Wykorzystanie self-coachingu do kształtowania kompetencji menedżerskich

Paweł Smółka
rozwiń więcej
Czy skuteczne doskonalenie umiejętności oraz zwiększanie efektywności funkcjonowania metodą coachingu wymaga bezpośredniego kontaktu z coachem? Otóż niekoniecznie. Praktyka oraz badania nad self-coachingiem, zwanym niekiedy także samocoachingiem, dostarczają dowodów na to, że po wstępnym instruktażu, wspomagając się odpowiednio opracowanymi materiałami pomocniczymi, każdy z nas może z powodzeniem samodzielnie pracować nad kształtowaniem własnych umiejętności. Na czym więc polega self-coaching oraz w jaki sposób optymalnie wykorzystać tkwiące w nim możliwości?

Istotą coachingu jako metody doskonalenia kompetencji jest mobilizowanie osoby do refleksji nad celem i sposobem, w jaki wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności. Konsekwencją takiej refleksji jest optymalizacja sposobu wykorzystania posiadanych kompetencji, która owocuje wzrostem efektywności funkcjonowania. W trakcie tradycyjnych sesji coachingu, czyli z udziałem coacha, to właśnie zadaniem coacha jest stymulowanie klienta do refleksji. W przypadku self-coachingu samodzielnie mobilizujemy się do refleksji. Wsparciem w tym procesie służą nam specjalnie opracowane materiały pomocnicze, które koncentrują naszą uwagę na kluczowych kwestiach związanych z wdrażaniem zmiany we własne zachowanie.

Autopromocja

Zalety metody

Badania wskazują, że self-coaching jest równie efektywną metodą doskonalenia kompetencji jak coaching prowadzony w tradycyjny sposób. Kluczowe cechy self-coachingu, stanowiące o jego zaletach, to:

  • zaawansowana metodyka oparta na dobrych praktykach oraz wynikach badań naukowych,
  • wysoka, potwierdzona skuteczność w zakresie wdrażania zmian w zachowaniu i doskonalenia kompetencji; self-coaching stanowi doskonałą alternatywę dla tradycyjnych sesji z coachem,
  • rozwiązanie korzystne pod względem finansowym w porównaniu do kosztów regularnych, tradycyjnych sesji z coachem.

Materiały pomocnicze

W wersji podstawowej materiały pomocnicze na potrzeby self-coachingu mają postać wydrukowanych arkuszy stanowiących swoisty dziennik treningowy. Arkusze zawierają pytania oraz miejsce na udzielenie odpowiedzi. Praca z arkuszami służy zarówno planowaniu celów i zadań rozwojowych, jak i monitorowaniu ich realizacji oraz zapisywaniu własnych doświadczeń. Arkusze są tak pomyślane, aby praca z nimi nie zajmowała zbyt wiele czasu (wystarczy już około 10 minut dziennie), ale jednocześnie umożliwiała efektywne wdrażanie zmian we własnym zachowaniu. Z tego powodu zaleca się, aby praca z arkuszami stanowiła codzienny rytuał – rano przeglądamy uprzednie doświadczenia i planujemy zadania na bieżący dzień, zaś wieczorem zapisujemy doświadczenia z mijającego dnia oraz dokonujemy oceny poczynionych postępów. Jak w przypadku wszelkich metod, także w self-coachingu ważna jest więc konsekwencja i systematyczność. Tabele 1 i 2 przedstawiają fragmenty oryginalnych arkuszy tzw. Autotrenażera – autorskich materiałów pomocniczych w wersji podstawowej wykorzystywanych w procesie self-coachingu kompetencji społecznych ważnych w pracy zawodowej. Arkusz „Tygodniowy plan działania” pozwala sprecyzować i zaplanować cele oraz zadania rozwojowe przewidziane do realizacji w kolejne dni tygodnia pracy. Zaleca się jego wypełnianie codziennie rano na bieżący dzień. Warto zaznaczyć, że self-coaching bazuje na uczeniu się na podstawie codziennych doświadczeń z pracy. Jest więc podejściem niezwykle pragmatycznym – nie mamy tutaj do czynienia z abstrakcyjnymi rozważaniami, lecz z konkretnymi działaniami i doświadczeniami. Arkusz „Karta sukcesów, informacji zwrotnej i pomysłów” umożliwia wyciągnięcie pomocnych wniosków z własnych doświadczeń związanych z realizacją samodzielnie wyznaczonych zadań rozwojowych. Rekomenduje się jego wypełnianie codziennie pod wieczór na koniec dnia pracy.

