Profesja coacha

Magdalena Kołodkiewicz
rozwiń więcej
Na świecie istnieje wiele odmian, koncepcji i filozofii coachingu. Nic dziwnego, że coraz więcej szkół, prezentując swój dorobek, nie mówi już o coachingu jako takim, ale o coachingu według konkretnej metodologii.

Jakkolwiek większość programów mieści się w szerokim nurcie psychologii pozytywnej, wciąż kształt kursu mocno uzależniony jest od preferowanych przez autorów szkolenia kierunków myślenia. Ponieważ programy dla coachów dotyczą z reguły głębokich obszarów funkcjonowania, warto sprawdzić, czy model coachingu, filozofia na temat człowieka i podstawowe założenia co do jego rozwoju, leżące u podstaw teoretycznych kursu, są zgodne z naszymi lub przynajmniej się z nimi nie kłócą.

Autopromocja

Oferta polskich szkół coachingu jest w tym zakresie bogata i urozmaicona: oprócz programów opartych na konkretnych koncepcjach psychologicznych

i filozoficznych (NLP, myśl ericksonowska, teorie systemowe, filozofie wschodnie) znaleźć można również szkolenia, które prezentują przegląd różnych koncepcji i modeli jednocześnie (np. Akademia Leona Koźmińskiego, Noble Manhattan).

Oprócz pytania, co jest przedmiotem nauczania, nie mniej ważny jest sposób, w jaki się to odbywa. Poszukiwanie danych na ten temat wymaga trochę wysiłku, bowiem informacje udzielane przez szkoły nie zawsze są jednakowo transparentne i wyczerpujące. Z reguły oprócz informacji na stronie www możliwe jest bezpośrednie spotkanie z konsultantem, rzadziej „dni otwarte”, konferencje czy bezpłatne zajęcia próbne.

Kryteria jakościowe merytoryczne

Spośród powszechnie znanych modeli coachingu (mapy opisującej najważniejsze aspekty relacji z klientem, zasad coachingu, postaw i umiejętności coacha) w ofercie polskich szkół najczęściej można spotkać się z modelem Diltsa (pięć szkół), GROW oraz modelem coachingu skoncentrowanego na rozwiązaniu.

Wiele szkół propaguje własne, autorskie modele coachingu, stanowiące rezultat połączenia różnych koncepcji na gruncie wybranej metodologii. Do czynienia mamy tutaj zarówno z metodologią wybranych ośrodków międzynarodowych (np. ICC, CoachWise, Corporate CoachU), jak i modelami rodzimymi, opracowanymi przez twórców szkół (np. Kontrakt OSH, Metrum) na bazie ich doświadczeń zawodowych i szkoleniowych. Kilka szkół proponuje przegląd różnych modeli coachingu.


Z modelem coachingu powiązany jest również model kompetencji coacha (opisujący niezbędne umiejętności coacha oraz rozróżniający poziomy zaawansowania) oraz zbiór standardów etycznych. Spośród szkół, które udzieliły odpowiedzi na pytanie o model kompetencji, osiem opiera się na standardach wypracowanych w tym zakresie przez ICF (zobacz Model kompetencji coacha według standardów ICF na www.personel.infor.pl w zakładce „Narzędzia i Uzupełnienia”), siedem szkół opracowało niezależnie własne standardy. Podobnie jest w przypadku zasad etycznych.

Jeżeli chodzi o doświadczenie trenerów, pod uwagę brane były w badaniu następujące kryteria: rodzaj coachingu, liczba odbytych sesji coachingowych oraz posiadane certyfikaty. Wśród 88 trenerów 19 osób posiada certyfikaty ICC, 13 osób – ICF, cztery osoby – ECI. 11 osób to trenerzy obcojęzyczni. Najdłuższą praktyką coachingową dysponują według odpowiedzi organizatorów szkoleń poszczególni trenerzy Erickson Institute, PINLP oraz International Tele Coaching Partnership (5 tysięcy odbytych sesji). Najmniejsza liczba godzin coachingu, jakie zadeklarował jeden z prowadzących szkolenia, to 25 odbytych sesji. Większość trenerów zajmuje się zarówno executive, jak i life coachingiem.

Kryteria jakościowe metodologiczne

Najkrótsza odpowiedź na pytanie, jak polskie szkoły chcą kształcić przyszłych coachów, brzmi: przede wszystkim praktycznie. Nawet szkoły wyższe – organizatorzy studiów podyplomowych, powszechnie kojarzonych z większą koncentracją na treściach teoretycznych, deklarują, że odsetek treści teoretycznych na zajęciach to zaledwie 30–20 proc. (a nawet 10 proc.) ogólnego czasu zajęć.

