Pokolenie Z a kompetencje cyfrowe

Pokolenie Z a kompetencje cyfrowe i przyszłość zawodowa / Shutterstock
Pokolenie Z (czyli osoby, które wchodzą na rynek pracy w wieku 18-24 lat) dorastało w dobie szybkiego postępu technologicznego. Jak oceniają swoje kompetencje cyfrowe i ich znaczenie w przyszłości zawodowej?

Przyszłość zawodowa studentów

Rozwój technologii rodzi nowe zawody, oparte na kompetencjach cyfrowych i kreatywności. Według badań Pracuj.pl Generacja Z najczęściej ze wszystkich pokoleń korzysta w pracy z rozwiązań cyfrowych – 91% sięga po smartfony, 85% po aplikacje mobilne, a 71% - po oprogramowanie w chmurze. Jednocześnie to ona najczęściej jest niepewna swoich kompetencji technologicznych – blisko połowa badanych z tej grupy uważa, że w oczach rekruterów mogą być one za słabe. W obliczu startu roku akademickiego i zbliżającego się Festiwalu Pracy JOBICON Online sprawdzamy, jakie perspektywy zawodowe rysują się przed dzisiejszymi studentami i absolwentami.

Autopromocja

Z materiału dowiesz się, że:

  • Przez dekadę liczba studentów w Polsce spadła o ponad jedną trzecią.
  • Według badanych dziś studentom łatwiej o pracę niż 10 lat temu.
  • Cyfryzacja stwarza szanse, ale też zagrożenia dla Generacji Z.
  • Badani w wieku 18-24 uważają, że mają za słabe kompetencje cyfrowe.
  • Na nowym rynku pracy zyskuje na znaczeniu łączenie cyfryzacji i umiejętności miękkich.

Coraz mniej studentów

1 października w Polsce rozpocznie się nowy rok akademicki. Nasz kraj ma już dawno za sobą największy boom edukacyjny w szkołach wyższych. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w ciągu nieco ponad dekady liczba studentów na polskich uczelniach spadła aż o 34% - z 1,84 mln w roku akademickim 2010/2011 do 1,22 mln w 2020/2021. Jeszcze większą różnicę widać było w przypadku absolwentów – w ostatnich 10 latach ich liczba spadła o 41%.

Pracuj.pl

Wykształcenie wyższe ważny punktem w CV

Mimo obserwowanych spadków, studenci stanowią wciąż bardzo ważną grupę osób wchodzących na rynek pracy. Wykształcenie wyższe jest także ważnym punktem w CV dla części pracodawców, szczególnie w branżach wymagających specjalistycznych umiejętności lub zaawansowanej wiedzy teoretycznej. Co więcej, ponad połowa studentów i absolwentów uczestniczących w badaniach Pracuj.pl twierdzi, że młode osoby mają dziś więcej możliwości rozwoju kariery, niż ludzie będący na tym samym etapie życia 10 lat temu.

Jednocześnie trudno dyskutować z opinią, że obecni studenci i absolwenci coraz częściej dostrzegają potrzebę bardziej praktycznej edukacji, dopasowanej do nowych okoliczności. Na rynku pojawiają się nowe zawody, wymagające kompetencji cyfrowych i miękkich, w których młode talenty mają szansę stać się pionierami. Jakim perspektywom będą musieli stawić czoła studenci? Czy czują się na to gotowi? Sprawdzamy to w najnowszym materiale ekspertów Festiwalu Pracy JOBICON Online.

Pokolenie Z a technologia

Studenci to w zdecydowanej większości przedstawiciele Generacji Z, która dorasta wraz z rozwojem technologii. Wydaje się naturalne, że świetnie odnajduje się w pracy w stopniowo cyfryzującym się otoczeniu zawodowym. I rzeczywiście, według badania Pracuj.pl „Cyfrowa ewolucja kariery” to pokolenie, które zdecydowanie najczęściej sięga w pracy po technologie. Polacy w wieku 18-24 lat najchętniej ze wszystkich używają w czasie wykonywania obowiązków smartfonów (91%), social media (88%), aplikacji mobilnych (85%) laptopów (80%) i oprogramowania w chmurze (71%).

Pracuj.pl

Jednocześnie jednak okazuje się, że w obliczu postępu technologicznego Generacja Z wykazuje… szczególnie duże obawy. 47% reprezentantów Generacji Z badanych przez Pracuj.pl obawia się, że zbyt słabe kompetencje cyfrowe będą się odbijać na dalszym przebiegu ich karier. Z kolei według raportu The Network „Decoding Global Talent” szybszej automatyzacji miejsc pracy w wyniku COVID-19 spodziewa się aż 50% badanych Polaków poniżej 20. roku życia.

