Kontrola efektów szkoleń językowych

Karol Granoszewski
rozwiń więcej
Skąd wiadomo, że szkolenia językowe w naszej firmie przynoszą oczekiwane efekty, pomijając zadowolenie zatrudnionych z faktu, że firma je finansuje? Jak mierzyć postępy pracowników w nauce? Jeśli szkolenia mają być efektywne i naprawdę podnosić kompetencje uczestników, potrzebne są właściwe procesy i narzędzia do zarządzania edukacją językową.

Audyt językowy to nowy w Polsce koncept zarządzania szkoleniami językowymi, który stale zyskuje na popularności szczególnie w czasach, gdy uważnie patrzymy na wydatki i zwrot z inwestycji jest dla nas kluczowym parametrem. Audyt językowy pozwala otrzymać informacje na temat efektów, jakie przynosi nauka języków obcych w firmie, tego ilu pracowników naprawdę warto szkolić i czy dostawcy szkoleń wywiązują się ze swoich zadań.

Autopromocja

Narzędzie zewnętrzne

Aby przekonać się, czy szkolenia prowadzone są w nowoczesny i profesjonalny sposób, ale przede wszystkim, czy są skuteczne, warto wykorzystać zewnętrzne i obiektywne narzędzie pomiaru – audyt językowy. Szkolenie i testowanie powinny odbywać się jako dwa oddzielne procesy, za pierwszy odpowiada szkoła językowa, profesjonalny edukator, drugi proces przeprowadza zewnętrzna organizacja. Dzięki temu unikamy konfliktu interesów, gdy firma ucząca sama wystawia sobie laurkę za to, co robi. Proces szkoleniowy jest przejrzysty i obiektywnie oceniany. Profesjonalna szkoła językowa nie będzie obawiać się audytu, przeprowadzenie tego procesu nie jest przecież wyrazem braku zaufania. W firmach odbywają się np. audyty finansowe i wcale nie znaczy to, że nie ufamy naszym księgowym.

Przykładowe wdrożenie

Firma szkoli kilkudziesięciu pracowników w całej Polsce, w kilku różnych lokalizacjach. Niewiele szkół jest w stanie nauczać w całym kraju, dlatego przedsiębiorstwo decyduje, aby pracownicy sami wybierali miejsce nauki. Na podsumowanie semestru osoba zarządzająca w firmie szkoleniami otrzymuje tyle zaświadczeń o postępach, ile szkół obsługuje pracowników. Wszyscy awansowali poziom wyżej, a liczba różnych systemów odniesień i ocen nie pozwala na porównanie wyników. Na dodatek testy przeprowadziły osoby bezpośrednio uczące testowanych pracowników. Jak na podstawie takich danych podejmować decyzje? Którzy pracownicy mają się uczyć dalej? Firma decyduje się więc na wprowadzenie audytu językowego.

Na podstawie analizy potrzeb i dialogu z przedstawicielami przedsiębiorstwa firma zajmująca się audytem tworzy regulamin czy też zestaw zasad uczestnictwa w szkoleniach językowych. Nowe zasady zakładają regularne testowanie uczestników zewnętrznym testem, który precyzyjnie oceni aktualny poziom umiejętności oraz pozwoli na określenie skali postępów, na przykład po roku nauki. Przed rozpoczęciem testowania oraz szkoleń odbywa się „wewnętrzna kampania marketingowa”, która prezentuje zmiany i wyjaśnia pracownikom zalety testowania, możliwość monitorowania własnego rozwoju i otrzymania międzynarodowego certyfikatu (certyfikat zostanie wydany jedynie za zgodą pracodawcy).

W efekcie potencjalni uczestnicy zaczynają mierzyć swoje siły na zamiary, w dojrzały sposób podchodzą do szkoleń, wiedząc, że ich efekty zależą przede wszystkim od nich oraz że zostaną obiektywnie zmierzone. Przed rozpoczęciem szkoleń pracownicy podchodzą do testu TOEIC, sprawdzonego narzędzia (5 mln kandydatów rocznie), które ocenia poziom zaawansowania kandydata na skali 10–990 punktów. Zatem wszyscy zdają, nikt nie ma wrażenia, że nie zdał testu, a wynik jest odzwierciedleniem aktualnego poziomu zaawansowania. Pracownicy mogą teraz rozpocząć szkolenia. Po zakończeniu kolejnego etapu nauki test zostanie przeprowadzony ponownie, jego struktura będzie taka sama, poziom trudności pozostanie identyczny, zmienią się tylko pytania. Porównanie wyników przed szkoleniem i po nim pozwoli na ocenę postępów, jakie poczynili pracownicy w całym kraju. Testy zostaną zorganizowane dla dowolnie licznych grup, w dowolnie wybranych przez firmę terminach i lokalizacjach. Liczba szkolonych pracowników nie gra roli, projekt ma sens już od 10 pracowników szkolonych w firmie. Zależnie od wielkości firmy, nawet szkolenie 10 osób może być znacznym wydatkiem, patrząc na budżet szkoleniowy. Warto zatem wiedzieć, czy inwestycja miała sens.


