Czy wykorzystując pozamaterialne czynniki motywacji, można zdobyć lojalność pracowników?

Dagmara Szwaj
rozwiń więcej
Z powodu pogorszenia się koniunktury gospodarczej kierownictwo firmy wstrzymało wzrost płac i premii. Jednocześnie firma jest w trakcie zmiany siedziby i wyposażenia. Proces ten jest już na bardzo zaawansowanym etapie i obecnie wycofanie się z dokończenia inwestycji byłoby ekonomicznie nieuzasadnione. Powoduje to jednak dezorientację i oburzenie pracowników. Jak można zmotywować pracowników przy braku możliwości finansowych?

Rzeczywiście, sytuacja z pewnością nie należy do najłatwiejszych. Z jednej strony, nie można wykorzystać podstawowego, twardego motywatora w postaci wzrostu uposażenia, czy też dodatkowych świadczeń pieniężnych za realizację celów ilościowych lub jakościowych. Z drugiej strony, duże koszty powstają na oczach pracowników. Zapewne mogą rodzić się pytania, które potęgują negatywne emocje. Co jest ważniejsze, pracownicy czy nowa siedziba?

Autopromocja

Najważniejsi są ludzie

Oczywiście najważniejszym kapitałem firmy są ludzie i to należy wyraźnie komunikować personelowi. Właściwi ludzie w firmie to te osoby, które działają rzetelnie i często z pasją oraz dużym zaangażowaniem realizują swoje zadania. To dzięki ich pracy zarząd jest w stanie realizować swoje koncepcje. W czasie kryzysu, kiedy motywacja finansowa nie jest możliwa, istotne jest wsparcie pracowników chociażby częstymi pochwałami.

Ograniczenie „twardych” motywatorów

Jak zatem motywować, gdy wydatki na płace zostały zamrożone? Zapewne nie ma również zbyt wielu środków na wyjazdy integracyjne, karnety na basen i fitness czy opiekę medyczną. Po pierwsze, należy sobie uświadomić, że wzrost uposażenia ma oddziaływanie krótkookresowe, jak również nie da się wciąż podnosić wynagrodzenia, ponieważ każda firma ma granice wysokości dochodów związanych z danym stanowiskiem. Również w poszczególnych branżach coraz rzadziej występują kominy płacowe. Po drugie, oprócz tego „twardego” motywatora istnieją także czynniki pozamaterialne, które są w stanie utrzymać motywację pracownika na optymalnym poziomie.

Pieniądze to nie wszystko

Na podstawie obserwacji doświadczeń wielu firm i zachowań pracowników można wyróżnić wiele pozamaterialnych czynników podnoszących poziom motywacji, a wśród nich:

  • dobre warunki fizyczne pracy oraz przyjazne otoczenie;
  • dobrą atmosferę współpracy i komunikację;
  • możliwość awansu i rozwoju;
  • interesującą pracę;
  • możliwość pogodzenia życia osobistego z zawodowym;
  • jasne zasady pracy, kontroli i oceny;
  • stabilność zatrudnienia;
  • niski poziom stresu;
  • wizerunek firmy.

Jak widać, jednym z wymienionych czynników jest dobre i przyjazne środowisko pracy rozumiane jako dobrej jakości, ergonomiczne stanowisko pracy. W odniesieniu do Państwa firmy istnieje więc szansa na wykorzystanie realizowanej inwestycji do zmotywowania pracowników, jeżeli będzie się ona wiązać z poprawą warunków i komfortu ich pracy. Wstrzymanie takiej inwestycji byłoby kolejnym sygnałem, że w firmie sytuacja jest ciężka i pracownicy mogliby stracić poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa.


Popraw warunki pracy

Podniesienie standardu stanowisk pracy i poprawa jakości szeroko rozumianego środowiska pracy ma bardzo wymierne przełożenie na motywację pracownika, a ta z kolei na jego efektywność. Potwierdzają to badania (2002, IRSA, the Association of Quality Clubs) przeprowadzone na firmach działających na rynku amerykańskim. Zainwestowanie 1 dol. w podniesienie komfortu pracy daje zwrot w wysokości 6,15 dol. dla firmy Coors, 5,78 dol. dla Kennecolt, 3,9 dol. dla General Mills, 3,15 dol. dla Motoroli, czy 3,00 dol. dla Pepsi Co. Okazuje się, że bardziej opłaca się zainwestować w lepsze stanowisko pracy niż płacić za koszty absencji chorobowych lub efekt presenteeismu w pracy, czyli nieefektywną obecność pracownika spowodowaną złym samopoczuciem.

Już 10 zł miesięcznie motywuje!

Jak to wygląda na rynku polskim? Okazuje się, że średnia cena stanowiska pracy w naszym kraju to niecałe 2,5 tys. zł (zgodnie z danymi Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli). W związku z tym, że meble amortyzują się przez okres 60 miesięcy, firma ponosi koszt na poziomie ok. 42 zł miesięcznie. Za tę kwotę firma nie uzyska jednak w pełni satysfakcjonującego rozwiązania, ale już zwiększenie budżetu na stanowisko pracy o chociażby 10 czy 20 zł miesięcznie spowoduje znaczącą poprawę jakości, ergonomii, czyli wygody i komfortu pracy. Porównując ten wydatek ze wzrostem pensji, nie ma wątpliwości, że podwyżka wynagrodzenia w wysokości 7–14 zł miesięcznie (po odliczeniu składek i podatków) zostałaby przez pracownika niezauważona. Natomiast zmiana standardu stanowiska pracy, przy którym każdy z pracowników spędza znaczną część swojego aktywnego zawodowo życia, wpływa codziennie na jego zaangażowanie, motywację do pracy i przywiązanie do pracodawcy. Do tego możemy również dodać jego mniejsze zmęczenie czy ogólnie wyższą sprawność psychofizyczną.

Państwa firma powinna więc wykorzystać sytuację i dokonać zakupu dobrego wyposażenia meblowego, aby pokazać pracownikom, że mimo kryzysu firma dba i inwestuje w poprawę ich warunków pracy, budując przez to wizerunek dobrego pracodawcy.

Jak wykorzystać szansę?

Należy pamiętać, że wybór najtańszego rozwiązania wyposażenia wnętrza lub przeprowadzka ze starymi meblami to jedynie pozorna oszczędność. Nie wykorzystamy wtedy w pełni możliwości oddziaływania na zaangażowanie pracowników, a wręcz możemy ich zdemotywować. Dlaczego? Przeprowadzając się ze starym wyposażeniem, tracimy część pozytywnego efektu przeprowadzki, ponieważ przy samej zmianie siedziby niektórzy pracownicy mogą dostrzegać jedynie niedogodności, np. dłuższy dojazd, problem z parkingiem, meble niespójne z nowym wnętrzem, uszkodzenia podczas przeprowadzki itp. Natomiast ograniczenie wydatków na wyposażenie może spowodować brak rzeczywistej poprawy warunków pracy.

Jak widać sytuacja, w jakiej znalazła się Państwa firma, jest szansą na wysłanie bardzo pozytywnego komunikatu do pracowników oraz początkiem szerszego wykorzystywania pozamaterialnych, długoterminowych czynników motywowania.


Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...