Co zrobić, aby wiedza ze szkolenia została w głowie?

Mirosława Tkaczuk
rozwiń więcej
Jestem kierownikiem działu szkoleń w dużej organizacji. W ostatnich latach kładzie się duży nacisk na działania rozwojowe pracowników i oczywiście najbardziej popularnym i pożądanym przez zatrudnionych sposobem na rozwój są szkolenia. Czasami po szkoleniach widać zmianę w zachowaniach ludzi, a czasami nie. Niektórzy chcą iść po roku czy dwóch latach na szkolenia z tego samego tematu, bo mówią, że już niewiele pamiętają. Co zrobić, aby umiejętności i wiedza ze szkoleń została w głowie i była stosowana codziennie?

Wzmacnianie efektów rozwojowych poprzez działania doszkoleniowe to często pojawiający się temat. Na to zagadnienie możemy spojrzeć z perspektywy:

Autopromocja
  • samego uczestnika szkolenia,
  • organizacji i menedżera,
  • trenera.

Przede wszystkim ważna jest motywacja do zmiany, do wypracowania nowych nawyków, zastosowania nowych narzędzi czy też umiejętności, które poznaliśmy na szkoleniu. Ważne jest także, czy ta motywacja jest wewnątrz nas, czy też ktoś inny potrafi nas zmotywować zewnętrznie. Sami wiemy, co najlepiej na nas działa.

Nastawienie na cel

Innym aspektem jest to, czy jesteśmy nastawieni na cel, tzn. czy chcemy i potrafimy zastosować nowe umiejętności i wiedzę, żeby jeszcze lepiej robić to, co robimy, żeby łatwiej osiągać cele, które sobie sami wyznaczamy lub też które wyznaczają nam nasi szefowie.

Jeżeli nie mamy nastawienia na cel, to często, żeby mogła nastąpić zmiana, musimy przeżyć pewnego rodzaju frustrację, wtedy ten stan dyskomfortu powoduje, że zaczynamy działać. Kiedy coś nam nie wychodzi, kiedy już odpowiednią dla nas liczbę razy rozbijemy się o mur, wtedy zaczynamy dopiero myśleć, że może warto coś zmienić, że to, co robiliśmy w znany nam sposób, już nie działa.

Korygująca informacja zwrotna

Na szkoleniach zdarzają się takie sytuacje, że uczestnicy, poznając nowe narzędzie, np. schemat udzielania korygującej informacji zwrotnej, mówią, że to jest takie książkowe, niepasujące do nich, do ich sposobu komunikacji.

Oczywiście wszystko, co nowe, jest inne i często wydaje się sztuczne. Pamiętajmy też, że posiadamy umiejętność adaptacji nowych rzeczy, modyfikacji i dostosowywania. Możemy zawsze przyjąć jakąś część, która jest nam bliska, lub zapamiętać najważniejsze rzeczy.


Na przykład biorąc pod uwagę informację zwrotną, warto pamiętać o kilku najważniejszych aspektach, np. aby mówić o zachowaniach drugiej osoby, o konkretnych sytuacjach, pokazywać konsekwencje, zamiast oskarżać i oceniać „Ty jesteś...”, niesprawiedliwie uogólniać „zawsze, nigdy”. Dodatkowo ważne jest, aby przekazywać taką informację w spokoju, bez negatywnych emocji, na osobności, czyli w odpowiedni sposób, w odpowiednim miejscu i czasie.

Co jednak zrobić, aby o tym pamiętać? Po pierwsze, często trenerzy, czyli ten pierwszy motywator zewnętrzny, na szkoleniach stosują tzw.action plan, czyli plan działania – proszą, aby uczestnicy wypisali w swoim planie działania np. trzy najważniejsze z nowych rzeczy, które poznali na szkoleniu i które zaczną stosować, wraz z terminem, kiedy zaczną to robić. Jeżeli dla kogoś to za dużo, niech wybierze jedną rzecz, którą zacznie stosować już od jutra.

Grupa wsparcia

Dobrym sposobem jest też tzw. grupa wsparcia. Często na szkoleniach otwartych poznaje się nowe osoby, z którymi chcemy utrzymywać relacje. Możemy też się umówić, że będziemy dzielić się informacjami na temat postępów w przyswajaniu nowych umiejętności lub dawać sobie prawo do pytania i przypominania o stosowaniu tych umiejętności.

