Wszechstronny opis potencjału pracownika

Paweł Smółka
rozwiń więcej
Z perspektywy psychologii organizacji stanowisko pracy to zespół wymagań stawianych pracownikowi. Mogą dotyczyć zarówno tego, co zatrudniony powinien wiedzieć i umieć, jak i do czego musi być predysponowany. Kompletna ocena potencjału oznacza nie tyle, że badamy kandydata wszystkimi dostępnymi narzędziami, ile że oceniamy rzetelnie, czy spełnia on wszystkie kluczowe wymagania stawiane mu przez stanowisko, o które się ubiega.

Całościowa ocena potencjału pracownika do efektywnego funkcjonowania na danym stanowisku powinna uwzględniać oszacowanie zarówno poziomu kompetencji, jak i predyspozycji. Wymagania konkretnego stanowiska można jednak zróżnicować na te, które są uważane za kluczowe (obligatoryjne) oraz te, które są fakultatywne (ponadobowiązkowe). To zróżnicowanie ma duży wpływ na ostateczną strategię oceny potencjału kandydata do pracy w przypadku projektów selekcyjnych lub szacowania potencjału pracownika w przypadku projektów rozwojowych.

Autopromocja

Kluczowe wymagania

Rzetelne oszacowanie potencjału danej osoby jest szczególnie istotne, kiedy wymagania stanowiska, na które aplikuje, są wysokie. Obsada stanowisk wymagających specjalistycznej wiedzy i umiejętności powinna iść w parze ze skrupulatną oceną kompetencji pracownika w serii testów kompetencyjnych oraz testów sytuacyjnych (symulacji). Zastosowanie narzędzi testowych do oceny kompetencji jest szczególnie istotne w przypadku selekcji zawodowej. Ze względu na wysoki poziom standaryzacji pozwalają one uzyskać w pełni porównywalne dane o kompetencjach poszczególnych osób, co jest warunkiem koniecznym podjęcia trafnej decyzji o wyborze najlepszego kandydata. Ponadto narzędzia testowe są relatywnie najbardziej odporne na wszelkie próby zafałszowania wyników. O ile więc w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, zwłaszcza w postaci tzw. wywiadu swobodnego, kandydat może całkiem przekonująco mówić o swoich kompetencjach (co wcale nie musi mieć pokrycia w rzeczywistości), o tyle w trakcie wypełniania testów kompetencyjnych lub wykonywania testów sytuacyjnych swoimi odpowiedziami oraz zachowaniem daje konkretny dowód na posiadanie niezbędnej wiedzy i oczekiwanych umiejętności.

W stresujących warunkach

Jeżeli praca na danym stanowisku wiąże się przynajmniej z jednym z wymienionych wymogów – znaczna rutynowość zadań i monotonia pracy lub, przeciwnie, duża zmienność zadań i konieczność bycia mobilnym (geograficznie) oraz dostępnym (czasowo), klimat rywalizacji między członkami zespołu o jak najlepsze wyniki, a także presja czasu i nawał obowiązków, nawiązywanie licznych nowych kontaktów, zwłaszcza w połączeniu z negocjowaniem lub perswadowaniem – niezbędne jest, niezależnie od pomiaru wymaganych kompetencji, oszacowanie predyspozycji aplikanta do pracy w silnie stresujących warunkach. W tym kontekście pomiar predyspozycji dopełnia ocenę potencjału kandydata i pozwala zminimalizować ryzyko personalne poprzez wybór osoby, która nie tylko potrafi zrealizować zadania przypisane do danego stanowiska, lecz także umie odnaleźć się w wymagającym środowisku pracy, jakie tworzy dane stanowisko. Niska odporność psychiczna kandydata w tym kontekście będzie się bowiem przekładała na zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia takich negatywnych zjawisk, jak nadmierna rotacja lub absencja oraz obniżona produktywność.


Duża autonomia

Stanowisko, które daje dużą swobodę w zakresie doboru celów lub przynajmniej sposobów ich realizacji, wymaga rzetelnej oceny predyspozycji osobowościowych kandydata, aby oszacować potencjalne ryzyko personalne związane z jego tendencjami do określonego typu zachowań. Duża autonomia zachęca bowiem do działania niekoniecznie zbieżnego z wymogami organizacji lub rynku, ale będącego ekspresją osobowości danej jednostki. Nasilenie pewnych predyspozycji osobowościowych może więc owocować nieprzystosowawczym brakiem elastyczności w zachowaniu pracownika, co z kolei może prowadzić do obniżonej produktywności oraz niewykorzystywania nadarzających się szans. Zminimalizowanie tej formy ryzyka personalnego jest możliwe zarówno dzięki wyborowi osób o pożądanym na danym stanowisku profilu predyspozycji osobowościowych, jak i poprzez odpowiednie oddziaływania rozwojowe, w szczególności coaching.

