Kwestionariusz do diagnozowania wizerunków autoprezentacyjnych

Anna Kołodziej
rozwiń więcej
Menedżerowie stanowią niejednolitą grupę zawodową – zróżnicowaną zarówno pod względem wykształcenia, jak i potencjału osobistego. Właściwości psychologiczne, wewnętrzne zasoby, kompetencje społeczne, a zwłaszcza predyspozycje do określonych zachowań autoprezentacyjnych menedżerów będą się różnić i w wielu przypadkach mogą okazać się dalekie od modelowego stylu funkcjonowania lidera w organizacji. Jak jest specyfika funkcjonowania menedżerów w zakresie zdolności do autoprezentacji?

Problematyka kompetencji, jakimi powinny charakteryzować się osoby zajmujące kierownicze stanowiska, jest tematem często poruszanym przez psychologów pracy, ekonomistów, specjalistów do spraw zarządzania. Rzadziej pisze się o konieczności kreowania przez menedżerów odpowiedniego do pełnionej funkcji wizerunku autoprezentacyjnego. Dociekania naukowe i empiryczne w tym obszarze z jednej strony pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania zawodowego i interpersonalnego menedżerów, z drugiej – przyczyniają się do zwiększenia efektywności zarządzania.

Autopromocja

Czym jest autoprezentacja?

Przez pojęcie autoprezentacja czy kierowanie wrażeniem można rozumieć zachowania autoprezentacyjne, które ograniczone są do specyficznych sytuacji społecznych typu rozmowa kwalifikacyjna czy wybory prezydenckie. Sytuacje te zakładają brak autentyczności, pozerstwo autoprezentera oraz jego chęć manipulowania postawami odbiorców. Z takim sposobem rozumienia pojęcia autoprezentacja można spotkać się w obiegowej opinii, natomiast współczesne poglądy psychologów na autoprezentację wiążą się z szerokim jej definiowaniem – autoprezentacja uważana jest za wszechobecną cechę zachowań społecznych, warunkującą i usprawniającą relacje międzyludzkie, posiadającą niezaprzeczalny walor pragmatyczny. Umiejętna autoprezentacja jest specyficzną społeczną kompetencją, która powoduje, że przebieg interakcji ma charakter płynny. Autoprezentację wymienia się obok takich zdolności jak: asertywność, komunikacja werbalna i niewerbalna, nagradzanie, empatia, rozwiązywanie problemów.

Wizerunek autoprezentacyjny szefa

Osoba będąca liderem w danym zespole powinna wykazywać się szczególnymi zdolnościami w zakresie autoprezentacji oraz elastycznością w dostosowaniu kreowanych wizerunków siebie do otoczenia, kontekstu sytuacyjnego i odbiorców. Skuteczna autoprezentacja przywódcy powoduje zwiększenie jego kontroli nad zachowaniami innych ludzi. Jego główne funkcje zawodowe, czyli kierowanie aktywnością innych osób i wpływanie na innych w celu realizacji określonych zadań wspomagane jest poprzez kreowanie odpowiedniego wizerunku własnej osoby.


Jak stwierdza profesor Bańka, przywództwo jako proces oddziaływania na aktywność zorganizowanych grup ludzkich w kierunku ustanawiania i realizacji celów jest podstawowym elementem pracy menedżerskiej. Wprawdzie funkcje przywódcy i menedżera nie są tożsame, jednak dla osoby, która chce zająć w danej grupie pozycję lidera, umiejętność budowania wizerunku odpowiedniego dla roli jest bardzo ważna. Objęcie czy utrzymanie przywództwa pociąga za sobą konieczność wywarcia wrażenia odpowiadającego wzorcom przywódcy. Według najbardziej znanego badacza autoprezentacji Marka Leary’ego wiąże się to zarówno z demonstrowaniem cech składających się na prototyp przywódcy (np. stanowczość, troska o dobro grupy, skuteczność), jak i z unikaniem wywierania wrażenia odległego od wzorca (np. brak kompetencji, egoizm, słabość).

Leary wyszczególnia pięć cech ważnych dla autoprezentacji przywódców, które wprawdzie nie muszą być prezentowane permanentnie, ale czasami są konieczne dla uzyskania maksymalnej skuteczności. Lider powinien wywierać wrażenie człowieka:

  • kompetentnego, fachowego,
  • sympatycznego,
  • moralnego i prowadzącego przykładny styl życia,
  • spokojnego, opanowanego i pewnego siebie zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych,
  • silnego, mogącego zastraszyć, onieśmielić, wymusić posłuszeństwo.

