Kiedy szkolenia pełnią funkcję motywacyjną?

Sylwia Szykuła
rozwiń więcej
Niedawno rozpoczęłam pracę jako menedżer ds. szkoleń w instytucji finansowej i jest to moja pierwsza funkcja kierownicza. Szkolenia stanowią dla mnie ważny element motywacyjny, gdyż firma inwestująca w pracownika pokazuje, jak ważnym jest on zasobem. Sytuacja w mojej firmie jest jednak niezrozumiała i mam wrażenie, że szkolenia traktowane są jak zło konieczne. Trudno wspierać i rozwijać politykę rozwojową, jeżeli nikt nie ma do niej przekonania.

Szkolenia odgrywają ważną rolę w motywacji personelu, ale tylko wtedy, gdy są dobrze przemyślane i dobrane do potrzeb pracowników oraz do sytuacji w organizacji. W innym wypadku bywają niepotrzebnym balastem, który tylko zabiera czas. Jeżeli firmę trawią wewnętrzne problemy lub też zespół cierpi na chroniczne niezadowolenie w wyniku złego zarządzania, to żadne szkolenie nie sprawi, że ludzie będą wydajniej i chętniej pracować. Osoby odpowiedzialne za politykę szkoleniową powinny więc rozpocząć od zrozumienia realnych problemów firmy oraz elementów, które rzeczywiście mogą wpłynąć na zwiększenie poziomu motywacji personelu. Jak rozpoznać czynniki motywujące? Jak zrozumieć, co wpływa na jakość szkoleń? Jak sprawić, żeby efekt szkoleń był widoczny?

Autopromocja

Sztuka motywacji

Motywacja, czyli w ogromnym skrócie zaspokajanie potrzeb, jest zjawiskiem, które znacząco przekłada się na zaangażowanie pracownika i jakość jego działań, a także na podejście do współpracowników i firmy. Nie da się zaprzeczyć, że jednym z głównych motywatorów są finanse. Nierzadko to właśnie pieniądze napędzają do intensyfikacji działań i wydawać się może, że reszta nie ma już żadnego znaczenia. Nie jest to do końca prawdą, gdyż nawet wysokie wynagrodzenie nie zmotywuje w warunkach chaosu, złej atmosfery czy braku stabilizacji. Pracownik straci energię do pracy lub poszuka nowego zatrudnienia. Sztuka motywacji jest więc trudna i w większości przypadków zależna od wielu czynników wewnątrz i na zewnątrz firmy. Owszem, znaczenie mają również szkolenia, ale trzeba tu uczciwie powiedzieć, że człowiek odpowiedzialny za ich politykę ma niekiedy zerowe możliwości poprawy sytuacji, niezależnie od wysiłku, jaki włoży w pracę. Motywacja pracowników jest więc niezmiernie istotna i jej zachwianie potęguje problemy, którym trudno zaradzić. Szkolenia będą więc pełniły funkcję motywacyjną, integracyjną lub wspierającą tylko wtedy, gdy inne znaczące problemy firmy będą umiejętnie rozwiązywane. Niemniej jednak szkolenia mogą również wspomagać te procesy.


Efektywność szkoleń

Obok satysfakcjonującego wynagrodzenia, przejrzystych regulaminów, klarownych zasad, ugruntowanej pozycji firmy, równowagi w działaniach, programów sportowo-rekreacyjnych, opieki medycznej czy nauki języków obcych, szkolenia bywają silnym niematerialnym, lecz wymiernym motywatorem personelu. Stanowią one dopełnienie dla każdej rozwijającej się organizacji. Umiejętna analiza otoczenia i dobór warsztatów do bieżących wymagań pracowników zwiększy ich efektywność. Warto zastanowić się nad czynnikami, które sprawiają, że szkolenia mają sens.

Stopień spełnienia innych niż szkolenia potrzeb

Szkolenia są tylko jednym z czynników zaspokajających potrzeby personelu. Jeżeli pracownik ma poczucie, że np. cele, które stawia przed nim firma, są w rzeczywistości nieosiągalne, a tym samym wysokość obiecywanego wynagrodzenia nie ma racji bytu, to organizowanie jakichkolwiek szkoleń może być w tym wypadku chybione, ponieważ jego myśli skupione są na innym problemie. Podobnie z atmosferą w grupie – jeżeli zespołem zarządza konfliktowa osoba, która wzmaga negatywne emocje wśród ludzi i generuje stresujące sytuacje, to wysyłanie zespołu na szkolenie o zarządzaniu sobą w czasie również nie należy do sensownych, ponieważ w danym momencie nie jest to dla ludzi sprawa priorytetowa.

