ODPOWIEDŹ
Jeśli zadbamy o wysokie morale wśród członków zespołu, możemy liczyć na to, że będą umotywowani, zaradni i efektywni pomimo niesprzyjających okoliczności zewnętrznych, w tym niepewności związanej z rozwojem sytuacji na rynku.
Jak lakmusowy papierek
Jednym z kluczowych czynników odpowiedzialnych za utrzymanie wysokiego morale jest jakość przywództwa - postawa i zachowania menedżera wobec podwładnych. Dzięki temu widzą, jak wygląda sytuacja i na co w związku z tym należy się przygotować oraz czy poradzą sobie z wyzwaniem. Zachowanie menedżera może więc dodawać otuchy, nadziei i zapewniać poczucie bezpieczeństwa i przez to zwrotnie przyczyniać się do utrzymania wysokiego morale. Jednakże menedżer może również swoim zachowaniem, często nieświadomie, nierozważnie, w sposób niezamierzony, spowodować, że wśród pracowników zaczną krążyć plotki, które będą siać panikę, zwątpienie oraz owocować ostatecznie brakiem zaangażowania w pracę. W dobie kryzysu, kiedy zaczyna dominować rynek pracodawcy, wielu pracowników obawia się o swoje stanowiska. Paradoksalnie, nie musi to wiązać się z motywacją do bardziej efektywnej pracy. Troska o własną przyszłość może bowiem rozpraszać pracownika i utrudniać mu pełne zaangażowanie się w pracę. Dlatego podniesienie morale pracowników ma nie tyle zwiększyć retencję, ile uspokoić pracowników, tak aby stworzyć im klimat dogodny do efektywnej, zaangażowanej i produktywnej pracy. Mądry, odpowiedzialny i sprawny menedżer, który chce okazać się dobrym przywódcą w czasach kryzysu, powinien zwrócić uwagę na następujące aspekty swojego zachowania i jego wpływu na podwładnych:
- budowanie wśród podwładnych zaufania do siebie i kierownictwa firmy,
- wzmacnianie tożsamości organizacyjnej pracowników i ich wiary w sens pracy, którą wykonują,
- dbanie o to, aby każdy pracownik miał poczucie kontroli nad tym, co dotyczy jego miejsca pracy i wykonywanych przez niego obowiązków.
Budowanie zaufania
Niepewność jutra, troska o własne miejsce pracy oraz przyszłość i pomyślność własnej rodziny mogą zdominować myśli pracownika, rozpraszając go i sprawiając, że mniej uwagi poświęca pracy i realizacji obowiązków z nią związanych. Dlatego dla menedżera kluczowego znaczenia nabiera budowanie zaufania do siebie jako przełożonego i reprezentanta kierownictwa firmy - zaufania, którego podstawą jest jasna informacja o tym, jaka jest aktualna polityka firmy, w tym personalna, w związku z sytuacją kryzysową. Musi temu towarzyszyć przekaz, że są podejmowane wszelkie wysiłki, aby zminimalizować niekorzystny wpływ kryzysu na funkcjonowanie firmy. Ważne jest zakomunikowanie podwładnym, że ich pomyślność jest brana pod uwagę; że nic, co ich bezpośrednio dotyka, nie będzie robione ponad ich głowami, lecz tylko w porozumieniu z nimi. Chodzi o to, aby rzetelnie i na bieżąco informować pracowników o sytuacji. To pozwoli zmniejszyć poczucie niepewności wśród pracowników.
Praca pełna sensu
Obok poczucia bezpieczeństwa dla podniesienia lub utrzymania wysokiego morale pracowników ważne jest wzmacnianie tożsamości organizacyjnej pracowników i ich wiary w sens pracy, którą wykonują. Oznacza to, że menedżer nie motywuje pracownika tylko do wykonania określonego zadania lub wypełnienia określonych obowiązków, lecz ponadto wskazuje pracownikowi szerszy kontekst jego aktywności i jej znaczenie dla firmy. Rozbudzanie poczucia przynależności do zgranego zespołu i organizacji, która wnosi coś cennego do funkcjonowania lokalnej lub globalnej społeczności, wzmacnianie poczucia sensu i wartości pracy, którą podwładny wykonuje poprzez uświadamianie mu, w jaki sposób przyczynia się do prosperowania firmy i zwiększenia jakości życia jej klientów jest istotnym czynnikiem motywującym do pracy i wykazywania się zaangażowaniem w niej. Daje to bowiem pracownikowi asumpt do dowartościowania samego siebie. Dostrzeżenie znaczenia swojej aktywności dla większego grona osób często jest ważnym czynnikiem decydującym o większym zaangażowaniu w pracę i większej produktywności. W czasach kryzysu, kiedy niejednokrotnie firmy muszą wybierać między redukcją zatrudnienia a zmniejszeniem wynagrodzeń, podkreślanie pozafinansowych wartości związanych z danym stanowiskiem w tej konkretnej firmie jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów na podtrzymanie wysokiego morale wśród pracowników.
Poczucie kontroli
W obecnych czasach firma często musi zmierzyć się z zaskakującymi wyzwaniami. Jej pracownicy muszą być gotowi do stawienia czoła nieznanemu. Mogą na przykład być proszeni o wykonanie obowiązków, które nie stanowiły do tej pory ich dominującej aktywności, lub o wykonanie znacznie większej pracy za te same, lub wręcz mniejsze, wynagrodzenie. Dla zapewnienia wysokiego morale, zaangażowania i motywacji do pracy w takich warunkach ważne jest zwrócenie uwagi nie tylko na sens i znaczenie nowych obowiązków i zadań, lecz także na poczucie kontroli pracownika nad swoją pracą. Menedżer powinien więc zwrócić uwagę nie tylko na jasne zakomunikowanie pracownikowi tego, czego od niego wymaga, lecz także upewnić się, czy posiada on niezbędne kompetencje do wykonania zadania oraz zapewnić mu wsparcie organizacyjne, tak aby mógł sprawnie zrealizować dodatkowe zadania.