Jak przygotować i przeprowadzić pierwsze szkolenie

Sylwia Szykuła
rozwiń więcej
Początki zawsze są trudne, jednak poprzez odpowiednie przygotowanie (zarówno pod kątem merytorycznym, jak i emocjonalnym) można zminimalizować odczuwany stres. Jak wypaść dobrze i nie dać się zaskoczyć? Jak czerpać satysfakcję z przekazywania wiedzy innym? Jak wejść na ścieżkę, która pozwoli stać się profesjonalistą w swoim fachu?

Nie każdy nadaje się na trenera, chociaż wielu uważa, że to żadna sztuka – „przygotować jakieś materiały, chwilę pogadać i zgarnąć kasę”.

Autopromocja

Profil trenera

Osoba, która planuje zostać trenerem, powinna mieć ku temu odpowiednie predyspozycje: cechy osobowościowe, wiedzę, doświadczenie i umiejętności. Spełnienie celu możliwe będzie tylko poprzez ciężką pracę nad sobą, wypracowanie własnego stylu i twórcze podejście do prowadzonych zajęć. Michał Górny, trener i menedżer projektów w DOOR Poland i FranklinCovey, podkreśla, że początki nie są łatwe, a sukces przychodzi powoli, choć warto czekać. Trzeba zacząć od dobrej definicji wizji końca i przemyśleć swój wybór – taki zawód to zdobycie umiejętności i doświadczenia, ale niekoniecznie gwarancja łatwego powrotu do innych ścieżek kariery.

Trener jest także nauczycielem, a nauczyciel z ogromną wiedzą, lecz bez umiejętności nauczania, nie będzie efektywnym ani cenionym przez swych uczniów, którzy myślami są już na przerwie. Warto więc pracować nad sposobem przekazywania wiedzy tak, żeby została ona zapamiętana, a przede wszystkim wykorzystywana w praktyce.

Siła relacji międzyludzkich

Rynek szkoleniowy w Polsce nieprzerwanie się rozwija, a początkujący trenerzy mogą czerpać wzorce z pracy najlepszych, wśród których znajdują się osoby chętnie dzielące się nabytymi umiejętnościami – należy więc tę wartość wykorzystać, np. poprzez wymianę doświadczeń na forach internetowych, podczas spotkań oficjalnych i tych mniej formalnych. Dobrą szkołą dla młodych trenerów jest obserwacja starszych stażem kolegów oraz uczestnictwo w prowadzonych przez nich warsztatach. Obok obserwacji, warto wspomóc się literaturą, szkołą trenerską, szkoleniami czy studiami podyplomowymi. Należy pozyskiwać wiedzę ze zróżnicowanych źródeł – zwłaszcza na początku kształtowania ścieżki zawodowej.


Przygotowanie do szkolenia

Przygotowując się do przeprowadzenia szkolenia, należy wziąć pod uwagę kilka elementów.

Potrzeby uczestników

Pierwszy, kluczowy krok do prowadzenia szkolenia to analiza potrzeb uczestników, co pozwala na prezentację możliwie najbliższej wymaganiom problematyki oraz przygotowanie odpowiednich materiałów dydaktycznych. Należy także wziąć pod uwagę specyfikę i liczebność grupy, a także wiek uczestników oraz ich pozycję w organizacji.

Administracja

Zazwyczaj to nie trener musi pamiętać o sprawach administracyjnych, jednak warto mieć ten aspekt pod kontrolą. Wcześniejsze przybycie na miejsce szkolenia pozwala na sprawdzenie urządzeń, minimalizując tym samym możliwość wystąpienia problemów technicznych, a zaznajomienie się z otoczeniem zapewnia dodatkowy komfort prowadzącemu.

Materiały

Ustalenie przebiegu szkolenia i przygotowanie odpowiednich materiałów to sprawy niezwykle istotne. Joanna Januszkiewicz, trener szkoleń, współpracujący z firmą Synergia Konsulting, sugeruje bardzo praktyczne rozwiązanie. – Opracowujemy listę zagadnień, ćwiczeń czy ilustracji, które mamy wykorzystać podczas zajęć. Trzeba mieć w zanadrzu kilka ćwiczeń „buforowych” (w razie czego). Materiały elektroniczne dobrze jest mieć na dwóch nośnikach, a odbitki/wydruki o kilka kopii więcej niż przewidywana liczebność grupy – tak na wszelki wypadek – twierdzi Joanna Januszkiewicz. Jak więc przygotować materiały i mieć pewność, że będą interesujące dla odbiorcy? Jak działać, żeby szkolenie dało zamierzony efekt?