Tematyka

Najistotniejsze znaczenie ma zakres tematyczny szkoleń, który odpowiadać musi wymaganiom pracowników i firmy. Jest to ważne zarówno w przypadku szkoleń miękkich, jak i zawodowych. Dobór tematyki powinien być przemyślany i skonsultowany z uczestnikami.

Dostęp

Sytuacja, w której faworyzowane są poszczególne grupy lub jednostki, jest niedopuszczalna, ale – niestety – zdarza się, kiedy np. kierownik danego zespołu przewidział budżet na coś innego, bynajmniej nie na podwyżki. Motywacja pomijanych osób znacząco spada, a więc dostęp do szkoleń powinien być w miarę możliwości równy i sprawiedliwy.

Dostosowanie szkolenia do grupy

W zależności od celów, jakie mają zostać osiągnięte, szkolenie powinno być odpowiednio dopasowane, np. w przypadku szkolenia dla menedżerów grup projektowych IT raczej nie powinno wysyłać się uczestników na otwarte szkolenia w zakresie kierowania zespołem, ponieważ przedstawiane procesy mogą znacząco różnić się od tych branżowych. W tym wypadku warto zainwestować w szkolenie zamknięte, a więc „szyte na miarę” dla tej konkretnej grupy.


Sytuacja w zespole i organizacji

Jeżeli pracownicy odczuwają narastające problemy działu lub też problemem w ich oczach jest niekompetentny szef, to niekiedy motywacja do zdobywania wiedzy i wykorzystywania jej w praktyce maleje. Firma, która jest niestabilna na rynku, ignoruje potrzeby ludzi, nie umie rozwiązywać trudnych sytuacji czy intensywnie zwalnia, nie może oczekiwać wzrostu motywacji poprzez szkolenia.

Obłożenie pracą

Natłok zadań, z których trzeba wywiązać się w określonym terminie, nie zachęca do uczestnictwa w szkoleniu, które w danym momencie jest mało ważne. Podobnie, w przypadku małej liczby zadań, co czasem wiąże się z obniżonym wynagrodzeniem – szkolenia są początkowo doskonałym rozwiązaniem do podwyższania kwalifikacji, ale po pewnym czasie nie są już żadnym źródłem motywującym do pozostawania w danej organizacji.

Życie zawodowe a prywatne

Jeśli praca wiąże się z nadgodzinami, ciągłymi podróżami czy nawet trybem zmianowym, to dodatkowe wyjazdy na szkolenia mogą nie być szczególnie przyjemne.

Termin i miejsce

Niekiedy jedyną możliwość na spędzenie czasu z rodziną czy przyjaciółmi mamy w weekend, a więc organizowanie szkolenia w soboty czy niedziele bywa demotywujące.

Wykorzystywanie wiedzy w praktyce

Zdobywanie wiedzy jest fajne, ale możliwość jej zastosowania jeszcze lepsza. W innym wypadku po prostu łatwo zapomnieć. Wobec tego ważny jest dobór tematyki do potrzeb wewnętrznych i zawodowych pracownika oraz umożliwienie mu wykorzystania umiejętności podczas wykonywania codziennych zadań.


Dobroczynna siła szkoleń

● Rozszerzanie kompetencji zawodowych oraz rozwój umiejętności personalnych.

● Polepszenie komunikacji w zespole oraz w relacjach przełożony – podwładny.

● Integracja w dziale, owocująca płynniejszą współpracą.

● Umiejętność pracy w grupie i większa otwartość na sugestie i potrzeby innych ludzi.

● Efektywniejsze rozwiązywanie sytuacji konfliktowych czy problematycznych.

● Wyższa motywacja do wykonywanych zadań.

● Poprawa organizacji pracy, a niekiedy wraz z nią polepszenie wyników.

● Zdobywanie unikatowej wiedzy i jej transfer między współpracownikami.

● Kreowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach pracowników i potencjalnych kandydatów.

● Poprawa zasobów wiedzy w organizacji, a dzięki temu przewaga konkurencyjna na rynku.


Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...