Jak wykorzystać media społecznościowe w rekrutacji?

Monika Samojlik
rozwiń więcej
Jestem menedżerem HR z kilkuletnim doświadczeniem. Ostatnio wiele słyszy się na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. Bardzo interesują mnie nowe możliwości dotarcia do kandydatów, szczególnie z obszaru sprzedaży i IT. Czy serwisy społecznościowe rzeczywiście są efektywnym kanałem rekrutacji? Czy mogą być stosowane zamiennie z portalami pracy, czy może powinny być traktowane tylko jako ich uzupełnienie? W jaki sposób najlepiej wykorzystać social media do poszukiwania pracowników?

Obecnie rzeczywiście bardzo dużo mówi się o rekrutacji w mediach społecznościowych. Dlaczego? Po pierwsze, jest to nowy kanał komunikacji, który pozwala dotrzeć do kandydatów pasywnych, których nie znajdziemy na portalach pracy, ale którzy są otwarci na możliwości zmiany pracy. Po drugie, umożliwia precyzyjne dotarcie wyłącznie do wybranych przez rekrutera kandydatów. Czas rekrutacji na dane stanowisko skraca się. W biznesowym serwisie społecznościowym typu GoldenLine, LinkedIn czy Profeo pracodawca otrzymuje precyzyjne narzędzia do wyszukiwania kandydatów, spełniających wymagania zawarte w ofercie pracy i kontaktuje się wyłącznie z osobami, które są najlepiej dopasowane do stanowiska. Rekruter nie traci czasu na preselekcję i przeglądanie setek CV, który poświęca rekrutując na tradycyjnych jobboardach.

Autopromocja

Trzecią przyczyną rosnącej popularności serwisów społecznościowych wśród rekruterów są masowość i zasięg. Według badania Megapanel z marca 2011 roku, z social media w Polsce korzystają niemal wszyscy internauci – aż 99,3 proc. Z danych LinkedIn wynika, że około 60 proc. użytkowników internetu to kandydaci pasywni, otwarci na nowe propozycje od pracodawców. Daje to szerokie możliwości dla firm w pozyskaniu najlepszych talentów z rynku.

Portal pracy v. biznesowy serwis społecznościowy

Główną techniczną różnicą pomiędzy tymi dwoma platformami jest sposób dotarcia do kandydatów. Social media pozwalają działać jak head hunter – za pomocą precyzyjnych narzędzi wyszukiwać ciekawych kandydatów, odpowiadających wymaganiom stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja i kontaktować się z nimi bezpośrednio z propozycją współpracy. Rekrutacja poprzez portale pracy jest bardziej pasywna. Po opublikowaniu ogłoszenia pozostaje czekać na spływ CV, aby zacząć właściwą pracę nad projektem. Prowadząc rekrutację w social media, przeznacza się największą ilość czasu na początku procesu, a nie jak na portalach pracy dopiero pod koniec emisji ogłoszenia. Jednak w tym drugim przypadku nie ma się wpływu na jakość otrzymanych CV.

Kolejną różnicą jest koszt pojedynczego procesu rekrutacyjnego i optymalizacja budżetu rekrutacyjnego. W celu otrzymania dostępu do platformy socialmediowej płacimy miesięczny abonament, w czasie którego możemy przeprowadzić nielimitowaną liczbę rekrutacji. Cena miesięcznego dostępu jest równa publikacji jednego ogłoszenia w portalu pracy, co znacznie zmniejsza nasze wydatki na rekrutację.

Razem czy osobno?

Na Zachodzie jest naturalne, że pracodawcy rekrutują równocześnie na portalu pracy i poprzez biznesowy serwis społecznościowy, ponieważ chcą zwiększyć zasięg rekrutacji i mieć dostęp do różnorodnych kandydatów. Obecnie 80 proc. pracodawców w Stanach Zjednoczonych używa social media do rekrutacji. W Polsce, według badania Pracuj.pl „Wyzwania HR w 2012 roku”, odsetek ten na razie wynosi 30 proc. 22 proc. pracodawców uważa ten kanał za skuteczny, czyli zakończony zatrudnieniem kandydata.

To, czy dla danej firmy social media powinny być głównym źródłem pozyskiwania kandydatów, czy też uzupełnieniem rekrutacji na portalu pracy, zależy od specyfiki projektu rekrutacyjnego. Zazwyczaj te dwie platformy uzupełniają się nawzajem. Plusami rekrutacji poprzez portal pracy jest zasięg i duża liczba CV. Jeżeli z jednego ogłoszenia rekrutacyjnego chcemy obsadzić kilka stanowisk lub zależy nam na zwiększeniu wewnętrznej bazy kandydatów – na pewno więcej CV uzyskamy ogłaszając nabór w portalach pracy. Sprawdzi się on także w poszukiwaniu kandydatów na niższe lub niewyspecjalizowane stanowiska, a także w rekrutacji pracowników fizycznych. Musimy jednak liczyć się z dłuższym oczekiwaniem na spływ CV, średnio ok. 14 dni. W serwisie społecznościowym będzie to ok. 3 dni.


