Nieodwracalny trend. Wpływ projektów społecznej odpowiedzialności biznesu na postawy i zaangażowanie pracownicze.

Piotr Żołądkowski
rozwiń więcej
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jest obecnie jedną z kluczowych działalności organizacji w Polsce. Firmy podejmują konkretne działania, które odpowiednio zaplanowane, wpisane w strategię, misję i wartości mogą pozytywnie wpływać nie tylko na wzrost zaufania pracowników, lecz także na pozytywny wizerunek zewnętrzny.

Według danych Forum Odpowiedzialnego Biznesu (www.odpowiedzialnybiznes.pl) korzyści, jakie płyną z realizacji strategii CSR przez przedsiębiorstwa, mają charakter długofalowy, a praktycy i teoretycy zagadnienia wskazują na:

Autopromocja
  • wzrost zainteresowania inwestorów,
  • zwiększenie lojalności konsumentów i interesariuszy,
  • poprawę relacji ze społecznością i władzami lokalnymi,
  • wzrost konkurencyjności,
  • podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy.

Realizacja projektów CSR korzystnie wpływa na organizację poprzez kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród zatrudnionych, a także pozyskiwanie i utrzymywanie najlepszych pracowników. Jak pracownicy postrzegają firmę, zależy między innymi od tego, w jaki sposób dana organizacja realizuje projekty, w których zaangażowanie pracownicze (np. wolontariat pracowniczy) jest doceniane i stymulowane. Bez wątpienia jest to jedno z narzędzi motywacji pozafinansowej i podnoszenie godnościowego aspektu pracy.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to bardzo konkretne działania, które odpowiednio zaplanowane, wpisane w strategię, misję, wartości firmy zdecydowanie pozytywnie mogą wpłynąć na jej postrzeganie zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji.

Poniższe przykłady wskazują, w jaki sposób można – poprzez zaangażowanie pracownicze – realizować ważne społecznie projekty.

Kampania antynikotynowa

W 2010 roku British American Tobacco Polska (BAT) wdrożył globalną kampanię komunikacyjną dotyczącą przeciwdziałania paleniu wśród nieletnich. Celem kampanii jest dotarcie do jak największej liczby sprzedawców i partnerów handlowych, uświadamiając im nie tylko prawne aspekty związane ze sprzedażą papierosów nieletnim, lecz także spowodowanie ograniczenia sprzedaży.

Cel ten realizowało 250 pracowników sprzedaży BAT. Akcja wsparta była ulotkami informacyjnymi. Skutkiem tego działania, angażującego pracowników BAT, było dotarcie prawie do 40 tys. punktów sprzedaży, w których rozkolportowano 90 tys. ulotek informacyjnych. Dodatkowymi narzędziami komunikacyjnymi wdrażanymi w ramach projektu były prezentacje i dyskusje z głównymi partnerami handlowymi w ich centralach. Rynek pozytywnie odpowiedział na działania BAT i kampania będzie realizowana w kolejnych latach.


Przykład British American Tobacco Polska pokazuje, że pomimo działalności w newralgicznym sektorze gospodarki działania CSR angażujące pracowników mogą przynieść wiele korzyści:

  • wzrost zaufania wewnętrznego; pracownik dostrzega, że pomimo celów biznesowych istotne dla firmy są cele społeczne, w które może być zaangażowany,
  • wzrost zaufania zewnętrznego; partnerzy sprzedażowi, punkty sprzedaży dostrzegają potrzebę działania opartego na wartościach, a nie tylko na celach biznesowych.

Ochrona klimatu

Innym pozytywnym przykładem działań CSR angażujących kapitał ludzki przedsiębiorstwa jest projekt DHL Polska pod nazwą GoGreen. W kwietniu 2008 r. wprowadzono globalny program ochrony klimatu GoGreen, który określa zobowiązania Deutsche Post DHL wobec środowiska. Tym samym dostawca usług logistycznych stał się pierwszą firmą w branży, która postawiła sobie konkretny cel w dziedzinie ochrony klimatu. Do 2020 roku Grupa zobowiązała się ograniczyć o 30 proc. emisję CO2, powstałą w wyniku działalności własnej oraz podwykonawców.

W 2009 roku DHL został wyróżniony w konkursie „Firma Bliska Środowisku 2008” i jako jedna z sześciu firm w Polsce uczestniczących w tym konkursie otrzymała nagrodę Ekostrateg za długofalowe i strategiczne działania na rzecz ochrony środowiska.