Analiza wyników

Zestawienie ze sobą wyników z dwóch etapów testowania pozwala na podejmowanie decyzji popartych obiektywnymi informacjami. Na przykład, jeśli Pan X dostał rok temu 400 punktów na skali TOEIC, a teraz ma ich 500, od razu wiemy, że ze szkoleń korzystał i osiągnął oczekiwany wynik. Gorzej jest, jeśli sytuacja jest odwrotna, co czasem się zdarza. Wówczas, aby uniknąć podejrzeń o stronniczość czy subiektywne podejście do oceny postępów, wyniki międzynarodowo uznanego testu stają się niezastąpione. Często do takich konfrontacji nie dochodzi wcale. Pracownik świadomy zasad, które przyjął rozpoczynając szkolenie, wie, że nie spełnił jego założeń i zwalnia miejsce na szkoleniach osobie, która lepiej je wykorzysta.

Motywacja i frekwencja

Bezpośrednim przełożeniem wprowadzenia audytu językowego jest znaczący wzrost frekwencji na zajęciach. Powołajmy się na przykład Leroy Merlin Polska, gdzie przed wprowadzeniem audytu frekwencja wynosiła średnio 50 proc., a po jego wprowadzeniu i zmianie dostawcy szkoleń wzrosła do 93 proc. Z grupy szkolonych osób 84 proc. zrealizowało założone cele. Zewnętrzne testowanie i międzynarodowy egzamin po każdym etapie szkoleń wyznaczają cel uczestnikom szkoleń. W nauczaniu dorosłych to bardzo ważny element. Dojrzali ludzie funkcjonują o wiele lepiej, wiedząc, ile wiedzy mają posiąść i do kiedy. Równie istotne jest także to, co wynika ze specyfiki języka np. angielskiego, który jest nauczany w firmach najczęściej. Jego podstawy i gramatykę można dość szybko opanować, prawdziwe schody zaczynają się, gdy nasi pracownicy osiągną już poziom B1, zwany średniozaawansowanym lub intermediate. Na tym etapie zaczyna się bowiem ćwiczenie wcześniej wyuczonych struktur, rozbudowywanie ich o nowe słownictwo. Nakładają się również kwestie dotyczące stosowności użycia danego słowa czy idiomu. I, co ogromnie ważne, na tym etapie pracownicy nie są w stanie sami oceniać swoich postępów. Potrzebują punktu odniesienia dla swojej wiedzy i postępów w jej poszerzaniu. Wówczas punktowy system oceny postępów staje się wyjątkowo przydatny.

Do i od kiedy uczyć?

Narzędzia do skutecznego zarządzania szkoleniami językowymi powinny informować dział szkoleń bądź pracodawcę, do jakiego momentu należy szkolić pracowników. Nie każda firma chce przecież zrobić z całego swojego zespołu lingwistów. Dla większości pracowników język obcy to tylko część ich pracy, pewien środek do celu, a nie cel sam w sobie. Dlatego ustalenie odpowiedniego dla danej organizacji pułapu, który powinni osiągnąć pracownicy, pozwala na modyfikację systemu szkoleń, np. z 2 godzin dwa razy w tygodniu na godzinę raz w tygodniu w celu podtrzymania obecnego poziomu. Przynosi to oszczędności dla budżetu szkoleniowego, a pracownikom pozwala dalej korzystać ze szkoleń i doskonalić znajomość języka obcego na zajęciach. Ponadto testowanie na początku pozwala też ustalić, czy poziom pracownika nie jest zbyt niski, aby w niego zainwestować. Nie zawsze mamy czas i budżet szkolić zatrudnionych od podstaw.

Inne części projektu

Kluczem do sukcesu projektu jest przede wszystkim dialog z firmą wdrażającą audyt językowy, analiza potrzeb i jasne określenie celu, jaki chcemy osiągnąć. Na co stawiamy bardziej? Na motywację (międzynarodowy certyfikat jako nagroda dla pracownika) czy na kontrolę (wyniki testu pokażą jego postępy)? Czy na jedno i na drugie?

Kolejny krok to wewnętrzny marketing nowego rozwiązania, poinformowanie pracowników, że audyt językowy pokaże, co robią dobrze. Tak właśnie skonstruowany jest test TOEIC. Liczy się przede wszystkim to, co pracownik już wie i jak radzi sobie z językiem obcym w praktyce.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...