Pracuj.pl

- Powodem obaw przed technologiami ze strony młodych, rozpoczynających kariery Polaków może być z jednej strony większa wrażliwość i niepewność siebie, a z drugiej większa świadomość zawrotnego tempa zmian. Pokolenie Z dorasta razem z nowinkami technicznymi, jest świadome skali cyfryzacji i jej wpływu na rozwój nowych zawodów, co w zetknięciu z młodym wiekiem oraz wchodzeniem w dorosłe życie może powodować obawy. To grupa, która swoje naturalne techniczne możliwości powinna traktować jako cenny potencjał, jest przyzwyczajona do testowania własnych umiejętności i chłonięcia nowych rozwiązań. Rolą menedżerów, specjalistów HR i pracodawców jest, by zamiast obaw podsycać u młodych pracowników świadomość tego potencjału - komentuje Agnieszka Bieniak, Dyrektor HR w Grupie Pracuj.

Brak doświadczenia zawodowego największą barierą

W niedawnym badaniu Pracuj.pl ankietowani studenci i absolwenci przyznali, że brak doświadczenia zawodowego jest dla wielu z nich barierą trudną do przeskoczenia na początku kariery. Dlatego zdecydowana większość z nich widzi sens w podejmowaniu pracy już na studiach, co ma ułatwić wejście w życie zawodowe w późniejszych latach.

Powodem decyzji o szybkim podjęciu pracy bywa często niewiara w realne przekładanie się wiedzy z uczelni na możliwości zawodowe. Według raportu „First steps into the labour market” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, 47% studentów i absolwentów z Europy Środkowej uważa, że uczelnie wyższe przygotowały ich dobrze lub bardzo dobrze do wykonywania zawodu. Dla porównania, w Polsce twierdziło tak 36%, natomiast co czwarty oceniał przygotowanie źle lub bardzo źle (24%).

Pracuj.pl

Rynek pracy ewoluuje, m.in. pod wpływem automatyzacji, co rodzi potrzebę nowych kompetencji. Co ważne, nie zawsze chodzi wyłącznie o umiejętności czysto technologiczne, a raczej umiejętność łączenia ich z innymi kompetencjami. Kluczowego znaczenia nabierają umiejętności, które odróżniają pracę człowieka od systemów informatycznych, robotów czy sztucznej inteligencji. Eksperci DELab UW wśród najważniejszych cech pracownika przyszłości identyfikują łączenie zaawansowanych kompetencji poznawczych, społecznych i technicznych. W ich raporcie zwraca się uwagę na fakt, że większość ankietowanych chce, by studia w Polsce uczyły kreatywności i krytycznego myślenia, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych. Znaczącym faktem jest, że listy tego typu kompetencji jako priorytetowych w swoich opracowaniach przedstawiają także m.in. McKinsey Institute i eksperci Światowego Forum Ekonomicznego.

Nowe zawody to szansa dla studentów

Połączenie naturalnych dla siebie kompetencji cyfrowych, świadomości wyzwań cyfrowej gospodarki, a także uzupełnianie ich o kompetencje miękkie może czynić z przedstawicieli Generacji Z pionierów nowo powstających sektorów, zawodów lub profesji, których wzrost przyspieszył w ostatnich latach. To obszary, które „rosną” razem z młodymi specjalistami – obecnymi studentami i absolwentami - często dołączającymi do nowych dziedzin, w których za kilka lat mogą stać się cennymi mentorami dla coraz szerszego strumienia specjalistów.

Przykładem takiego obszaru może być choćby kognitywistyka - stosunkowo nowa na polskich uczelniach dziedzina interdyscyplinarna, związana m. in. ze sztuczną inteligencją. Szybki wzrost odnotowują obszary związane z analizą big data, bezpieczeństwem sieci, internetem rzeczy. Wzrasta znaczenie m.in. designerów, specjalistów od interfejsów użytkownika, prawnicy specjalizujący się w nowych regulacjach cyfrowych.

