Zasady przygotowania i przeprowadzenia rozmowy okresowej

Joanna Pisanko-Grabowska
rozwiń więcej
Rozmowa okresowa to kluczowy punkt całego systemu ocen okresowych pracowników. Sposób jej przeprowadzenia decyduje w dużej mierze o jakości i rzetelności dokonanej oceny pracownika, a tym samym determinuje zasadność opierania na wynikach oceny okresowej różnych decyzji związanych z zarządzaniem ludźmi w organizacji. Jednocześnie rozmowa okresowa bardzo często budzi niechęć i obawę zarówno ocenianych, jak i oceniających i jest postrzegana jako sytuacja trudna dla obu stron. Można jednak zbudować pozytywne podejście do procesu dokonywania oceny okresowej, jeżeli będziemy pamiętać o stosowaniu pewnych zasad i dobrych praktyk oceniania.

Podstawowym celem rozmowy okresowej jest obiektywna ocena efektów pracy członków organizacji, ich postaw i zachowań. Pozwala też na ocenę skuteczności działań podjętych w ciągu ostatniego roku w zakresie rozwoju wiedzy i umiejętności pracownika oraz identyfikację obszarów kompetencyjnych wymagających dalszego rozwoju i dobór odpowiednich narzędzi rozwojowych na kolejny okres. Dodatkowo stanowi bogate źródło wiedzy dotyczącej aspiracji każdego pracownika, jego planów zawodowych i potrzeb rozwojowych. Jest również okazją do podkreślenia sukcesów i nazwania trudności, które wystąpiły w ostatnim roku, oraz przekazania wzajemnych oczekiwań, ze strony pracownika oraz przełożonego. Prawidłowo przeprowadzona rozmowa okresowa jest więc ważnym czynnikiem motywowania pracowników.

Autopromocja

Odpowiednio przeprowadzona rozmowa oceniająca powinna przynieść następujące efekty:

  • obiektywne określenie mocnych stron pracownika, obszarów wymagających poprawy i sposobów optymalnego wykorzystania jego potencjału,
  • zdefiniowanie planów rozwojowych i ścieżki kariery pracownika,
  • zwiększenie motywacji pracownika do podjęcia nowych wyzwań, poprawienia jakości i wydajności pracy,
  • obiektywizacja decyzji o ewentualnych awansach, podwyżkach i premiach.

Rozmowa okresowa może przynieść oczekiwane efekty oraz spełnić swoją motywacyjną funkcję, jeżeli oceniany:

  • zrozumie wynik podsumowania, tzn. będzie mieć jasność, w jakich dziedzinach jest postrzegany pozytywnie, a w jakich negatywnie,
  • zaakceptuje wyniki oceny,
  • będzie znał sposoby doskonalenia wymaganych od niego kompetencji, tj. będzie wiedział, co konkretnie ma zrobić,
  • będzie czuł się odpowiedzialny za własny rozwój i doskonalenie swoich kompetencji.

Właściwe przygotowanie

Menedżer przystępujący do oceny pracownika powinien przypomnieć sobie i przeanalizować jego zachowania z codziennej pracy, jakie miały miejsce w ocenianym okresie. Powinien w równym stopniu zwracać uwagę na te zasługujące na pochwałę, jak i te wymagające korekty. Powinien wziąć pod uwagę także opinie dotyczące pracy i przejawianych przez ocenianego pracownika kompetencji, które zostały mu przekazane w ciągu ocenianego okresu. Menedżer, dokonując oceny, powinien mieć wiedzę na temat zakresu obowiązków podwładnego, wyników osiągniętych przez niego w ocenianym okresie, jego szczególnych osiągnięć i sukcesów oraz problemów, trudności czy niepowodzeń.

Źródłami informacji, z których oceniający zazwyczaj korzysta, mogą być opisy stanowisk pracy, raporty typu analizy sprzedaży, skargi klientów, reklamacje, opinie klientów oraz współpracowników ocenianej osoby dotyczące podejmowanych działań, zaobserwowanych zachowań i przejawianych kompetencji. Najcenniejsze jednak będą zawsze własne obserwacje zachowań ocenianego pracownika. Zgromadzenie jak największej ilości informacji pozwala dokonać rzetelnej oceny popartej konkretnymi faktami. W przypadku różnicy zdań pomiędzy oceniającym menedżerem a pracownikiem co do wysokości oceny, odwołanie się do wielu konkretnych przykładów zdarzeń czy zachowań, jakie miały miejsce w ocenianym okresie, pozwala utrzymać atmosferę konstruktywnej dyskusji i doprowadzić do uzgodnienia stanowisk.

