Co robić, aby projekt szkoleniowy był udany?

Agnieszka Piekarska
rozwiń więcej
Prawdopodobnie każdy z nas brał kiedyś udział w nieudanym szkoleniu, jako uczestnik lub co gorsza jako prowadzący. Przyczyny nieudanych szkoleń są różne. Najczęściej odpowiedzialność spada na trenerów, jako na osoby, które bezpośrednio dostarczają rozwiązanie. Jeśli poszukamy w łańcuchu zdarzeń odnajdziemy też inne powody takich niepowodzeń. Większości z nich można by uniknąć, gdyby firma szkoleniowa znała dobrze sytuację oraz potrzeby szkoleniowe organizacji i ludzi w niej pracujących.

Zbieranie informacji o sytuacji i potrzebach szkoleniowych, czyli pełna analiza potrzeb szkoleniowych jest rodzajem badania, które pokazuje, czego potrzebują pracownicy w zakresie wiedzy i umiejętności, aby realizować aktualne cele organizacyjne. Opisuje lukę kompetencyjną i edukacyjną pomiędzy stanem posiadanym a pożądanym. Jest to proces składający się z różnego typu ankiet, kwestionariuszy, wywiadów i obserwacji. Wymaga jednak dużego nakładu czasu, angażuje wielu pracowników i jest dość skomplikowany. Zadanie to zwykle należy do kompetencji działów HR. Na ich podstawie przygotowuje się i wybiera szkolenia. Wyniki są również przydatne przy opracowywaniu długofalowych planów rozwojowych pracowników. Powinny być modyfikowane w świetle zbieranych na bieżąco informacji. Czasami w organizacjach, szczególnie dużych, spotyka się takie podejście, jednak często to do zadań firmy szkoleniowej należy zbadanie potrzeb szkoleniowych. Jest to konieczne, aby przygotować i poprowadzić szkolenie, które rozwiąże problemy organizacji i uczestników.

Autopromocja

Powody decyzji szkoleniowych

Zleceniodawca zwraca się do firmy szkoleniowej lub konsultanta takiej firmy albo sam wyszukuje klienta na rynku. Rusza maszyna sprzedażowa. Niezależnie od tego, kto zainicjował sprzedaż, istnieją powody, dla których klient jest zainteresowany przeprowadzeniem szkoleń. Dostawca musi je poznać. Jakie są przesłanki do przeprowadzenia szkoleń? Co jest przyczyną tej decyzji? Kto jest właścicielem pomysłu? Jakie efekty firma chce osiągnąć poprzez przeszkolenie pracowników? Na tym etapie padają również pytania natury logistycznej: ile osób, kto, gdzie, kiedy? To podstawowe informacje konieczne do przygotowania oferty.

Niestety podczas rozmów sprzedażowych stosunkowo rzadko pozyskiwana jest wystarczająca ilość informacji potrzebnych do przygotowania programu szkoleniowego, który odpowie na istotne potrzeby szkoleniowe pracowników danej organizacji. Decyzje o szkoleniu najczęściej są podejmowane na podstawie sytuacji biznesowej przedsiębiorstwa: wprowadzamy nowe strategie, nowe produkty, uaktualniamy procedury. Częstym powodem są również subiektywne odczucia menedżerów. Kierownictwo zauważa coś, co nie do końca funkcjonuje po jego myśli, więc decyduje – „zróbmy szkolenie” i przeznacza na to budżet. Zdarza się też, że menedżer był na szkoleniu, które bardzo mu odpowiadało i chce, aby jego zespół również wziął w nim udział. To główne powody szkoleń. Pełna analiza potrzeb edukacyjnych pracowników jest rzadko brana pod uwagę, przede wszystkim dlatego, że po prostu nie jest robiona. Szkolenia są traktowane raczej jako lek na całe zło niż skuteczne narzędzie podnoszące kompetencje pracowników, potrzebne do wykonywania konkretnych zadań biznesowych.


Badanie potrzeb w ofercie sprzedażowej

Sprzedawca/konsultant na podstawie informacji zebranych od klienta oraz znajomości produktów i rozwiązań, które może zaproponować, prezentuje temat i zarys szkolenia oraz warunki cenowe. Oferta może nie odnosić się, z wcześniej opisanych powodów, do obiektywnie zbadanych potrzeb szkoleniowych. Właściwe więc byłoby, aby w ofercie znalazł się punkt dotyczący przeprowadzenia badań potrzeb szkoleniowych. Często jednak zleceniodawca uważa, że takie działania są wpisane w przeprowadzenie szkolenia. Nie docenia znaczenia analizy, nie do końca wie, czemu ona służy i jakie ma znaczenie. Nie chce lub nie może ponosić dodatkowych kosztów związanych z jej wykonaniem lub koszty te minimalizuje. Jeśli nie decyduje się na pełną identyfikację potrzeb szkoleniowych musi liczyć się z tym, że projekt będzie tylko w przybliżeniu odpowiadał na rzeczywiste potrzeby firmy i jej pracowników. W takiej sytuacji warto uświadomić ten fakt klientowi i jednocześnie postarać się zebrać jak najwięcej informacji w ramach ograniczonego budżetu. Zadanie to należy do osób przygotowujących i prowadzących program.