@RY1@i13/2011/008/i13.2011.008.000.0094.001.jpg@RY2@


Pozytywne efekty dodatkowe

Regularna praca z tego typu materiałami pomocniczymi owocuje wieloma dodatkowymi korzystnymi efektami w uzupełnieniu do podstawowego efektu, jakim jest realizacja ustalonego celu rozwojowego. Self-coaching realizowany na podstawie odpowiednio przygotowanych materiałów pomocniczych, które służą jako dziennik treningowy i prosty instruktaż, może owocować, między innymi, następującymi korzystnymi efektami dodatkowymi:

  • usprawnienie samokontroli rozumianej jako umiejętność połączenia perspektywy treści (tego, co się robi lub mówi w kontaktach z innymi) z perspektywą procesu (zwracaniem uwagi na własne zachowania i rozwój sytuacji oraz dostosowywanie własnych zachowań adekwatnie do zmian w sytuacji); jest to warunek konieczny refleksyjnej praktyki, która owocuje pełniejszym wykorzystaniem codziennych doświadczeń w procesie doskonalenia kompetencji,
  • zwiększenie samoświadomości, w tym przede wszystkim wglądu we własne zachowania oraz sprecyzowanie zmian, jakie chcielibyśmy wprowadzić we własnym zachowaniu w kontaktach z innymi; sprzyja to otwarciu jednostki na informacje zwrotne także z innych źródeł niż samoobserwacja, w konsekwencji znacząco zwiększa przychylność wobec takich metod oceny, jak ocena wieloźródłowa (360 stopni) oraz stopień wykorzystania informacji, jakie one dostarczają na temat własnych kompetencji i zachowań,
  • wzrost motywacji do systematycznego ćwiczenia wybranych umiejętności lub zmiany niechcianych nawyków interpersonalnych w połączeniu z rozwinięciem nawyku monitorowania czynionych postępów oraz obmyślania różnych sposobów rozwiązywania napotkanych problemów, co sprzyja rozwijaniu samodzielności i proaktywności w obszarze własnego rozwoju, a także otwiera osobę na różnego typu inne oddziaływania rozwojowe.

@RY1@i13/2011/008/i13.2011.008.000.0094.002.jpg@RY2@

Wsparcie na żądanie

Materiały pomocnicze mogą być udostępnione nie tylko w wersji drukowanej, lecz także on-line. Należy zaznaczyć, że self-coaching, jeśli opiera się na materiałach pomocniczych dostępnych on-line, nie może być utożsamiany z e-learningiem. O ile bowiem e-learning opiera się na transferze i przyswajaniu wiedzy, o tyle self-coaching polega na zaangażowaniu się w proces wdrażania zmiany we własnym zachowaniu. W konsekwencji efektem e-learningu jest zdobycie wiedzy, natomiast wynikiem self-coachingu jest zmiana w zachowaniu, wzrost umiejętności oraz zwiększenie efektywności funkcjonowania. Co ciekawe, efektywność self-coachingu, a także satysfakcja z posługiwania się tą metodą może być zwiększona i utrzymana na wysokim poziomie poprzez uzupełnienie samodzielnej pracy z materiałami pomocniczymi, monitorowaniem postępów przez coacha. W tym kontekście warto podkreślić fakt, że self-coaching doskonale komponuje się z e-coachingiem, czyli „zdalnym” wsparciem profesjonalnego coacha, trenera lub mentora przy wykorzystaniu na przykład telefonu lub choćby poczty elektronicznej. W przypadku self-coachingu opierającego się na odpowiednio opracowanych materiałach pomocniczych w zupełności wystarczające są sesje e-coachingu odbywające się „na żądanie”. W najprostszej wersji mogą się one ograniczyć do przeglądu i przedyskutowania z coachem lub trenerem zapisków w dzienniku treningowym, co pełni zarówno funkcję wsparcia merytorycznego (wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości, doprecyzowanie celów i planów), jak i wsparcia motywacyjnego (omówienie i docenienie postępów). Rozwiązanie polegające na połączeniu self-coachingu z sesjami e-coachingu na żądanie pozwala zwiększyć zarówno efektywność procesu coachingowego, jak i poziom satysfakcji z udziału w nim, a ponadto umożliwia zminimalizowanie kosztów programu rozwojowego. Self-coaching nie oznacza więc bynajmniej, że proces coachingowy musi koniecznie być w całości realizowany samodzielnie bez żadnego wsparcia zewnętrznego.

 

BIBLIOGRAFIA

1. S. Greif, „Advances in Research on Coaching Outcomes”, „International Coaching Psychology Review”, 2007 nr 3, s. 222–246.

2. C. Sue-Chan, G.P. Latham, „The Relative Effectiveness of External, Peer, and Self Coaches. Applied Psychology”, „An International Review”, 2004 nr 2, s. 260–278.

3. P. Smółka, „Training and Coaching as Methods of Improving Interpersonal Skills”, [w:] A. Matczak (red.), „Determinants of Social and Emotional Competencies”, UKSW, Warszawa 2009, s. 103–122.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...