Warto, aby dokonując oceny menedżer zastanowił się również nad przyczynami zachowania ocenianego pracownika (może niepowodzenia lub niedociągnięcia nie leżą po jego stronie?) oraz nad możliwymi działaniami naprawczymi i sposobami wykorzystania jego potencjału.

Struktura i przebieg rozmowy

Menedżer dokonujący oceny pracownika odpowiedzialny jest za prowadzenie i przebieg rozmowy okresowej. Warto więc zawczasu przemyśleć schemat przebiegu rozmowy, aby nadać jej pewne ramy, które pomogą trzymać się tematu, którego dotyczy, i zachować pewien balans pomiędzy nadmierną formalizacją rozmowy a przekształceniem jej w luźną pogawędkę. Czas trwania rozmowy powinien być zaplanowany z góry i określony realistycznie – optymalny wynosi ok. 1–1,5 godziny.

Sprzyjająca atmosfera

Z uwagi na negatywne emocje, jakie często budzą rozmowy oceniające, warto zadbać o zbudowanie przyjaznej atmosfery podczas spotkania, która umożliwi otwartą i konstruktywną rozmowę. Szczególnie początek spotkania dobrze jest poświęcić na opanowanie emocji i wprowadzenie atmosfery spokojnej i rzeczowej dyskusji. Ważne jest, aby zapewnić komfortowe miejsce i warunki przeprowadzenia takiej rozmowy – tak aby nie była słyszana przez osoby lub zakłócana w inny sposób, np. przez dzwoniące telefony czy innych pracowników przerywających rozmowę. Merytoryczną część spotkania warto rozpocząć od przekazania informacji pozytywnych. Rolą menedżera jest bowiem zadbanie o to, aby oceniany nie był tą rozmową przestraszony, aby nie skojarzyła mu się z wezwaniem „na dywanik”. Wówczas możliwy będzie partnerski udział ocenianego w procesie dokonywania oceny.


Zaangażowanie ocenianego

Im większe jest zaangażowanie ocenianego pracownika w proces oceny, tym lepsze będą jej efekty w zakresie podjętych postanowień i większy wpływ oceny na jego pracę. Dlatego warto pomóc pracownikowi przygotować się do oceny rocznej poprzez:

  • zawiadomienie go o planowanym terminie rozmowy z odpowiednim wyprzedzeniem,
  • udostępnienie ocenianemu formularza oceny, aby mógł z niego skorzystać podczas swoich przygotowań, i zachęcenie go do dokonania samooceny przed spotkaniem,
  • przypomnienie o celu rozmowy (np. „Chciałbym, abyśmy omówili jakość Twojej pracy w ciągu ostatniego roku oraz wspólnie określili dalsze działania”).

Natomiast w trakcie trwania rozmowy okresowej należy przede wszystkim pamiętać, że powinna ona mieć charakter rozmowy, a nie monologu, Ważna jest więc aktywność obu stron, polegająca na wymianie opinii i uzgodnieniu – w drodze dyskusji – wspólnego stanowiska. Należy zachęcać pracownika do aktywnego udziału w ocenie, a można to realizować m.in. przez:

  • wyraźne podkreślenie na początku znaczenia jego aktywnego udziału w omawianiu jego wyników i posiadanych kompetencji oraz ustalaniu działań rozwojowych,
  • zachęcenie pracownika do przedstawienia samooceny jego pracy w mijającym okresie oraz uważne zapoznanie się z jego opiniami,
  • angażowanie ocenianego w analizę omawianych działań i zachowań z jego codziennej pracy oraz w poszukiwanie sposobów rozwiązania sytuacji i podejmowania postanowień,
  • aktywnie słuchanie opinii pracownika; unikanie przerywania pracownikowi i wdawania się w dyskusje, które mogą prowadzić do otwartego konfliktu,
  • pytanie o przyczyny zachowań pracownika,
  • zachęcanie ocenianego do określenia swoich aspiracji i oczekiwań wobec firmy w procesie doskonalenia wyników i rozwoju kompetencji,
  • wspólne z pracownikiem ustalenie działań mające na celu doskonalenie metod pracy pracownika oraz posiadanych przez niego kompetencji w kolejnym okresie,
  • zaangażowanie w formułowanie celów biznesowych i rozwojowych, które będzie realizował w kolejnym okresie oraz sprawdzenie, czy wyznaczone cele są zgodne z preferencjami pracownika dotyczącymi obszarów, w których chciałby się rozwijać.