Wewnętrzne akcje edukacyjne i programy oszczędzania energii pozwalają na skuteczne zaangażowanie pracowników w projekt. Działania w ramach projektu GoGreen to m.in.:

  • postawienie na nowoczesną infrastrukturę i projekty minimalizujące wpływ na środowisko, np. planowanie tras kurierskich, rozwiązania proekologiczne w terminalach,
  • przygotowanie usługi DHL GoGreen, która od 4 stycznia 2010 r. jest dostępna dla klientów w Polsce,
  • Korporacyjna Polityka Papierowa,
  • podnoszenie świadomości pracowników poprzez odpowiednią komunikację i akcje świadomościowe – „Zrób coś dla siebie, zrób coś dla Ziemi” – akcja zorganizowana z okazji Dnia Ziemi (22 kwietnia 2010 r.) zachęcająca do jazdy na rowerze,
  • segregacja odpadów,
  • oznakowanie oddziałów: Żarówka też chce odpocząć, Wykorzystaj papier na maksa, Oszczędzaj wodę, Wyłącz stand by.

DHL w ramach programu wolontariatu pracowniczego podjął się realizacji projektu „Dostrzegamy innych ludzi”, który jest realizowany od sierpnia 2006 roku. Dotychczas w ramach tego programu ponad 120 pracowników DHL zgłosiło i zrealizowało 27 projektów z dziedziny edukacji, kultury i sportu. Przykładami realizowanych projektów są choćby: „Bezpieczeństwo na drogach” – DHL Express (Poland) jest partnerem Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, współpraca ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Bogumiłku (od 2002 roku), inicjatywa pracowników „Z sercem po łódzku” – porozumienie pracowników na rzecz pomocy Fundacji GAJUSZ.


Różnorodność działań

CSR jest bardzo szerokim pojęciem i mieszczą się w nim zarówno zagadnienia dotyczące ochrony środowiska, działalności na rzecz potrzebujących czy społeczności lokalnych. To, jakie projekty realizują poszczególne przedsiębiorstwa, w dużej mierze zależy, gdzie plasują swoje zainteresowania, potrzeby czy wreszcie, gdzie znajdują się geograficznie ich firmy.

Najczęściej realizowane są projekty związane z ochroną środowiska. Kolejnym segmentem podejmowanych działań są te projekty, które w realny sposób wskazują na jakieś istotne z punktu widzenia społecznego problemy, jak np. przemoc, nałogi, choroby czy zagrożenia. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa, szczególnie produkcyjnego, umiejscowionego nie w dużej aglomeracji, lecz w średniej wielkości miejscowości, jest działanie na rzecz społeczności lokalnej połączonej z ochroną środowiska.

Na rzecz społeczeństwa

Projekt na rzecz społeczeństwa pod nazwą Akademia Augustowska jest realizowany przez British American Tobacco. Akademia Augustowska została wyłoniona w konkursie na najlepszą praktykę z zakresu współpracy z biznesem na rzecz społeczeństwa przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Akademia Augustowska wdrażana jest na podstawie rocznych okresów rozliczeniowych według przyjętej struktury wewnętrznej programu, która obejmuje cztery filary, tzw. Akademie. Inicjują one odpowiednio działania w dziedzinach:

  • Akademia Przedsiębiorczości – promocja szeroko definiowanej przedsiębiorczości oraz idei wolontariatu wśród młodzieży szkolnej,
  • Akademia Umiejętności – zmniejszenie różnic pomiędzy umiejętnościami, jakie posiadają młodzi ludzie poszukujący pracy, a oczekiwaniami wobec nich zgłaszanymi ze strony potencjalnych pracodawców,
  • Akademia Wiedzy – realizująca swoje działania poprzez projekty wzmacniające świadomość i kompetencje młodzieży akademickiej związane z wyborem rodzaju zatrudnienia po ukończeniu studiów.

Korzyści, jakie wynikają z realizacji projektu to przede wszystkim: realizowane szkolenia, warsztaty, seminaria, których beneficjentami jest młodzież szkolna, instytucje edukacyjne, osoby bezrobotne i poszukujące pracy, studenci i środowiska akademickie, a także przedsiębiorcy oraz pracownicy lokalnych firm i instytucji.

Od 2007 roku realizowane są także zintegrowane działania na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych.

Zaangażowanie pracowników

Wolontariat pracowniczy to jedno z najważniejszych narzędzi realizacji projektów CSR wpływające na organizację poprzez kształtowanie etosu, wartości, misji w działaniach prospołecznych.