Dwa obszary wiedzy

Jeśli nie mamy możliwości przeprowadzenia pełnego rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych, musimy skupić się na najważniejszych obszarach, które chcemy poznać i najbardziej efektywnych metodach pozyskiwania danych. Obszary, które musimy zbadać, mieszczą się w dwóch kategoriach. Pierwsza to organizacja, a druga pracownicy, czyli przyszli uczestnicy szkoleń. Jeśli zbierzemy informacje tylko na temat organizacji, na szkoleniu może okazać się, że nie przystaje ono do sytuacji uczestników i ich oczekiwań. Wywoła to opór i niechęć do uczenia się. Jeśli weźmiemy pod uwagę jedynie punkt widzenia pracowników, szkolenie może nie wspierać efektów, które chce osiągnąć przedsiębiorstwo. Zarówno w obszarze organizacyjnym, jak i indywidualnym należy przyjrzeć się dwóm aspektom: sytuacji aktualnej oraz potrzebom, na które ma odpowiedzieć szkolenie. Pozwoli to zdefiniować lukę edukacyjną pracowników w kontekście celów i strategii przedsiębiorstwa oraz pogodzić potrzeby indywidualne z organizacyjnymi.

Obszar organizacyjny

Podstawowa wiedza na temat firmy to informacje ogólnodostępne dotyczące jej wielkości, historii, otoczenia biznesowego, konkurencji. Powinniśmy poznać też wizję, misję i wartości, jakie przyświecają organizacji w działaniu. Niektóre firmy umieszczają te informacje w internecie, co ułatwia zapoznanie się z nimi. Pozostałe informacje pozyskujemy wewnątrz organizacji. Dotyczą one aktualnej sytuacji biznesowej i strategii rozwojowych na najbliższy czas. W szczególności interesuje nas struktura przedsiębiorstwa, systemy motywacyjne, opisy stanowisk, kompetencji, zależności służbowe. Warto pozyskać informacje na temat kultury organizacyjnej, stylów zarządzania preferowanych przez menedżerów, otwartości na popełnianie błędów. Dobrze jest rozpoznać fazy rozwoju organizacji czy działów, które biorą udział w szkoleniu i znać stosunek ludzi do szkoleń. Wiedza ta pozwala zrozumieć specyfikę pracy w przedsiębiorstwie, przewidzieć nastawienia uczestników oraz zaprojektować ćwiczenia odpowiadające dynamice pracy zespołów.

Kluczową informacją są powody, dla których firma chce teraz przeprowadzić szkolenie. Ponownie odpowiedzi szukamy w dwóch obszarach. Z jednej strony interesuje nas, jak obecnie pracownicy pracują, jakie mają umiejętności, wiedzę i nastawienie. Z drugiej strony, jakie zmiany w zachowaniach ma przynieść szkolenie i jakie efekty biznesowe firma dzięki temu chce uzyskać. Należy wystrzegać się błędu badania jedynie potrzeb/oczekiwań szkoleniowych. Kluczowe znacznie dla sukcesu szkolenia ma określenie poziomu wyjściowego wiedzy i umiejętności uczestników. Czego innego potrzebuje pracownik, który rozpoczyna pracę, czego innego od dawna zatrudniony na danym stanowisku. Jeśli firma posługuje się systemami kompetencyjnym, warto zapytać, które konkretnie kompetencje mają być rozwijane i dlaczego.


Obszar indywidualny

W szkoleniu uczestniczą konkretne osoby, to one są adresatami treningu, dlatego ich pominięcie podczas identyfikacji potrzeb i przygotowywania programu może bardzo niekorzystnie wpłynąć na przebieg i efektywność szkolenia. Od poszczególnych pracowników warto dowiedzieć się, z czym mają trudności i na czym polegają wyzwania, z którymi muszą sobie radzić podczas wykonywania obowiązków służbowych. Można również zapytać o strukturę ich dnia pracy, sposoby osiągania celów. Nierzadko dowiadujemy się rzeczy, o których nikt nam wcześniej nie powiedział. Analizując te dane, należy pamiętać, że jest to indywidualne spojrzenie poszczególnych osób, które nie zawsze odzwierciedla sytuację istotną dla całego zespołu.