Na szkoleniach zamkniętych możemy stworzyć analogicznie grupy 2–3-osobowe, które później będą ze sobą współpracowały i motywowały się do stosowania nowej wiedzy i umiejętności. A jednocześnie jeżeli to są osoby na tym samym szczeblu w organizacji, to mogą wymieniać się swoimi doświadczeniami i korzystać ze wzajemnych pomysłów.

Motywacja w dwie strony

Kolejnym narzędziem, co prawda, już menedżerskim, jest tzw. training on the job, gdzie niezbędna jest wcześniejsza współpraca menedżera z trenerem. Menedżer musi zapoznać się z programem szkolenia, nowymi umiejętności i wiedzą, która zostanie przekazana jego pracownikom. Później w codziennej pracy obserwuje i egzekwuje te nowe umiejętności i wiedzę od swoich pracowników. Dla niektórych taki motywator zewnętrzny jest bardzo skuteczny. Takie rozwiązanie można łatwo zastosować przy wdrażaniu nowych rozwiązań systemowych, gdzie szkolenie obejmuje wiele szczebli organizacji i menedżer także uczestniczy w podobnym szkoleniu. Dodatkowo dla menedżera jest motywatorem do stosowania nowych umiejętności i wiedzy to, że będzie monitorował w tym zakresie swoich pracowników. Mamy więc motywację w obydwie strony.

Innym rozwiązaniem jest dodatkowy dzień szkolenia po pewnym czasie tzw. follow up. Często taki follow up jest związany z zadaniem, które zostało wyznaczone na pierwszym szkoleniu i uczestnicy oprócz tego, że mogą uzyskać nową wiedzę, to przede wszystkim mogą omówić, jak im poszło zadanie, pochwalić się swoimi sukcesami, omówić ewentualne trudności i wciąż ćwiczyć i doskonalić się pod okiem trenera.

Jeżeli planujemy cykl szkoleń, to trener może zastosować quizy indywidualne lub grupowe, sprawdzające wiedzę z poprzednich szkoleń w formie zabawy z nagrodami dla najlepszych. Niektórzy uczestnicy w ten sposób mobilizują się do przypomnienia sobie zakresu materiału z poprzedniego szkolenia, żeby jak najlepiej wypaść w oczach innych uczestników.


Dzielenie się wiedzą

Ciekawym sposobem utrwalenia wiedzy uczestnika szkolenia jest przygotowanie krótkiego streszczenia z najważniejszych rzeczy, które były na szkoleniu. Będzie mógł je przedstawić w formie prezentacji na spotkaniu dla pozostałych członków zespołu. Takie działania wymagają przygotowania się i powtórzenia materiału, a poza tym opowiadanie innym jest jednym z najlepszych sposobów utrwalania wiedzy. Dodatkową korzyścią jest przekazanie wiedzy i umiejętności kolejnym pracownikom. Zespół może się też umówić między sobą, że będzie wykorzystywać tę wiedzę i umiejętności w sposób świadomy i przypominać sobie o pewnych nowych zachowaniach w formie żartów.

Jednocześnie najważniejsze jest nasze własne przekonanie, że stosowanie nowych umiejętności i wykorzystywanie wiedzy jest warte zachodu i że wzbogaci nasz warsztat umiejętności. Po prostu musimy chcieć!

Nieoceniona przypominajka

Załóżmy, że warto zacząć coś robić. Możemy sobie stworzyć przypominajkę – kotwicę, którą będziemy zawsze mieć przed oczami, np. kartka z tekstem lub metaforycznym symbolem przyklejona na monitorze lub sygnał w telefonie o określonej godzinie. Oczywiście przypominajki dostosowujemy do siebie, tak aby działały na nas w odpowiedni sposób.

Jeżeli nowej wiedzy i umiejętności nie zaczniemy wykorzystywać, stosować od następnego dnia, to zapomnimy, jak to robić.

Nawet jeśli będziemy popełniać na początku błędy, coś nie będzie nam wychodzić, tak jak to było na szkoleniu – to dobrze, jest to właśnie okazja do uczenia się, modyfikowania i dostosowywania nowych umiejętności do naszego środowiska.


Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...