Przykładem wolontariatu pracowniczego są działania Telekomunikacji Polskiej. Początki wolontariatu pracowniczego w TP były 2002 roku. Zaczęło się spontanicznie, od organizacji zbiórek dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Potem była akcja „Odnawiamy nadzieję”, w której wolontariusze TP obsługiwali Telecentrum w studiu TVN.

Firma dostrzegła chęć udziału pracowników w tego typu akcjach i w 2003 roku stworzyła program wolontariatu pracowniczego. Program prowadzony jest przez Fundację Orange pod nazwą „W trosce o innych”.


Wolontariusze organizują czas wolny dzieciom w szpitalach działających w programie „Telefon do Mamy”, tworzą w szpitalach „Bajkowe kąciki” – kolorowe świetlice dla dzieci, w programie „Edukacja z internetem TP” prowadzą lekcje o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu, przygotowują też własne lokalne projekty niesienia pomocy dzieciom, a Fundacja Orange pomaga, przyznając granty na ich realizację. Podczas akcji „Zostań Mikołajem”, która jest organizowana od sześciu lat, kilkuset pracowników TP i Orange przygotowuje świąteczne niespodzianki dla potrzebujących dzieci. Realizowane są także wolontariackie wyjazdy integracyjne.

Przez ostatnie sześć lat ponad 4070 wolontariuszy zaangażowało się w różnego typu akcje o charakterze społecznym i charytatywnym. Pracownicy Grupy TP przepracowali ponad 16,9 tys. godzin, zrealizowano ponad 77 projektów wolontariackich wg własnych pomysłów.

W celu zachęcania pracowników do udziału w projektach wolontariackich firma uruchomiła specjalną stronę poświęconą wolontariatowi. Projekt wolontariatu wpisany jest w globalny program Orange Communitty pokazujący prospołeczne działania pracowników Orange na całym świecie. W 2009 roku Fundacja Orange wspólnie z Fundacją Moje Stypendium i innymi partnerami stworzyła portal e-wolontariat, którego misją jest promowanie i upowszechnianie wolontariatu przez internet.

Współpraca z uczelniami

CSR w TP to jednak nie tylko wolontariat pracowniczy. Program Twoja Perspektywa to działanie skierowane do studentów kierunków technicznych i ekonomicznych. Grupa Telekomunikacja Polska organizuje go razem z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami i Business for Society. W roku akademickim 2009/2010 odbyła się już druga edycja programu. Jego celem jest zbliżenie świata nauki i biznesu poprzez rozwijanie u studentów umiejętności ważnych z punktu widzenia przyszłej pracy oraz pokazanie im możliwości rozwoju zawodowego w branży telekomunikacyjnej. Program składa się z warsztatów, konkursu i programu ambasadorskiego.

W czasie 18 warsztatów prowadzonych przez praktyków oraz trenerów wewnętrznych Grupy TP na sześciu uczelniach patronackich studenci mają okazję poszerzyć swoją wiedzę zarówno z zakresu telekomunikacji czy ekonomii, jak i umiejętności miękkich, takich jak przygotowanie prezentacji, prowadzenie negocjacji czy zarządzanie czasem. Warsztaty odbywają się na Uniwersytecie Warszawskim, Politechnice Warszawskiej, Szkole Głównej Handlowej, Politechnice Łódzkiej, Akademii Leona Koźmińskiego i Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych.

Istotną częścią programu jest ogólnopolski konkurs Twoja Perspektywa skierowany do utalentowanych młodych ludzi, których pasjonują nowoczesne technologie oraz ich zastosowanie w nowych obszarach biznesowych i codziennym życiu.

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest przyszłością działań PR. Jest to zupełnie zrozumiałe, kiedy komunikacja przedsiębiorstw wykracza już poza wcześniejsze ramy PR-owe. Obecnie praktycznie każde przedsiębiorstwo realizuje jakiś projekt w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Często, w przypadku średnich przedsiębiorstw, nie są one odpowiednio nazwane, być może posiadają niedostatki, ale trend i chęć niesienia pomocy dla środowiska i społeczeństwa jest nieodwracalny.

Konkretne wyniki pracy wolontariuszy:

● 13,5 tys. dzieci odwiedził Mikołaj w 2009 roku, przekazując prezenty 13,5 tys. dzieci,

● 4 tysiące dzieci wie, jak bezpiecznie korzystać z internetu,

● 14 kolorowych świetlic szpitalnych jest do dyspozycji małych pacjentów,

● 77 społeczności lokalnych i organizacji zyskało: nowy plac zabaw, świetlicę, wycieczkę edukacyjną czy szkolenie z obsługi komputerów.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...