Intensywne kontakty społeczne

W przypadku gdy praca na danym stanowisku wymaga specyficznej formy lub częstych kontaktów społecznych, warto oszacować zarówno poziom kompetencji społecznych kandydata, jak i poziom jego talentu interpersonalnego, czyli predyspozycji do rozwijania kompetencji społecznych. Oszacowania kompetencji społecznych można dokonać za pomocą testów sytuacyjnych (w przypadku kandydatów do pracy) oraz oceny 360 stopni (w przypadku pracowników). Natomiast talent interpersonalny można oszacować na podstawie pomiaru wybranych predyspozycji osobowościowych. Ocena kompetencji społecznych i talentu interpersonalnego jest szczególnie istotna w przypadku menedżerów, przedstawicieli handlowych oraz osób, których praca zorganizowana jest w formie zespołowej. Styl kierowania ludźmi, perswazyjność i umiejętność negocjowania, a także preferowane role zespołowe i wartość wnoszona do prac zespołu – to są właśnie te aspekty kompetencji i talentu interpersonalnego, które warto zbadać w procesie całościowej oceny potencjału kandydata do pracy.

Ocena kompletna, czyli ekonomiczna

Warto wspomnieć, że pełna ocena obejmuje nie tylko sprawdzenie, czy kandydat spełnia wszystkie kluczowe wymagania stawiane mu przez dane stanowisko. Kompletna ocena powinna być także ekonomiczna czasowo i finansowo. Innymi słowy, wartość dodana kompletnej oceny wynika z takiego zaplanowania procesu oceny potencjału kandydata, aby z jednej strony, rzetelnie oszacować wymagane na danym stanowisku kompetencje i predyspozycje, oraz z drugiej strony, uczynić to możliwie sprawnie przy relatywnie niskich nakładach pracy oraz funduszy. Tak rozumiana kompletna ocena wymaga starannego zaplanowania procesu oceny potencjału. W tym kontekście cenne mogą być następujące wskazówki:

  • Wyróżnij w ramach wymagań danego stanowiska te, które są absolutnie konieczne. Następnie w procesie oceny potencjału kandydatów aplikujących na dane stanowisko uwzględnij tylko te narzędzia, które rzetelnie ocenią, czy kandydaci spełniają owe konieczne wymagania. Kompletna ocena to nie bynajmniej ocena kandydata pod każdym względem, lecz tylko pod tym, który jest rzeczywiście istotny dla danego stanowiska.
  • Wybierając narzędzia do oceny potencjału kandydatów, czyli ich kompetencji i predyspozycji, uwzględnij czynnik tzw. trafności dodanej. Otóż kompletna ocena potencjału kandydata nie musi wcale wiązać się z rozbudowaną procedurą. Dzieje się tak, ponieważ różne narzędzia do oceny potencjału, choć mogą się znacznie różnić sposobem pomiaru, to częstokroć mierzą dokładnie to samo. Oznacza to, że kompletna ocena powinna koncentrować się na sprawnym połączeniu narzędzi pomiarowych, tak aby się wzajemnie uzupełniały. Zastosowanie każdego kolejnego narzędzia powinno wnosić wartość dodaną w postaci możliwości oszacowania innego obszaru potencjału kandydata. Stąd warto łączyć na przykład testy do oceny potencjału intelektualnego z kwestionariuszami do oceny predyspozycji osobowościowych. Jeśli jednak wykorzystujemy testy kompetencji oraz testy sytuacji, to jednoczesne korzystanie z testów do oceny potencjału intelektualnego lub wywiadów kompetencyjnych jest zbędne. Z drugiej strony, jeśli dokonujemy oceny kompetencji przy wykorzystaniu testów kompetencyjnych i/lub testów sytuacyjnych, zaś stanowisko wymaga ponadto określonych predyspozycji osobowościowych, zastosowanie kwestionariusza do ich oceny jest konieczne.

Wsparcie IT

Oszczędność czasu w przypadku oceny potencjału kandydatów przynosi także komputeryzacja procesu oceny. Zarówno testy do oceny potencjału intelektualnego, jak i kwestionariusze do oceny predyspozycji osobowościowych, a także testy kompetencji, a nawet wybrane testy sytuacyjne (symulacje) mogą mieć formę skomputeryzowaną. W takiej sytuacji cały proces oceny jest zautomatyzowany. Kandydat loguje się na specjalnie do tego przygotowaną stronę internetową, wypełnia przewidziane dla niego testy, udzielone przez niego odpowiedzi są automatycznie przeliczane na wyniki, które są z kolei automatycznie interpretowane. Następnie system informatyczny, na podstawie porównań ocen potencjału poszczególnych kandydatów, przedstawia listę rankingową.

Monitoring procesu udzielania odpowiedzi pozwala między innymi na ocenę wiarygodności wyników uzyskanych przez daną osobę oraz wnioskowanie o wybranych cechach jej funkcjonowania poznawczego i behawioralnego, na przykład impulsywności w dokonywaniu ocen i podejmowaniu decyzji oraz stopniu nacechowania, czyli skłonności do kierowania się w swym zachowaniu raczej wewnętrznymi standardami niż presją sytuacji.