Kwestionariusz Wizerunków Autoprezentacyjnych

W celu zdiagnozowania ogólnej zdolności do autoprezentacji oraz tendencji do kreowania siebie jako osoby określonego typu stworzono Kwestionariusz Wizerunków Autoprezentacyjnych (KWA). Powstał on na podstawie koncepcji autoprezentacji przedstawionej przez Marka Leary’ego i został wykorzystany w badaniach autoprezentacji menedżerów. Kwestionariusz oprócz ogólnego wyniku dostarcza informacji na temat ujawnianych w zachowaniu wizerunków autoprezentacyjnych. Są to wizerunki:

1. Osoby atrakcyjnej fizycznie (adonizacja).

2. Osoby sympatycznej (ingracjacja).

3. Osoby kompetentnej (autopromocja).

4. Osoby postępującej moralnie (doskonałość moralna),

5. Osoby słabej, bezradnej (autoprezentacja bezradnościowa).

6. Osoby władczej, silnej, groźnej (intymidacja).

7. Osoby skromnej, nieszkodliwej (autoprezentacja ochronna).

8. Osoby niewinnej, bezkonfliktowej (autoprezentacja defensywna).

(Terminy w nawiasach dotyczą technik autoprezentacji występujących w literaturze obok nazw wizerunków autoprezentacyjnych).


Niektóre z powyższych wizerunków wydają się niezbędne w pracy menedżera (osoba kompetentna, postępująca moralnie, władcza, sympatyczna), inne – jak na przykład autoprezentacja bezradnościowa, ochronna, obronna) z pewnością nie przyczyniają się do zwiększania efektywności pracy. Zachowania autoprezentacyjne są jednakże uwarunkowane sytuacyjne, zależą przede wszystkim od celu, jaki należy zrealizować, oraz właściwości odbiorców autoprezentacji. Z tego względu elastyczność w dostosowywaniu kreowanych wizerunków do aktualnych zadań i potrzeb wydaje się nieocenioną kompetencją menedżera.

Możliwości wykorzystania KWA

Kwestionariusz Wizerunków Autoprezentacyjnych został stworzony i wykorzystany do badań empirycznych dotyczących zależności między kreowanymi przez menedżerów wizerunkami autoprezentacyjnymi a ich płcią psychologiczną i biologiczną.

Dobrze sprawdza się on również w indywidualnej diagnozie zdolności autoprezentacyjnych, zwłaszcza u menedżerów otwartych na informacje o sobie, pragnących zmian i osobistego rozwoju. KWA pozwala, na podstawie wyników w poszczególnych typach wizerunków, na nakreślenie profilu autoprezentacyjnego menedżera – sprawdzenie, które z wyników osiągają wysoki poziom, które niski i jak przekłada się to na efektywność jego pracy zawodowej.

Możliwe jest również przeprowadzenie – z wykorzystaniem przedstawionych w artykule informacji – szkolenia czy warsztatów na temat sposobów autoprezentacji menedżerów, a badanie kwestionariuszem można wówczas uczynić jednym z etapów szkolenia. Z pewnością przyczyni się to do uatrakcyjnienia zajęć, ale co najważniejsze: unaoczni osobom z grupy szkoleniowej/warsztatowej własne zasoby i deficyty w obszarze autoprezentacji.

Zadowalające właściwości psychometryczne kwestionariusza pozwalają również na spożytkowanie go w celach naukowych.

Klucz KWA

Kwestionariusz zawiera 39 stwierdzeń (zobacz wyżej). Respondent ustosunkowuje się do nich, posługując się pięciostopniową skalą. Instrukcja do KWA brzmi następująco: „Poniżej znajdują się różne stwierdzenia, z którymi może się Pan/Pani zgadzać lub nie. Proszę o ich uważne przeczytanie oraz ustosunkowanie się do każdego ze stwierdzeń poprzez wybór jednej z zamieszczonych pod stwierdzeniami odpowiedzi:

0 – całkowicie się nie zgadzam

1 – raczej się nie zgadzam

2 – nie mam zdania

3 – raczej się zgadzam

4 – całkowicie się zgadzam

Wybrane odpowiedzi proszę otoczyć kółkiem”.


Pod kwestionariuszem można umieścić prośbę o sprawdzenie, czy przy każdym stwierdzeniu została zaznaczona odpowiedź.

