Tożsamość zespołowa, czyli jak efektywnie i mądrze zorganizować spotkanie integracyjne?

Joanna Małachowska
rozwiń więcej
Ktokolwiek próbował rezerwować hotele dla dużych grup w czerwcu, wrześniu lub październiku wie, jakie to wyzwanie. Jest to bowiem najgorętszy czas w życiu zespołów – czas spotkań integracyjnych. Jest to też gorący czas w działach szkoleń. Co zrobić, żeby proponowane zajęcia realnie przyczyniły się do integracji i doskonalenia zespołów, a także, by były efektywne kosztowo?

Podsumowania półrocza, energetyczne spotkania „kick off”, konferencje całych działów czy coroczne spotkania integracyjne – to wydarzenia, po których wiele się w firmach oczekuje. Możliwości rynkowe są nieograniczone, zarówno firmy eventowe, jak i szkoleniowe z roku na rok poszerzają i uatrakcyjniają swoją ofertę. Wśród wielu popularnych, a zarazem biznesowo efektywnych pomysłów na spotkania zespołów są: gry terenowe, gry strategiczne, a także spotkania z wykorzystaniem typologii indywidualnych profili. Te zróżnicowane rozwiązania są odpowiedzią na różne potrzeby biznesowe zespołów, ich liczebność, możliwości organizacyjne, a przede wszystkim na wyzwania, z którymi należy się zmierzyć.

Autopromocja

Gry terenowe

Jest to rodzaj rozgrywki między zespołami lub pojedynczymi osobami, prowadzonej w określonym terminie, zgodnie z wyznaczonymi regułami. Tradycje tych gier wywodzą się z harcerstwa i zabaw w podchody. Gry terenowe mogą mieć wiele odmian: od biegów na orientację po „fabuły”.

Klasyczne gry terenowe są zazwyczaj uzupełnione o merytoryczne sesje szkoleniowe w sali. Podczas gry w terenie konkurujące zespoły szukają konkretnych punktów i realizują zadania wyznaczone w danym miejscu. Zadania te są nierzadko powiązane z historią, misją firmy, jej formalną i nieformalną historią. Elementy zdobywane przez różne zespoły przyczyniają się do końcowego zwycięstwa wszystkich i, tym samym, do umocnienia tożsamości zespołowej. Sesje w salach szkoleniowych często koncentrują się wokół wartości zespołu, ról zespołowych i zasad współpracy. Nierzadko są to również sesje warsztatowe w mniejszych grupach. W czasie takich sesji pracownicy ćwiczą konkretne umiejętności, związane np. z komunikacją, asertywnością, udzielaniem i przyjmowaniem informacji zwrotnej.

Fabularne gry terenowe są natomiast pogłębione o konkretną historię, która przenosi uczestników w inny świat. Mogą występować w niej dodatkowe postaci podkreślające klimat danej historii. Pod pewnymi warunkami postaci te udzielają uczestnikom wskazówek. Tło, dodatkowe materiały, elementy kostiumów (np. kapelusze z epoki) dla uczestników pozwalają głębiej wejść w daną historię i zwiększają zaangażowanie uczestników. Zespoły rywalizują między sobą, a na koniec rozwiązują główną zagadkę bądź odnajdują skarb.

Gry terenowe są bardzo lubiane przez decydentów i uczestników. Pozwalają bowiem pracownikom na poznanie siebie nawzajem od strony nieformalnej, często niwelują bariery między ludźmi z różnych działów i różnych poziomów. Organizatorzy muszą włożyć najwięcej wysiłku w przygotowanie punktów, dopasowanie ich do opowiadanej historii i misji danej firmy. Wiele pracy wymaga również przygotowanie terenu i sprawna organizacja wydarzenia.

@RY1@i13/2011/008/i13.2011.008.000.0082.101.jpg@RY2@


Gry strategiczne

Innym pomysłem na efektywne spotkania zespołów są gry strategiczne oparte na modelu „Nauka przez doświadczenie”, z wykorzystaniem działania i emocji uczestników. Gry te wykorzystują model uczenia się D. Kolba i pozwalają uczestnikom na przejście całego cyklu nauki: działam, analizuję, szukam analogii do życia zawodowego i opracowuję plan, w jaki sposób zastosuję tę wiedzę w przyszłych działaniach.

Gry strategiczne w praktyce to intensywne, kilkugodzinne wydarzenia (gry prowadzone są w zespołach od 20- do 200-osobowych!). Składają się one z dwóch etapów. Pierwszy – doświadczenie, czyli sama rozgrywka: 2-godzinne wydarzenie w precyzyjnie określonej rzeczywistości, z niezbędnymi rekwizytami, a nawet specjalnie skomponowaną muzyką. Drugi etap to trwające do 2 godzin interaktywne omówienie. Podczas omówienia doświadczenia z gry przekładane są na sytuacje z biznesowej codzienności uczestników. Oni sami wyciągają wnioski dotyczące wykorzystania odkryć z gry w codziennym życiu. Gry mogą mieć różne fabuły – np. poszukiwanie kopalni złota, tworzenie zjednoczonej ligi narodów. Zespoły otrzymują nową tożsamość, poznają reguły gry, wybierają strategię działania i... na własnej skórze przekonują się o jej skuteczności. „Przeżyją” albo „nie przeżyją”, zbankrutują lub wykonają zadanie.

