Dorota Zinkiewicz
pełnomocnik ds. zarządzania zasobami ludzkimi Mercor SA
Tak zadane pytanie nakazuje zastosować generalizację i odpowiedzieć konkretnie, zero-jedynkowo: TAK lub NIE. Odpowiadam, że TAK. Bywają konferencje gorzej przygotowane, w mniej komfortowych warunkach, z przeciętnie smacznymi przekąskami i mniej znamienitymi prelegentami. Nie to jest jednak istotą konferencji specjalistycznych. Najczęściej wybieramy się na tego typu zdarzenia branżowe po to, by spotkać ludzi zajmujących się zawodowo podobną dziedziną życia jak my. Posłuchać o ich praktykach, rozwiązaniach, podzielić się własnymi doświadczeniami, przekonać się, że nasze rozwiązania są nie najgorsze, że dylematy, z którymi się mierzymy zawodowo, nie są unikalne, że nasi koledzy po fachu mają podobne. Nierzadko bywa, że mamy szczęście i stykamy się podczas konferencji z prawdziwymi ekspertami w dziedzinie, którzy służą doskonałymi, sprawdzonymi metodami. Te wystarczy zaaplikować w naszych organizacjach. Z mojego doświadczenia jednak wynika, że najczęściej konferencje specjalistyczne stanowią przede wszystkim inspirację zawodową, są okazją do poszerzenia sieci ciekawych kontaktów, znalezienia źródeł ciekawych informacji branżowych. W dobie, kiedy nasz dostęp do infosfery jest w zasadzie nieograniczony, moglibyśmy większość z tych informacji pozyskać w sieci, ale czy to nie wygodne i ludzkie móc spotkać konkretne osoby, które stoją za loginami na forach dyskusyjnych? Konferencja branżowa to pewnego rodzaju ustrukturyzowana, a żywa forma – kompendium wiedzy na temat danej branży z licznymi didaskaliami, przypisami, linkami, które mogą usprawnić realizowanie naszych codziennych obowiązków.
Michał Kolmasiak
wiceprezes zarządu Pragma Inkaso SA
Konferencje HRM to obok prasy specjalistycznej, szkoleń, literatury jedno ze źródeł pozyskiwania wiedzy i inspiracji w zakresie ZZL w organizacji. Biorąc pod uwagę fakt, że HRM jest zjawiskiem stosunkowo młodym w naszym środowisku, eksperci odpowiedzialni za ten obszar poszukują ciekawych i efektywnych rozwiązań we wszelkich dostępnych na rynku źródłach – jednym z nich są konferencje HRM. Próbując podsumować znaczenie takich konferencji, warto podkreślić fakt, że dają one możliwość poznania najlepszych praktyk stosowanych w innych organizacjach, jak również najnowszych, w tym międzynarodowych trendów w zakresie ZZL. Nieocenioną zaletą konferencji jest możliwość wymiany doświadczeń między samymi uczestnikami. Pojawienie się coraz to większej liczby konferencji HRM, coraz bardziej zróżnicowanych programowo, jest bardzo pozytywnym zjawiskiem na naszym rynku. Organizowane są konferencje zarówno bardzo bogate tematycznie, jak i skoncentrowane na konkretnym obszarze, np. systemach wynagrodzeń, systemach IT wykorzystywanych w obszarze ZZL. Ciekawym rozwiązaniem jest połączenie wystąpień ekspertów z praktycznymi warsztatami, dającymi możliwość rozwijania konkretnych umiejętności. Wszystkie te inicjatywy sprawiają, że konferencje są coraz lepiej dopasowane do potrzeb ekspertów ds. HR. Odpowiadając na postawione pytanie, konferencje HRM w coraz większym stopniu spełniają oczekiwania uczestników. Ważne tylko, aby pamiętać o tym, że nie poznamy na nich gotowych, łatwych rozwiązań: możemy czerpać inspirację, ale wdrażając konkretne rozwiązania, musimy adaptować je do indywidualnych potrzeb i uwarunkowań charakterystycznych dla każdej organizacji.