Większość szkół posługuje się metodami warsztatowymi, proponując równocześnie różne formy kontynuacji nauki pomiędzy zajęciami stacjonarnymi. Z reguły są to projekty coachingowe, w których uczestnicy spotykają się w parach lub trójkach, i prowadzą między sobą sesje coachingowe, występując zarówno w roli klienta, jak i coacha. Tylko pięć szkół korzysta z dobrodziejstw nowoczesnych technologii, stawiając na teleklasy, wideokonferencje i wykorzystanie platform e-learningowych.

Oferty szkół różnią się znacząco w kontekście kryteriów, takich jak opieka mentora, możliwość skorzystania z superwizji czy też coachingu indywidualnego uczestnika. Jeśli chodzi o superwizję, to większość szkół oferuje superwizję w formie bieżącej informacji zwrotnej w trakcie zajęć, tylko część szkół oddziela ten proces, oferując oddzielne programy (o określonej liczbie godzin) dla każdego uczestnika.

Podobne zróżnicowanie zauważyć można w przypadku sposobów przeprowadzania egzaminu i certyfikacji. Większość ośrodków potwierdza fakt sprawdzenia kwalifikacji zgodnych z wytycznymi szkoły za pomocą końcowego egzaminu, zarówno teoretycznego, jak i praktycznego. Z reguły chodzi o przeprowadzenie samodzielnej sesji coachingowej pod superwizją. W niektórych przypadkach warunkiem przystąpienia do egzaminu jest spełnienie dodatkowych wymagań. Może być to praca pisemna, będąca podsumowaniem procesu nauki lub, o wiele rzadziej, praktyka coachingowa w formie udokumentowanych sesji realizowanych poza kursem. Egzaminatorami są z reguły trenerzy, tylko nieliczne ośrodki zapraszają do tej roli osoby niezależne. Kursy organizowane przez szkoły wyższe kończą się często pracą dyplomową, ale zdarzają się wyjątki. Praktycznego egzaminu w postaci obserwowanej sesji coachingowej wymaga zarówno Akademia Leona Koźmińskiego (Warszawa), jak i Wyższa Szkoła Biznesu (Dąbrowa Górnicza).


Dalsze możliwości kształcenia

Kontakt ze szkołą coachingu absolwent niejednokrotnie utrzymuje długo po uzyskaniu certyfikatu. Przede wszystkim większość ośrodków szkoleniowych oferuje kilka poziomów kształcenia, od kursu podstawowego do bardziej zaawansowanych (nie dotyczy oferty studiów podyplomowych). Możliwość dalszego kształcenia i certyfikacji w szkole może również oznaczać propozycję warsztatów doskonalących i tematycznych oraz programów superwizyjnych.

Z kolei możliwość kształcenia według standardów międzynarodowych wiąże się z uzyskaniem certyfikatu ośrodków akredytowanych przez instytucje, takie jak: International Coaching Federation (CoachWise/Coaching Center, Corporate Coach U Poland, RSC European Alliance Poland, Erickson Coaching International/Wszechnica UJ), International Coaching Community (Kefann); European Association for NLP (Polski Instytut NLP), European Coaching Institute (Noble Manhattan). Szkoły pomagają w otrzymaniu akredytacji poprzez wsparcie w zdobywaniu klientów do coachingu, listy referencyjne, rekomendacje, programy mentoringowe itp.

W przypadku niektórych stowarzyszeń dopuszczalne jest, żeby do certyfikacji przystąpiła osoba po szkole nie akredytowanej w danej instytucji, pod warunkiem że program (zawartość merytoryczna, model kompetencji, doświadczenie trenerów) oraz liczba godzin szkolenia, jakie odbyła ta osoba, spełniają odpowiednie wymogi. Coach jest zobowiązany w takiej sytuacji przedstawić dokumentację szkolenia, m.in.: program, życiorysy prowadzących itp. oraz spełnić inne wymagania, takie jak: odpowiednia liczba godzin praktyki coachingowej, odpowiednia liczba godzin mentorcoachingu, listy polecające itp.

Oprócz programów superwizyjnych i mentoringowych szkoły coachingu dbają o wsparcie uczestnika po zakończeniu szkolenia na wiele innych sposobów. Oferują dostęp do baz wiedzy, grup wsparcia, klubów coachingowych, zasobów internetowych, udział w konferencjach, możliwość bezpłatnego powtórzenia wybranych modułów szkolenia po jego zakończeniu (Corporate Coach U Polska, Erickson College/Wszechnica UJ, Noble Manhattan), a nawet pomoc w prowadzeniu własnej praktyki (np. International Tele Coaching Partnership). O tym, jak silne mogą być związki szkoły z absolwentem, może świadczyć okres, w jakim realizowana jest „oferta posprzedażowa” szkoły Noble Manhattan. Okazuje się, że dożywotnio.

Nic też dziwnego, decyzja o wyborze profesji coacha to przecież decyzja z gatunku life long learning, a wybór szkoły odpowiedniej z punktu widzenia indywidualnych potrzeb to bez wątpienia proces, któremu warto poświęcić więcej uwagi.

@RY1@i13/2009/010/i13.2009.010.000.0036.001.jpg@RY2@

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...