O wyborze konkretnej gry decydują cele do zrealizowania przez zespoły, może to być np. doskonalenie komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy, praca nad maksymalizacją efektywności działań. Gry strategiczne sprawdzają się zwłaszcza w zespołach, które odbyły już wiele tradycyjnych szkoleń. Są one szczególnie skuteczne w grupach, którym trzeba uświadomić pewne luki, nieskuteczne wzorce działania i dopomóc w wypracowaniu efektywnych rozwiązań, stosując innowacyjne podejście.

Podczas rozgrywania gier strategicznych kluczowi są trenerzy i ich doświadczenie, zarówno biznesowe, jak i w prowadzeniu gier strategicznych. Nie jest łatwo uświadamiać czołowym menedżerom międzynarodowych korporacji obecnym na sali, że poziom komunikacji w zespole jest daleki od ideału, a pewne szkodliwe praktyki komunikacyjne jedynie utrudniają rozwiązywanie problemów. Dlatego też często gry prowadzone są przez osoby z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu, w randze członków zarządu. Trenerzy muszą być starannie przygotowani do prowadzenia omówienia i dobrania odpowiednich dla danego zespołu (nierzadko bolesnych) analogii. To od zaangażowania i charyzmy trenerów zależy powodzenie projektu!

Gry strategiczne w dużych zespołach są wyzwaniem organizacyjnym, ale stanowią również unikalną możliwość uświadomienia, nazwania i określenia pożądanego kierunku zmian w całych działach, a nawet firmach. I nikt nie powie: „Gdyby tylko nasi szefowie też mogli się tego dowiedzieć!”.

Szkolenia z wykorzystaniem profili indywidualnych

Jeśli w wyniku badania potrzeb okazuje się, że w mniejszych zespołach warto wzmocnić wzajemne zrozumienie i poszanowanie, przydałoby się lepsze budowanie relacji z klientami wewnętrznymi i zewnętrznymi, wówczas warto sięgnąć po szkolenia wykorzystujące narzędzia, takie jak np. Insights Discovery TM bądź Extended Disc. W obu metodologiach podstawą modelu jest teoria osobowości Carla Gustava Junga. Opracowane narzędzia służą do obserwacji i analizy zachowań (nie badają osobowości), nie mierzą inteligencji ani wiedzy, nie wartościują – żaden z opisywanych stylów nie jest lepszy ani gorszy.


Metoda Insights Discovery TM diagnozuje i opisuje indywidualny styl funkcjonowania pracownika, menedżera, handlowca oraz konsekwencje tego stylu dla budowania relacji w środowisku pracy. Przed szkoleniem uczestnicy wypełniają test, który umożliwia przygotowanie Profilu Indywidualnego. Profil daje wiedzę o indywidualnych stylach pracy i komunikacji, mocnych stronach i obszarach do doskonalenia, wartościach wnoszonych do zespołu. Połączone dane indywidualne dają ogólny obraz silnych i słabych stron zespołu, umożliwiając zbudowanie strategii rozwoju zespołu.

Szkolenia z wykorzystaniem narzędzi tego typu uświadamiają pracownikom różnice w postrzeganiu otaczającej rzeczywistości i wynikające z nich problemy, nieporozumienia, niesnaski (efekt „aha”!). Ćwiczenia unaoczniają różnice w podejmowaniu decyzji i ich komunikowaniu. Możliwość zrozumienia intencji, które motywują pewne działania, słowa, gesty koleżanki lub kolegi z działu jest już połową sukcesu. Druga połowa sukcesu to chęć i dążenie do tego, żeby dostosowywać swoje zachowanie do potrzeb drugiej osoby i w ten sposób zadbać o budowanie efektywnych długotrwałych relacji biznesowych.

Możliwości pracy z grupą z wykorzystaniem tych metod są różne, a najważniejsze są plany działania opracowywane na poziomie indywidualnym i zespołowym. Przytoczę przykładowe wnioski dotyczące usprawniania efektywnych relacji wewnątrz zespołu. Są one wynikiem szkolenia integracyjnego z wykorzystaniem tej metodologii:

  • szanujemy indywidualność każdej osoby w zespole,
  • wieszamy na ścianie wskazówki i stosujemy je do komunikacji z typem antagonistycznym,
  • wzmacniamy swoje mocne strony,
  • tęcza ma wiele kolorów – jest piękna!; doceniamy różnorodność w zespole!

Ponadto, jeśli chodzi o współpracę z innymi działami, pracownicy często odnotowują:

  • rozpoznanie typu klienta poprzez rozmowę w celu budowania odpowiedniej relacji,
  • dopasowanie się do odbiorcy i umiejętne przekazywanie informacji,
  • pamiętaj, ten sam fakt może być różnie postrzegany i interpretowany!

Dopasowanie projektu do potrzeb zespołu

Każdy z omawianych typów spotkań dla pracowników umożliwia realizację odmiennych celów i przynosi inne efekty. Oprócz celów należy przeanalizować grupę docelową, czas trwania projektu, możliwości organizacyjne i budżetowe.

Warto wiedzieć, że zarówno w przypadku gier strategicznych, jak i szkoleń z wykorzystaniem metodologii Insights można wzmacniać efekty szkoleń działaniami typu follow-up. Wówczas inwestycje w zespoły przynoszą najbardziej wymierne i widoczne w pracy efekty.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...