Artur Sokołowski
trener Business Studio
Z całą pewnością niektóre tak. Udana konferencja HRM zależy od poziomu przygotowania, zarówno pod względem merytorycznym, jak i logistycznym. Jeżeli prelegentami są doświadczeni menedżerowie HR, których pasją są sprawy pracownicze, bez wątpienia owo spotkanie może okazać się dla uczestników ciekawym doświadczeniem. Wszelkie nowe i ciekawe informacje związane z zasobami ludzkimi są powodem do szukania inspiracji, w jaki sposób można rozwiązywać nieznane dotąd problemy pracownicze. Uważam, że tego typu konferencje są niezwykle wartościowe, bo m.in. uzupełniają potrzebę wiedzy na temat HR, która z każdym dniem poszerza się o nowe, biznesowe, zagadnienia, a tym samym zaspokajają potrzebę samodoskonalenia się. Obszary tematyczne związane z rozwojem osobistym to źródło niezbędnej wiedzy, która w znaczący sposób wpływa na politykę i organizację firmy, ale przede wszystkim na poziom zysków biznesowych. Konferencje HRM to także znakomite forum integracyjne łączące ludzi mogących wymienić się zawodowym doświadczeniem. To możliwość poznania ciekawych osobistości uruchamiających w działach HR zmiany, których pozytywne efekty są znamiennym przykładem efektywnego funkcjonowania firmy. Diagnoza zasobów ludzkich to wiele rozwiązań przynoszących wymierne korzyści, dlatego konferencje HRM są przykładem troski o pracownicze cele. To także źródło wzorów i gotowych kanonów rozwiązywania w zarządzaniu nowoczesną wiedzą. Na konferencje są zapraszani zagraniczni prelegenci – konfrontacja z ich doświadczeniem może być inspiracją w budowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich. Warto też pamiętać, że znajomość rynku to podstawa działania każdego przedsiębiorstwa, która zwiększa perspektywę dalszego rozwoju.
Andrzej Bagniuk
prezes zarządu Stowarzyszenia Branży Eventowej
Konferencje specjalistyczne są efektywną platformą wymiany wiedzy oraz promocji poprzez wiedzę, a adresaci konferencji chętnie biorą w nich udział. Poziom zainteresowania konkretną konferencją zależy od wielu czynników, m.in. od aktualności tematyki, prelegentów, kosztów uczestnictwa, lokalizacji, terminu itp. W przypadku konferencji specjalistycznych niezwykle ważne jest to, czy organizatorom uda się zachować równowagę pomiędzy wartością merytoryczną, która najbardziej interesuje odbiorców, a presją ze strony sponsorów na treści dotyczące ich produktów czy usług. Jeżeli tak, to mamy pierwszy duży plus. Kolejny to odpowiednie warunki do networkingu, w postaci przerw kawowych czy atrakcji specjalnych, stanowiących niewątpliwie istotną wartość dodaną spotkania. W związku z branżą, którą reprezentuję, nie mogę pominąć kwestii organizacyjnych istotnych dla powodzenia wydarzenia. Po pierwsze, termin konferencji musi być odpowiednio zlokalizowany w kalendarzu branżowym, tak by nie konkurował z podobnymi wydarzeniami oraz by przypadał na okres po sezonie, o ile to możliwe. Lokalizacja powinna być łatwo dostępna. Zdecydowanie polecam miejsca wyspecjalizowane, centra eventowe przystosowane do realizacji różnorodnych wydarzeń. Rejestracja gości musi odbyć się sprawnie z uwzględnieniem pakietu informacji, który każdy uczestnik w odpowiednim momencie powinien otrzymać. Nie można pominąć właściwego planowania posiłków oraz doboru menu. Na zakończenie goście powinni otrzymać materiały z konferencji, następnie podsumowanie, relację foto/wideo i informację o planowanych przedsięwzięciach.