzacja działań

Agencje powinny także kłaść szczególny nacisk na doskonałość operacyjną poprzez standaryzację działań koordynatora i dobre przygotowanie pracowników tymczasowych do pracy w firmie. Standardem jest m.in. to, że pracownicy tymczasowi otrzymują tzw. pakiety powitalne, które określają np.: zasady współpracy z agencją, regulamin zakładu pracy, jego mapa, informacja o terminie rozpoczęcia pracy, a także telefony kontaktowe do konsultantów i koordynatorów. Na tym jednak nie kończą się zadania koordynatora – podczas pierwszych dni pracy jest on cały czas dostępny dla klienta. Jego zadaniem jest kontrola jakości pracy nowych osób oraz dbałość o zadowolenie obydwu stron. Tak wykonana usługa pozwala niemal całkowicie wyeliminować ryzyko związane z czynnikiem ludzkim, dzięki czemu klient zyskuje gwarancję, że praca zostanie wykonana w odpowiednim czasie i w najlepszy sposób.

Jeszcze nie tak dawno większość firm była przekonana, że dodatkowe koszty związane z korzystaniem z usług agencji pracy tymczasowej przewyższają korzyści. Dziś, patrząc na wydarzenia ostatnich miesięcy, coraz więcej firm rozumie, że jest dokładnie odwrotnie i to korzyści związane z elastycznością zatrudnienia zdecydowanie przewyższają koszty.

UWAGA

Większość profesjonalnych agencji, jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z klientem, prowadzi badania rynku pracy, sprawdza dostępność kandydatów, ich kwalifikacje, bada motywacje, mobilność pracowników i weryfikuje oczekiwania finansowe.


Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...