Ważna jest technika nauczania. Dobre pomoce naukowe to jedno, ale sposób przekazywania wiedzy to drugie, najważniejsze. Dobrze jest opierać szkolenie na analizie konkretnych doświadczeń, stosując ćwiczenia praktyczne. Joanna Januszkiewicz podkreśla, że taka forma nauki jest kluczowa. – Posiadać wiedzę teoretyczną, to nie to samo, co zdobyć niezbędne umiejętności – proszę się zastanowić, czy nawet po doskonałej prezentacji umieliby Państwo poprowadzić samochód, uszyć but lub przeprowadzić operację? – dodaje.

Do każdej omawianej na szkoleniu kwestii warto przygotować dobry przykład z życia zawodowego czy prywatnego uczestników. Jak czytamy książkę i trudno nam zrozumieć wywód autora, to szukamy często kolejnego akapitu, gdzie dobry przykład pozwoli nam pojąć, co autor miał na myśli. Dorośli podczas nauki poszukują odpowiedzi na dwa pytania: jak to, czego się uczę, pasuje do moich dotychczasowych doświadczeń (czy to mi się zdarza i jak sobie z tym dotychczas radziłem) oraz czy to mi się przyda w praktyce (czy zmieniając sposób zachowania, osiągnę lepsze rezultaty) – twierdzi zaś Michał Górny.


Przygotowując szkolenie trzeba zadbać o wszystkie zmysły. Warto dostarczyć szerokiego spektrum bodźców, które sprawią, że nauka będzie przyjemna i efektywna. Warto zastosować ćwiczenia, które wymagają przemieszczania się, narysowania czy skonstruowania czegoś – podniesiemy poziom energii i zadbamy o potrzebę ruchu.

Najważniejszy jest jednak zakres wiedzy, którą chcemy przekazać. Michał Górny podkreśla, że szkolenie to nie studia. Dzielenie się z uczestnikami wszelkimi niuansami i szczególnymi przypadkami, najczęściej zaciemnia obraz.

Wiedząc, jakie wymagania mają zostać zaspokojone podczas szkolenia, trzeba wybrać konkretne formy:

  • krótka prezentacja,
  • scenki i odgrywanie ról,
  • burza mózgów – przy definiowaniu pojęć i w procesie decyzyjnym,
  • kula śniegowa – zajmowanie stanowisk w danej kwestii,
  • gwiazda pytań – przydatna w technikach planowania,
  • formowanie grup dyskusyjnych,
  • studium przypadku,
  • inne ćwiczenia, np. wykorzystując metodę hierarchizacji czy rozwój twórczego myślenia.

Internet, telewizja i obserwacja ludzkich zachowań to doskonałe źródła, które można wykorzystać w kreowaniu użytecznych anegdot, gier i zabaw. Należy także zaznaczyć, że wszelkie ćwiczenia powinny zostać wcześniej sprawdzone np. na grupie znajomych – czasem coś może wyglądać dobrze w teorii, a w praktyce efekt jest słaby.

Przygotowanie schematu szkolenia, ale i wydrukowanie pełnych informacji sprawią, że uczestnicy nie będą tracili czasu na skrupulatne notowanie i poświęcą większą uwagę trenerowi.

Emocje

Mając opanowaną merytorykę, trzeba jeszcze opracować sposób na kontrolowanie emocji. Nieprzyjemne odczucia możemy minimalizować poprzez:

  • praktykę, a więc przemawiaj chociażby przed bliskimi,
  • wizualizację szkolenia, które przebiega zgodnie z planem,
  • odprężenie poprzez technikę oddechową,
  • świadomość bycia dobrze przygotowanym merytorycznie,
  • poczucie, że grupa czeka na Twoją wiedzę, a nie na Twoje potknięcie,
  • zrozumienie, że jesteś traktowany jako autorytet i Twoje ewentualne błędy prawdopodobnie nie zostaną zauważone,
  • „drobnostki”, tj. wygodny i nierzucający się w oczy strój, dostęp do wody mineralnej na wypadek suchości w ustach,
  • pewność, że po 15-30 minutach stresujące objawy przeminą na skutek współpracy z ludźmi.

Trzeba też pamiętać, żeby nie redukować objawów stresu poprzez leki uspokajające (nawet ziołowe) – przez senność i mimowolne ziewanie trener nie zdobędzie serc słuchaczy.