Bezcenny feedback

Udzielanie informacji zwrotnych to zasadniczy element rozmowy oceniającej. Z reguły mamy do przekazania zarówno informacje pozytywne, jak i negatywne. Aby zwiększyć szanse na właściwy odbiór przez pracownika przekazywanych informacji, warto pamiętać o pewnych dobrych praktykach w tym zakresie:

  • dobrze jest zacząć ocenę pracownika od pozytywów i docenić jego osiągnięcia; udzielając pochwał należy formułować je konkretnie i szczerze,
  • należy wskazywać konkretne działania i zachowania, nie powoływać się na ogólne wrażenie i odczucia, nie należy unikać mówienia o tym, co było złe; w przypadku zastrzeżeń do niektórych aspektów pracy i zachowań ocenianego należy wskazać konkretne sytuacje, a następnie zastanowić się wspólnie z pracownikiem, jak można tego rodzaju problemom zaradzić w przyszłości,
  • warto zbadać przyczyny zachowań pracownika, a po zdiagnozowaniu źródła problemu zaproponować działania naprawcze.

Błędy w procesie oceny

Proces dokonywania ocen jest narażony na wiele błędów, które mogą stanowić zagrożenie dla efektywności rozmowy oceniającej i obiektywizmu dokonanych ocen. Trzeba mieć świadomość najczęściej popełnianych błędów, aby móc się przed nimi ustrzec.

Brak jednoznacznych kryteriów oceny. Kryteria oceny powinny być mierzalne, znane i jednoznacznie rozumiane przez wszystkich uczestników systemu ocen okresowych.

Efekt ostatniej chwili. Często spotykaną tendencją jest kierowanie się w swojej ocenie wypadkami ostatnich tygodni czy miesięcy. Dokonując oceny, sugerujemy się zachowaniem pracownika z ostatnich dni przed oceną zamiast w całym okresie ocenianym. Wrażenia z ostatniego okresu rzutują na cały oceniany odcinek czasu i powodują przekłamania w wynikach oceny.

Błąd pierwszego wrażenia. Pierwsze oceny i emocje związane z daną osobą często są bardzo trwałe i mogą wpływać na jej ocenę, mimo że nie są prawdziwe.

Efekt „halo” (zwany też efektem czynników ekstremalnych). Menedżer koncentruje się na kilku czynnikach lub kryteriach oceny, według których pracownik wypadł wyjątkowo pozytywnie bądź negatywnie. Jest jednym z najpowszechniejszych błędów oceny, występuje w dwóch postaciach:

  • efekt „aureoli” – zjawisko to można określić jako tendencję do dokonywania oceny osoby lub jej pracy pod wpływem jednej, wyróżniającej się cechy lub ogólnego wrażenia, jakie wywołuje, np. jeżeli pracownik wyróżnia się terminowością i dobrą organizacją pracy, może zostać wysoko oceniony również w innych kryteriach, które nie mają nic wspólnego ani z terminowością, ani z dobrą organizacją pracy,
  • efekt „diabelski” – jest przeciwieństwem efektu „aureoli”; polega na tym, że oceniamy daną osobę bardzo nisko tylko dlatego, że jakaś jej cecha lub zdarzenie, w jakim brała udział, nie odpowiada nam; w rezultacie ogólna ocena jest zaniżona, np. jeżeli kierownik przyłapał pracownika na źle wykonanym zadaniu i tylko na tej podstawie nisko ocenia jego pracę w całości, można mówić, że ulega on efektowi „diabelskiemu”.

Kierowanie się w ocenie osobistymi sympatiami lub antypatiami. Menedżerowie niekiedy faworyzują w ocenie pracowników, którzy są sympatyczni i z którymi miło się współpracuje. Jednocześnie pracownicy, których osobowość nie odpowiada przełożonemu, mogą być oceniani w sposób bardziej surowy.

Zawyżanie oceny wszystkich pracowników. Menedżerowie czasami mają tendencję do zawyżania oceny wszystkich pracowników i pomijania problemów, tłumacząc to obawą przed zdemotywowaniem pracowników.

Efekt „twardej ręki”. Mówimy o nim wtedy, gdy menedżer zaniża oceny nawet najlepszym pracownikom według zasady: „U mnie nikt nie zasługuje na szóstkę”.

