Czy w rekrutacji warto wykorzystać technologię wideokonferencji?

Chris Prowse
rozwiń więcej
Chcemy dla naszej firmy pozyskać najlepiej wykwalifikowanych pracowników, jednak w mieście, w którym znajduje się nasza siedziba, nie znaleźliśmy osób spełniających wymagane kryteria. Zastanawiamy się nad wykorzystaniem wideokonferencji i jestem ciekawy, jak efektywnie i ekonomicznie poprowadzić proces rekrutacji, który przekracza granice miast czy województw, a nawet państwa. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, korzystając z wirtualnej rekrutacji?

Oczywiście punktem wyjścia każdej organizacji pragnącej odnieść sukces jest zatrudnienie odpowiedniego personelu. Ogromne znaczenie ma praktyka rekrutacyjna. Z jednej strony, firmy coraz dłużej i dalej muszą szukać profesjonalistów z wielu branż. Z drugiej zaś, w dobie globalizacji sami kandydaci cechują się większą mobilnością niż kilka lat temu i są gotowi na zmianę miejsca zarówno pracy, jak i zamieszkania.

Autopromocja

Liczy się czas

Na zdolność organizacji do znalezienia najlepiej wykwalifikowanych kandydatów wpływa kilka czynników. Są to między innymi granice geograficzne, ograniczenia czasowe oraz koszty podróży. Według wielu sondaży na rynku pracy typowy proces zatrudnienia pracownika, począwszy od określenia zapotrzebowania na pracowników aż do przyjęcia oferty zajmuje średnio trzy miesiące. A koszty związane z tym procesem mogą znacznie wzrosnąć, szczególnie kiedy deficyt pracowników i ich umiejętności zmuszają do szybkiego zatrudnienia, zagrażają projektom oraz wstrzymują rozwój. W konsekwencji działy kadr w firmach w poszukiwaniu sposobów na przyspieszenie i zwiększenie efektywności tego procesu oraz skrócenia czasu rekrutacji, zwracają się w kierunku rozwiązań audiowizualnej komunikacji, która może im pomóc w przeszukiwaniu życiorysów, referencji, jak również podczas rozmów kwalifikacyjnych oraz dalszego postępowania.

Tele- i wideorekrutacja

Jak poprowadzić proces rekrutacji wirtualnej? Jest kilka możliwości. Niezbędna technologia zależy od rodzaju połączeń konferencyjnych wykorzystywanych do prowadzenia rozmowy konferencyjnej. Na przykład jeśli jest to rozmowa w postaci konferencji telefonicznej, uczestnicy łączą się z aparatu telefonicznego umożliwiającego prowadzenie konferencji telefonicznych lub telefonu komórkowego. Może to być połączenie wideokonferencyjne, w przypadku którego uczestnicy muszą posiadać laptop, połączenie z Internetem oraz kamerę sieciową. Inną alternatywą, która zyskuje sobie coraz większą popularność na rynku, są rozwiązania typu telepresence, czyli rozwiązania wideokonferencyjne dające obraz i dźwięk najwyższej jakości (HD standard). Umożliwiają one naturalne, chociaż wirtualne, doświadczenie osobistego spotkania, gdzie użytkownicy lub uczestnicy są zaangażowani w konkretny proces. Ponadto telepresence zapewnia wrażenie osobistej obecności na spotkaniu. Bez względu na rodzaj połączenia, zasadniczą kwestią jest to, ażeby odpowiednia technologia była łatwo dostępna i mogła funkcjonować. Rozmowy kwalifikacyjne są stresujące i w takiej sytuacji ważne, aby uwaga uczestników spotkania skupiała się na rozmowie i sytuacji, a nie na technologii.

Duże międzynarodowe firmy działające w wielu miejscach na świecie coraz częściej mają u siebie i na co dzień korzystają z urządzeń wideokonferencyjnych do wprowadzenia spotkań zarządu czy pracowników porozrzucanych w różnych lokalizacjach. Kolejnym krokiem będzie zastosowanie tego rozwiązania do rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami w kraju, jak również za granicą. Równocześnie coraz powszechniejsze staje się wynajmowanie sal konferencyjnych w centrach biznesu czy hotelach, które wyposażone już są w wysokiej klasy urządzenia wideokonferencyjne. Wystarczy zasiąść po dwóch stronach wideokonferencyjnego łącza i jesteśmy twarzą w twarz z naszym potencjalnym pracownikiem.

Korzyści dla firm z wdrożenia wirtualnego procesu rekrutacji są ogromne: skrócenie czasu poszukiwania kandydatów, szybkość dotarcia i przeprowadzenia rozmowy, ograniczenie kosztów podróży, lepsze wykorzystanie czasu pracy pracowników.

Nie ma wątpliwości, że systemy tele- i wideokonferencyjne lub nawet rozwiązania typu telepresence stanowią wielką wartość dodaną dla firm pragnących w ten sposób prowadzić rekrutację. Jednakże, jak wygląda to od strony kandydata? Co kandydaci powinni wiedzieć, gdy staną w obliczu niestandardowego procesu rekrutacji?

Savoir-vivre przed kamerą

Kandydaci często starają się pokazać swoje doświadczenie i obycie z nową technologią, a co za tym idzie, zbyt wielką uwagę poświęcają niepotrzebnym kwestiom. Zapominają, w jaki sposób ich postępowanie może mieć wpływ na jakość połączenia. Żadna, nawet najlepsza technologia nie może zrekompensować niewłaściwego zachowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

To kilka ważnych wskazówek związanych z etykietą konferencji telefonicznych, które mogą pomóc potencjalnym kandydatom pomyślnie przejść przez rozmowę kwalifikacyjną:

  • Czas – ważne jest, aby wszystkie osoby biorące udział w konferencji otrzymały informację o dokładnej godzinie konferencji, z uwzględnieniem możliwych różnic czasowych w poszczególnych krajach.
  • Zakłócenia – ważne jest posiadanie stabilnego i niezawodnego łącza. W przypadku telefonu komórkowego trzeba pamiętać o obszarach, gdzie istnieje niebezpieczeństwo utraty sygnału, ponieważ może to spowodować przerwanie połączenia. Jednakże utrata sygnału nie jest jedynym czynnikiem, który może przeszkodzić w połączeniu konferencyjnym. W trasie należy być świadomym zewnętrznych czynników, które mogą rozpraszać. Rozwiązaniem może być znalezienie spokojnego miejsca.
  • Etykieta – rozmowa kwalifikacyjna w postaci konferencji telefonicznej powinna odbywać się w taki sposób, aby dawała poczucie rozmowy twarzą w twarz. Z tego powodu należy przestrzegać wszelkich formalności dotyczących wyglądu osobistego, ubioru, mowy ciała i sposobu zachowania jak w przypadku rozmowy osobistej, wykazując się w ten sposób profesjonalizmem w trakcie całego połączenia.

Rozmowa kwalifikacyjna prowadzona podczas konferencji telefonicznej czy wideokonferencje to wyzwanie dla tradycyjnego procesu rekrutacji. Technologia ułatwia proces i sprawia, że ograniczenia związane z czasem i odległościami odeszły do przeszłości.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...