Zaletą rekrutacji za pośrednictwem biznesowych serwisów społecznościowych jest wyższa jakość aplikacji i skrócenie czasu procesu rekrutacyjnego. Rozpoczynając rekrutację w social media, z góry wiemy, czy znajdziemy w nich osoby spełniające wymagania stanowiska oraz ile jest ich w serwisie. Po prostu możemy sprawdzić tę informację w bazie profili i w wypadku zadowalającej liczby rozpocząć rekrutację. Na portalu pracy nie mamy takiej gwarancji, dopóki nie zakończymy rekrutacji. W związku z tym, że w serwisie społecznościowym odzywamy się wyłącznie do interesujących nas kandydatów, otrzymujemy kilka CV odpowiadających naszym wymaganiom i dzięki temu oszczędzamy czas na preselekcji.

W social media warto szukać osób od poziomu specjalisty wzwyż. Szczególnie sprawdza się rekrutacja kadry zarządzającej. Są one skuteczniejsze niż portale pracy również w rekrutacjach kandydatów do tzw. trudnych branż, czyli IT, sprzedaży i finansów. Te osoby są najczęściej poszukiwane przez pracodawców, dlatego nie szukają pracy aktywnie poprzez portale pracy, ale posiadają konta w biznesowych serwisach społecznościowych. Sukcesem kończą się także rekrutacje w branży marketing i PR oraz rekrutacje do domów mediowych, ponieważ osoby z tych branż najszybciej podążają za nowinkami w komunikacji.

Narzędzia do poszukiwania pracowników

Głównym narzędziem do poszukiwania pracowników w biznesowych serwisach społecznościowych jest wyszukiwarka kandydatów, za pomocą której rekruter może samodzielnie wytypować te profile użytkowników serwisu, którzy spełniają wymagania stanowiska. System przeszukuje wszystkie profile według określonych kryteriów, takich jak: poszukiwana fraza, nazwa firmy, branże, lokalizacja, uczelnia i poziom wykształcenia. Dzięki temu rekrutujący otrzymuje listę kandydatów precyzyjnie odpowiadających wymaganiom i może bezpośrednio przesłać im ofertę pracy na ich skrzynki w serwisie. Według danych GoldenLine, niemal połowa kandydatów odpowiada na ofertę pracy otrzymaną w ten sposób. Jeżeli rekruter często wyszukuje według powtarzających się kryteriów, może je zapisać dzięki funkcjonalności „zapamiętane wyszukiwania” i stosować za każdym razem przy kolejnych rekrutacjach.

Zaawansowana wyszukiwarka daje o wiele szersze możliwości związane z zarządzaniem procesem rekrutacji. Opcja „schowków” pozwala na zapisywanie i grupowanie kandydatów na przykład według stanowisk, dzięki czemu przy kolejnych rekrutacjach można skorzystać z już przygotowanej bazy interesujących osób. Przy każdym profilu użytkownika można dodawać notatki. Widoczna jest również historia przeprowadzonych z danym kandydatem konwersacji.

Ostatnią popularną wśród pracodawców funkcjonalnością jest opublikowanie ogłoszenia rekrutacyjnego w listingu ofert oraz na profilu użytkownika. Osoby korzystające z danego portalu w listingu ofert od razu widzą ogłoszenia dopasowane do informacji z ich profilu: wykazanego doświadczenia, umiejętności językowych, poziomu stanowiska czy branży. Oferta może być dodatkowo publikowana bezpośrednio na profilu danej osoby i dopasowana do branży oraz lokalizacji, którą zaznaczyła w swoim profilu. Nie ma potrzeby jej odświeżania, ponieważ oferty rotują na profilu w trakcie trwania ich emisji.

Pracownik na Facebooku

W Polsce w tym momencie Facebook nie jest jeszcze skutecznym źródłem pozyskiwania kandydatów. Polscy użytkownicy nie wykorzystują go w celach biznesowych – nie pozostawiają w swoim profilu informacji dotyczących zatrudnienia. Dlatego rekruter musiałby poświęcić dużo czasu na śledzenie aktywności fanów firmy bądź innych profili tematycznie związanych z branżą, aby zorientować się w jego kompetencjach.

W tym serwisie przeprowadzane są nieliczne akcje rekrutacyjne oparte na targetowanych reklamach, jednak najczęściej są to stanowiska marketingowe związane z pracą w social media. Pracodawcy, którzy posiadają swój fanpage, mogą wzbogacić go o zakładkę z ofertami pracy, jednak warunkiem efektywności takiego działania jest stosowanie ciekawych, interaktywnych aplikacji oraz posiadanie dużej liczby fanów marki pracodawcy.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...