Całościowy wynik testu świadczy o poziomie zdolności autoprezentacyjnych. Oznacza ogólną zdolność do podejmowania zachowań autoprezentacyjnych (zróżnicowanych, dostosowanych do danego kontekstu społecznego). Wynik ten mieści się w granicach od 0 do 156 punktów. Uzyskuje się go przez zsumowanie punktów przydzielonych przez osobę badaną do każdego stwierdzenia.

Wyniki uzyskane przez respondenta w poszczególnych stwierdzeniach świadczą o tendencji do posługiwania się w kreowaniu siebie danym wizerunkiem autoprezentacyjnym. Tabela obok zawiera numery pozycji testowych i przyporządkowane im rodzaje wizerunków autoprezentacyjnych (taktyk autoprezentacyjnych) oraz liczbę punktów, jakie w danym typie wizerunku osoba badana może otrzymać.

Stwierdzenia w KWA

1. Ostatnia rzecz, jaką robię przed wyjściem z domu, to spojrzenie w lustro.

2. Gdy osiągnę sukces, opowiadam o tym.

3. Pokazuję innym, że poświęcam się w imię wyższych wartości.

4. Moje postępowanie świadczy o tym, że mogę zaszkodzić lub sprawić kłopot.

5. Otwarcie ujawniam moje słabości.

6. Gdy zrobię coś niewłaściwego, usprawiedliwiam się przed innymi.

7. Staram się unikać bycia w centrum uwagi.

8. Spacerując po ulicach, przeglądam się w sklepowych witrynach.

9. Gdy z kimś rozmawiam, wskazuję na podobieństwo naszych opinii, upodobań, doświadczeń.

10. Lubię podkreślać swoje dobre strony.

11. Podejmowane przeze mnie zachowania pokazują, że cenię uczciwość, pobożność, prawość.


12. Z mojego zachowania wynika, że jestem osobą słabą i bezradną.

13. W relacjach z innymi jestem cichy/a i spokojny/a.

14. Kupuję ubrania w markowych sklepach.

15. W towarzystwie staram się być przyjacielski/ka, dowcipny/na, rozmowny/na.

16. Otwarcie mówię o moich uzdolnieniach.

17. Uosabiam swoim postępowaniem wielkoduszność oraz altruizm.

18. Mówię, że potrzebuję pomocy innych, aby zrealizować zamierzone cele.

19. W obecności innych pomniejszam zakres wyrządzonych przeze mnie szkód.

20. Podkreślam atuty i tuszuję niedoskonałości swojej urody.

21. Komplementuję wygląd innych osób.

22. Wykorzystuję własne kompetencje do pomagania innym.

23. Osiągam to, co chcę, ponieważ potrafię grozić i szantażować.

24. W towarzystwie niewiele o sobie mówię.

25. Kontroluję swoją wagę.

26. Prowadząc z kimś rozmowę, nawiązuję kontakt wzrokowy, uśmiecham się, potakuję.

27. Demonstruję przed innymi nowo nabyte umiejętności.

28. Podkreślam, że zasady moralne są drogowskazem w moim życiu.

29. Publicznie ujawniam słabości i niedoskonałości znanych mi ludzi.

30. Eksponuję swój brak zdolności do sprawnego działania.


31. Wyrażam dystans wobec własnych problemów i przeszkód.

32. W obecności innych osób jawię się jako bardzo skromny człowiek.

33. Staram się podążać za panującą modą.

34. Chwalę inteligencję moich znajomych, odniesione przez nich sukcesy.

35. Z optymizmem wyrażam się o moich przyszłych sukcesach.

36. Zachowuję się tak, by inni dostrzegali moją sumienność.

37. Atakuję ludzi, którzy mnie krytykują.

38. Zwracam uwagę innych na fakt, że towarzyszy mi pech życiowy.

39. Staram się, by inni nie dowiedzieli się o mnie za dużo.

@RY1@i13/2010/011/i13.2010.011.000.0078.001.jpg@RY2@

BIBLIOGRAFIA

1. M. Aryle, „Zdolności społeczne”, w: „Psychologia społeczna w relacji ja–inni”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998, s. 77–104.

2. A. Bańka, „Psychologia organizacji”, w: „Psychologia. Podręcznik akademicki”, t. 3, „Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej”, red. J. Strelau, GWP, Gdańsk 2007.

3. R.W. Griffin, „Podstawy zarządzania organizacjami”, PWN, Warszawa 2004.

4. M. Leary, „Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji”, GWP, Gdańsk 2002.

5. S.P. Robbins, „Zachowania w organizacji”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...