Światowe Forum Ekonomiczne szacuje w raporcie opublikowanym w 2020 r., że z powodu automatyzacji może przestać istnieć w ciągu pięciu lat 85 mln miejsc pracy, ale jednocześnie może powstać do 97 mln nowych stanowisk. Najmocniej zagrożone likwidacją są stanowiska asystentów w administracji, kadrach i księgowości, natomiast rośnie zapotrzebowanie na pracowników w szeroko pojętym sektorze technologicznym, w marketingu, sprzedaży czy produkcji treści oraz mających umiejętności pracy z ludźmi z różnych środowisk. Dużą wagę na rynku pracy będzie miała także umiejętność krytycznego myślenia.

Kompetencjom cyfrowym i rozwojowi w branżach, które stymulują ich rozwój poświęcona będzie część z wystąpień, warsztatów i spotkań z pracodawcami podczas najnowszej edycji Festiwalu Pracy JOBICON Online, organizowanego przez Pracuj.pl 20 i 21 października. Poprzednią, marcową edycję imprezy odwiedziło 75 000 użytkowników, z których ponad 1/3 stanowili reprezentanci Generacji Z.

- Wśród kategorii ofert pracy, którymi byli najczęściej zainteresowani kandydaci uczestniczący w poprzednich edycjach JOBICON, znalazły się m.in. IT/programowanie, internet/e-commerce oraz marketing/reklama. To obszary szczególnie związane z kompetencjami cyfrowymi. Dla studentów i absolwentów w pierwszych latach kariery bezpośrednie spotkania z pracodawcami czy też wystąpienia praktyków i influencerów z różnych branż są często skutecznym bodźcem do wybrania odpowiedniej ścieżki, związanej z trendami przyszłości. Podobne pozytywne impulsy chcemy przekazywać w ramach dziesiątek spotkań i wydarzeń podczas najnowszej edycji JOBICON - komentuje Katarzyna Kociuba, Marketing Manager Pracuj.pl.

Nauka przez całe życie

Ostatnie kilkanaście miesięcy przyspieszyło na świecie część procesów technologicznych, co w dłuższej perspektywie nie pozostanie bez wpływu na charakter rynku pracy, poszukiwane grupy talentów, trendy w edukacji. Studenci rozpoczynający właśnie rok akademicki będą wśród grup, które tych zmian doświadczać będą w największym stopniu. Nie wszyscy z nich będą specjalistami od technologii - ale każde doświadczenie zawodowe, które zdobędą już na początku dorosłego życia, będzie cenną lekcją na przyszłość kariery.

"Im więcej wiesz, tym więcej pozostaje do poznania i wciąż tego przybywa" - ten cytat Francisa Scotta Fitzgeralda dobrze oddaje charakter dzisiejszych czasów na rynku pracy. Dlatego lifelong learning – kształcenie przez całe życie to obowiązek dla ludzi chcących rozwijać swoje życie zawodowe w trzeciej dekadzie XXI wieku. Otwarta wydaje się dyskusja na temat zmian, które powinny zajść na uczelniach w celu dopasowania systemu nauczania do nowych wyzwań dla studentów i absolwentów. Kluczem powinno być zachęcanie ich do rozwoju kreatywności w pracy i dostosowywania swoich umiejętności do oczekiwań, które niosą ze sobą nowe czasy.

Źródło: Pracuj.pl

Kadry
Od maja urlopy dla dużej grupy pracowników: jest już wykaz stanowisk
04 maja 2024

Od maja obowiązują nowe przepisy i urlopy dla dużej grupy pracowników. Konkretnie chodzi o wykaz stanowisk pracy uprawniających do urlopu oraz wzór zaświadczenia o okresie korzystania przez pracownika z urlopu. Rozporządzenie wchodzi w życie 10 maja 2024 r. Kto ma prawo do tych uprawnień urlopowych?

Kiedy matury 2024? Terminy, przedmioty i praca nauczycieli
04 maja 2024

Około 263 000 zdających, którzy ukończą szkołę ponadpodstawową w roku szkolnym 2023/2024, przystąpi do egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych. Ogółem w 2024 r. przeprowadzonych zostanie ok. 556 885 egzaminów w części ustnej oraz ok. 1 405 725 egzaminów w części pisemnej. Kiedy matury 2024? Poniżej szczegółowe terminy, godziny, przedmioty i praca nauczycieli podczas matur.

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego
04 maja 2024

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego. Konkretna wysokość stawek zależy od kwalifikacji, posiadanego doświadczenia oraz od jednostki zatrudniającej. Która grupa zawodowa otrzyma takie podwyżki? 

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
04 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

pokaż więcej
Proszę czekać...