Szkolenie czas zacząć

Będąc całkowicie przygotowanym, trzeba skupić się na grupie i zaspokojeniu jej potrzeb. Warto zaznajomić się z uczestnikami jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia, np. przy porannej kawie, co rozluźni atmosferę. Najważniejsze, żeby rozumieć swój cel i pamiętać, że trener nie musi błyszczeć. – To nie gwiazda estrady – jego zadaniem jest skupienie uwagi grupy na temacie i procesach, które się w jej obrębie wydarzają, a nie na sobie – przypomina Joanna Januszkiewicz. Będąc świadomym swojej roli, można zaczynać, a dobry początek jest ważnym elementem przedsięwzięcia. – Rozpoczęcie od krótkiego ćwiczenia pozwalającego sprawdzić nastroje uczestników, a przy okazji stanowiącego ciekawy sposób na przedstawienie się, np. prosząc, żeby każdy powiedział, jak ma na imię i gdyby jego dzisiejszy nastrój miał decydować, jakim byłby filmem, książką, piosenką, produktem spożywczym, pogodą. W ten sposób prowadzący otrzymuje cenne informacje, a grupa okazję do zabawy – sugeruje Joanna Januszkiewicz.

Pierwszą częścią szkolenia powinno więc być zapoznanie grupy oraz jej integracja, która wprowadzi dobry nastrój, jako mocny grunt do dalszych działań. Następnie warto postawić na aktywizację uczestników poprzez zgłębianie relacji interpersonalnych i umiejętną współpracę przy określonych zadaniach (będąc otwartym na ludzi i mając ciekawe materiały, na pewno nie będzie z tym problemów). Każde ćwiczenie musi zostać rzeczowo wyjaśnione (bez nadużywania skrótów i zwrotów obcojęzycznych), a po jego wykonaniu, wynik omówiony. Istotna w przeprowadzaniu warsztatów jest dywersyfikacja zadań oraz różna ich dynamika, a także chwilowe przerwy – w innym wypadku nastąpi przemęczenie grupy i osłabienie koncentracji.

Należy także podkreślić rolę zakończenia szkolenia. W ramach usystematyzowania wiedzy warto podsumować omawiane zagadnienia i zapisać je na tablicy. Trzeba też dać uczestnikom czas na pytania. Jeżeli z jakiś przyczyn trener nie jest w stanie odpowiedzieć na któreś z pytań (głównie z obszaru tematyki szkolenia), to nie można zostawić go bez odpowiedzi. Warto podać namiar na siebie lub wziąć dane od pytającego i zapewnić o odpowiedzi w określonym terminie. Trener powinien być otwarty na konsultacje po szkoleniu – budowanie wizerunku trwa także po jego zakończeniu, zwiększając możliwość dalszej współpracy lub przekształcając się w indywidualną pracę z uczestnikami np. coaching, mentoring.


Wartość informacji zwrotnej

Niezmiernie istotna po zakończeniu szkolenia jest informacja zwrotna, w zakresie jakości programu i podejścia trenera. Pozwoli to na ocenę własnej pracy i dostrzeżenie ewentualnych błędów, których będzie można w przyszłości uniknąć. Trener zdobywa feedback na bieżąco i, jak sugeruje Michał Górny, także poprzez trudne pytania i zachowania uczestników, co stanowi jego zamaskowaną formę. – Z takimi nieprzyjemnymi sytuacjami trzeba sobie poradzić. Jeśli będziemy myśleć o słuchaczach, jak o ludziach, którzy są nam wrodzy, zadziała samospełniająca się przepowiednia i będziemy nerwowo reagować na każde, nawet najbardziej niewinne zachowania uczestników – dodaje Michał Górny. Należy czerpać naukę z takich zdarzeń. Pomocne w otrzymaniu feebacku od grupy okażą się też:

  • ćwiczenia, np. karteczki, na których uczestnicy zapisują negatywne i pozytywne odczucia,
  • ankiety anonimowe lub imienne,
  • testy jednokrotnego/wielokrotnego wyboru,
  • testy na zasadzie skali,
  • pytania otwarte (tutaj nie zawsze uczestnikom chce się rozpisywać, ale trener może zdobyć konkretne informacje),
  • rozmowy z uczestnikami.

Ponadto, prośba o ocenę dostarczy nam solidnej porcji wiedzy na temat tego, co możemy jeszcze poprawić, żeby następnym razem wypaść lepiej.

Obok wyżej wspomnianych sposobów oceny, istnieją oczywiście inne metody, pozwalające na dogłębną analizę szkoleń, np. metoda Kirkpatricka, która będzie pomocna trenerowi, firmie szkoleniowej, którą reprezentuje, a także organizacji, którą szkolił.

Dobre przygotowanie i sumienność, a także otwartość na innych, przybliżą Cię do osiągnięcia sukcesu, w tym bez wątpienia wymagającym zawodzie.

Skąd wiadomo, że nadajesz się na trenera?

  • Czujesz, że chcesz to robić – masz powołanie.
  • Szkolenia idą zgodnie z planem – jesteś zadowolony.
  • Otrzymujesz pozytywny feedback.
  • Komentarze negatywne potrafisz wykorzystać do podniesienia jakości wystąpień.
  • Jesteś zapraszany do prowadzenia kolejnych szkoleń, czyli rynek zweryfikował Twoje umiejętności.
Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...