Nieco podobnie należy podejść do odpowiedzi na pytanie: czego oczekuje pan/pani od szkolenia? Odpowiedzi te zwane „zachciankami” stosunkowo rzadko definiują faktyczne, indywidualne potrzeby w kontekście efektywności danego szkolenia. Często mają związek z jakąś modą na szkolenia, na przykład z asertywności, negocjacji czy z coachingu. Z kolei informacja o liczbę szkoleń, w których osoba brała udział, jej nastawienie do uczenia się i stosunek do tego konkretnego treningu wpływają na przygotowanie programu. Znając podejście poszczególnych osób, możemy przewidzieć opory w grupie, zaplanować odpowiednie pozycjonowanie szkolenia czy wprowadzić ćwiczenia, które ułatwią uczenie się.

Osiągnięcie celów szkoleniowych jest uzależnione od poziomu zaangażowania w trening jego uczestników. Dlatego rozmawiając z nimi, poszukujemy odpowiedzi na pytanie: w imię czego będą chcieli się uczyć? Co spowoduje, że zaangażują się w szkolenie i będą gotowi zmieniać swoje dotychczasowe przyzwyczajenia?


Metody i źródła pozyskiwania informacji

Informacje zbieramy głównie w rozmowach, wywiadach i poprzez obserwację. Jeśli mamy budżet na dokładniejsze badania, wykonuje się badania kwestionariuszowe, ankiety określające poziom wiedzy, ustrukturyzowane wywiady, których wyniki następnie podlegają analizie. Im większa grupa pracowników bierze udział w badaniach, tym dane są bardziej miarodajne. Niestety, w praktyce z powodu kosztów i nakładów czasowych, liczba pracowników zaangażowanych w identyfikację potrzeb szkoleniowych bywa niewielka. Dlatego warto zastanowić się, z kim przeprowadzić rozmowy i kogo zaangażować w projekt. Dobrze, jeśli od początku w projekcie uczestniczy tak zwany kwintet szkoleniowy. W jego skład wchodzi menedżer wyższego szczebla, menedżer z działu szkoleń, bezpośredni przełożony uczących się, sami uczestnicy oraz trener. Jest to sytuacja idealna. Nie zawsze udaje się sprostać temu założeniu. Jednak warto zadbać o przynajmniej jedną rozmowę z każdym z wymienionych menedżerów. Pozwoli to poznać ich punkty widzenia i rozpoznać ewentualne różnice zdań. Podczas takich rozmów bardzo ważne jest dopytywanie o konkrety i fakty. Jeśli słyszymy: „w naszej organizacji coaching nie istnieje” lub „chcemy polepszyć komunikację w zespole”, poprośmy o przedstawienie konkretnych przykładów zachowań i sytuacji, w których problemy występują. Zdarza się, że rozmówcy nie potrafią sprecyzować czy nazwać umiejętności. Czasami ich diagnoza bywa błędna lub niepełna. Czasami pewnych informacji świadomie nie ujawniają. Dlatego najcenniejszym źródłem informacji na temat poziomu wiedzy i umiejętności jest obserwacja pracowników na stanowisku pracy, podczas wykonywania zadań.

Kolejnymi przydatnymi źródłami konkretnych informacji są badania przeprowadzane wśród pracowników. Są to badania satysfakcji z pracy, efektywności pracy, badania 360 stopni czy badania dotyczące kultury organizacyjnej, pracy zespołowej. Niestety tego typu informacje nie są zbyt chętnie ujawniane, podobnie jak dane na temat szkoleń, w których wcześniej pracownicy brali udział.

Współpraca

Przygotowanie niektórych potraw trwa długo. Zjedzenie jest kwestią chwili, szczególnie jeśli wybornie smakują. Szkolenie jest właśnie taką potrawą. Wymaga długich przygotowań i mija szybko, niepostrzeżenie, jeśli trafnie odpowiada na potrzeby. Faza przygotowania leży w gestii dwóch stron: firmy szkoleniowej oraz firmy klienta. Najważniejszą częścią tych przygotowań jest zebranie informacji w celu analizy potrzeb szkoleniowych. Jest to etap konieczny, aby odpowiednio zaprojektować szkolenie. Trenerzy muszą wiedzieć, o co pytać, klienci chcieć odpowiadać. Podjęcie decyzji o przeprowadzeniu szkolenia nie zwalnia klienta od dalszych działań, wręcz przeciwnie jest początkiem wspólnej drogi z firmą szkoleniową. Sukces szkolenia będzie uzależniony od chęci i umiejętności współpracy obu stron.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...