Ocena na usługach selekcji oraz rozwoju

Wdrażając powyższe wskazówki i rekomendacje w praktyce, należy uwzględnić pewne dodatkowe kwestie związane z konkretnym celem procesu oceny potencjału. W przypadku projektów selekcyjnych, w których chodzi o wybór najlepiej rokującego kandydata do obsadzenia wakującego stanowiska, priorytetem oceny kompletnej jest sprawdzenie stopnia, w jakim poszczególni kandydaci spełniają kluczowe wymagania danego stanowiska. Narzędzia zastosowane do oceny potencjału muszą pomóc oszacować poziom wymaganych kompetencji i predyspozycji, a równocześnie zagwarantować wysoką wiarygodność uzyskanych wyników, gdyż w procesach selekcji zawodowej kandydaci są silnie motywowani do przedstawiania siebie w fałszywie pozytywnym świetle. Oznacza to, że w procesach selekcji zawodowej preferowane powinny być metody testowe oraz kwestionariusze zawierające skale kontrolne, które pozwalają na oszacowanie wiarygodności odpowiedzi kandydata. Ponadto w trakcie selekcji zawodowej informacja zwrotna dla rekrutera obejmuje informację o stopniu dopasowania potencjału danego kandydata do wymagań stanowiska oraz listę rankingową sporządzoną na podstawie porównań wyników poszczególnych kandydatów.

Nieco odmiennie przedstawia się kwestia oceny potencjału w przypadku projektów rozwojowych. W tym kontekście pomiar służy najczęściej pogłębionej diagnozie potrzeb rozwojowych. Dostęp do wyników o wysokiej wiarygodności schodzi na dalszy plan, gdyż w projektach rozwojowych nie zaznacza się tak silnie wśród pracowników presja na przedstawianie się w fałszywie pozytywnym świetle. Można więc stosować całą gamę różnorodnych narzędzi, w tym opartych na samoopisie (kwestionariusze) oraz szacowaniu (ocena 360 stopni). Kluczowy cel to rzetelny pomiar potencjału pracownika z wyszczególnieniem jego atutów (mocnych stron) oraz luk kompetencyjnych wraz z powiązaniem wyników diagnozy z rekomendacjami w zakresie zalecanych oddziaływań rozwojowych, które pozwolą mu sprawniej spożytkować posiadane przez niego atuty i jednocześnie zlikwidować lub skompensować zauważone luki kompetencyjne. Oznacza to, że w trakcie diagnozy potrzeb rozwojowych wskazana jest bogata informacja zwrotna, która będzie podstawą rozmowy między pracownikiem a menedżerem o doborze zalecanych dla podwładnego oddziaływań rozwojowych. Informacja zwrotna w tym kontekście będzie miała charakter opisu atutów i luk kompetencyjnych pracownika. Potencjał każdego pracownika będzie analizowany indywidualnie, nie będzie więc stwarzana żadna lista rankingowa.

UWAGA

Niektóre testy skomputeryzowane potrafią nie tylko automatycznie przeliczać wyniki i podawać ich interpretację, ale ponadto umożliwiają śledzenie procesu udzielania odpowiedzi przez kandydatów na konkretne pytania, co jest dodatkowym źródłem danych o ich potencjale.

Kadry
Jaki temat rozprawki na maturze 2024?
04 maja 2024

Wiele abiturientów zastanawia się jaki będzie temat rozprawki na maturze 2024? Możliwości i motywów literackich jest bardzo dużo. Warto zwrócić jednak szczególną uwagę na motyw pracy i rolę człowieka pracującego w polskiej literaturze.

Od maja urlopy dla dużej grupy pracowników: jest już wykaz stanowisk
04 maja 2024

Od maja obowiązują nowe przepisy i urlopy dla dużej grupy pracowników. Konkretnie chodzi o wykaz stanowisk pracy uprawniających do urlopu oraz wzór zaświadczenia o okresie korzystania przez pracownika z urlopu. Rozporządzenie wchodzi w życie 10 maja 2024 r. Kto ma prawo do tych uprawnień urlopowych?

Kiedy matury 2024? Terminy, przedmioty i praca nauczycieli
04 maja 2024

Około 263 000 zdających, którzy ukończą szkołę ponadpodstawową w roku szkolnym 2023/2024, przystąpi do egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych. Ogółem w 2024 r. przeprowadzonych zostanie ok. 556 885 egzaminów w części ustnej oraz ok. 1 405 725 egzaminów w części pisemnej. Kiedy matury 2024? Poniżej szczegółowe terminy, godziny, przedmioty i praca nauczycieli podczas matur.

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego
04 maja 2024

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego. Konkretna wysokość stawek zależy od kwalifikacji, posiadanego doświadczenia oraz od jednostki zatrudniającej. Która grupa zawodowa otrzyma takie podwyżki? 

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
04 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

pokaż więcej
Proszę czekać...