Porównywanie do innych. Błąd ten polega na wystawianiu ocen na podstawie porównań z innymi pracownikami, zamiast w odniesieniu do wspólnych dla wszystkich kryteriów oceny.

Stereotypy. Stereotypy ujawniają się w trakcie oceny w formie uprzedzeń, których często osoba oceniająca nie jest świadoma. Stereotypem utrudniającym proces rzetelnej oceny jest np. stereotyp idealnego pracownika, do którego porównywany jest pracownik rzeczywisty. Stereotypy często dotyczą cech powierzchownych: ubioru, koloru włosów itp. Na przykład dobry pracownik nosi zawsze garnitur i ma krótko przycięte włosy. Owszem, stereotypy często są prawdziwe (dlatego istnieją), czasami jednak nie sprawdzają się i mogą być krzywdzące.

Efekt „złotego środka”. Błąd ten polega na stawianiu ocen skupionych wokół środka danej skali ocen. Ten rodzaj błędu powstaje najczęściej wskutek obaw przed zbyt wysokim lub zbyt niskim ocenianiem. Menedżer ocenia wszystkich pracowników podobnie według przyjętej przez siebie bezpiecznej średniej, aby „nie narażać się nikomu”. Skutkiem tego jest uzyskanie bardzo podobnych, przeciętnych ocen przez wszystkich pracowników i niemożność zróżnicowania ich między sobą na podstawie oceny. Oceniając wszystkich jednakowo, nie jesteśmy ani uczciwi, ani obiektywni, często możemy w ten sposób skrzywdzić osoby, których poziom pracy jest wyższy niż przeciętny.

Selektywne słuchanie. Selektywne słuchanie to wybiórcze słuchanie wypowiedzi pracownika, zwłaszcza tych, które nie są zgodne z naszym zdaniem (mechanizm wypierania treści niezgodnych z naszym obrazem rzeczywistości). Nieuważne, selektywne słuchanie może też wynikać z dekoncentracji, presji czasu lub konieczności szybkiego zakończenia rozmowy, co prowadzi do zniekształceń (im później, tym gorsze oceny).

Przede wszystkim samo poznanie i pamiętanie o mechanizmach, które mogą kierować naszymi decyzjami, pomaga w ich kontrolowaniu. Dzięki świadomości istnienia pewnych tendencji możemy uważać, aby nie wpływały one na nasze zachowania. Ponadto prowadzenie rozmowy okresowej zgodnie z regułami i dobrymi praktykami pomaga uniknąć wielu błędów i pułapek. Najważniejszą zaś zasadą powinno być dokonywanie wnikliwej, rzetelnej oceny pracownika w odniesieniu do ustalonych kryteriów i konkretnych zachowań, nie sugerując się ocenami uzyskanymi przez innych pracowników ani też osobistym nastawieniem do ocenianej osoby.


Czynniki decydujące o właściwym przeprowadzeniu skutecznej rozmowy okresowej

Rozmowa okresowa jest momentem trudnym dla obu stron, obarczonym dużą dozą niepokoju, który niejednokrotnie wzmacniany jest złymi doświadczeniami któregokolwiek z uczestników. Zatem, aby nie powielać złych doświadczeń i zapewnić uzyskanie pożądanych efektów rozmowy okresowej, warto zadbać o następujące elementy:

• odpowiednie przygotowanie się do przeprowadzenia rozmowy,

• zaplanowanie struktury i przebiegu rozmowy,

• zbudowanie właściwej atmosfery spotkania,

• zapewnienie zaangażowania ze strony ocenianego pracownika,

• umiejętne przekazywanie informacji zwrotnych,

• unikanie błędów, na które jesteśmy narażeni w procesie oceny.

@RY1@i13/2010/008/i13.2010.008.000.0060.001.jpg@RY2@

UWAGA

Informacje zwrotne powinny być:

• opisowe, nie osądzające

Dobra informacja zwrotna opisuje zachowanie drugiej osoby. Nie ma w niej wartościowania ani osądów, a jedynie stwierdzenie faktów. Osądzanie wywołuje opór i niechęć do zmiany zachowania.

• konkretne, nie ogólne

Udzielając informacji, należy wskazać konkretne okoliczności, w których pojawiło się zachowanie. Nie należy stosować uogólnień typu: zawsze, nigdy itd.

• formułowane z pozycji „ja”

Informacja powinna mówić o Twojej ocenie, zamiast „Inni mówią ...” czy „Mówi się ...”.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...