Czy aktywność pracowników w mediach społecznościowych ograniczać, czy wspierać?

Magdalena Majek
rozwiń więcej
Prowadzę niewielką firmę zajmującą się usługami profesjonalnymi i doradztwem biznesowym. Tworzy ją młody zespół. W większości są to ludzie z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym po studiach. Specyfika naszej branży wymaga bycia blisko klienta i budowania profesjonalnych relacji. Część naszych pracowników jest bardzo aktywna w mediach społecznościowych – prywatnie i zawodowo. Często w swoich profilach podają nazwę naszej firmy jako pracodawcy, a wśród znajomych mają naszych klientów. Zastanawiam się, jaki to może mieć wpływ na naszą działalność, na odbiór naszej firmy przez klientów i jakie skutki może przynieść ewentualna próba ograniczania tej aktywności.

Opisane wyzwanie ma szczególne znaczenie w tych organizacjach, gdzie ludzie są filarem działalności biznesowej, a ich aktywność w internecie ma szczególny wpływ na odbiór firmy, która ich zatrudnia. Zanim zdecydujemy się tutaj na konkretne rozwiązania, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Autopromocja

Po pierwsze: czy ta sytuacja ma charakter przejściowy i czy jest taka możliwość, że moda na media społecznościowe po jakimś czasie przeminie? Zdecydowana większość ekspertów od internetu, ale także socjologów i psychologów, potwierdza, że nie mamy do czynienia z chwilowym zjawiskiem, ale raczej ze zmianą społeczną. Rozwój internetu i nowe technologie całkowicie zmieniły nie tylko sposób, w jaki się komunikujemy, czy poszukujemy informacji, ale w jaki żyjemy, pracujemy, zaspokajamy swoje potrzeby i cele życiowe. Jest to szczególnie widoczne wśród młodych ludzi, którzy dopiero wkraczają w życie zawodowe. Nie bez przyczyny jedną z nazw, którą określa się pokolenie Millennials jest nazwa Pokolenie D od Digital. Młodzi ludzie, którzy wkraczają teraz na rynek pracy, praktycznie wychowali się z internetem i możliwościami, jakie oferują technologie cyfrowe. Dla nich media społecznościowe są czymś naturalnym.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Euro RSCG Worldwide i opublikowanych w Raporcie „Millennials and social media” wynika, że dla ponad 50 proc. reprezentantów tego pokolenia media społecznościowe są podstawowym kanałem do utrzymywania kontaktu ze znajomymi. Pomagają im w zaspokojeniu zwykłych ludzkich potrzeb, jak potrzeba poczucia bliskości z innymi i bycia częścią większej całości. Dają też możliwość dzielenia się i komunikowania swoich doświadczeń, odczuć w czasie rzeczywistym. Trzeba więc zdać sobie sprawę z tego, że pracodawcy muszą się do tej sytuacji przyzwyczaić i zastanowić się, jak na tym zjawisku budować wartość swojej organizacji.


(Nie)groźne poczynania

Drugie pytanie, na które warto sobie odpowiedzieć, rozwiązując ten problem, dotyczy wpływu, jaki aktywność pracowników w mediach społecznościowych ma na firmę. Czy zawsze ta aktywność oznacza zagrożenie? Słynny jest oczywiście kryzys wizerunkowy i biznesowy, jakiego doświadczyła firma Domino’s Pizza, której pracownicy umieścili w serwisie YouTube filmiki obrazujące ich podejście do pracy oraz ukazujący w obrazoburczym świetle ich stosunek do klientów i jakości produktów. Filmik w krótkim czasie rozszedł się w internecie, trafiając w końcu do ogólnokrajowych stacji telewizyjnych. Czy takich przypadków było jednak więcej? Zajmując się na co dzień komunikacją korporacyjną i wewnętrzną, dostrzegam raczej o wiele więcej przykładów wskazujących na to, że aktywność pracowników w mediach społecznościowych wspierana mądrze przez firmę może jej przynieść realne korzyści.

Spójrzmy choćby na firmę IBM, która także działa przecież w branży konsultingowej. IBM zachęcił swoich pracowników do prowadzenia blogów związanych z tematyką zawodową. Jaki jest tego skutek? Tysiące pracowników aktywnych w social media nie tylko lepiej ze sobą współpracują, wymieniając wiedzę i doświadczenia, lecz także budują wizerunek korporacji jako eksperta w branży, firmy, którą tworzą świetni ludzie. Dodatkowo często okazuje się to być także skutecznym narzędziem budowania wizerunku atrakcyjnego pracodawcy wśród potencjalnych kandydatów i przynosić korzyści rekrutacyjne, często w grupach docelowych, do których trudno dotrzeć tradycyjnymi kanałami.

Coraz więcej firm decyduje się więc świadomie na połączenie faktu obecności swoich pracowników w internecie z celami organizacji. W serwisie Goldenline przybywa firm korzystających z funkcji profilu pracodawcy połączonego z opcją mikrobloga, gdzie nie tylko potencjalny kandydat może poznawać potencjalnego pracodawcę, uzyskiwać informacje o ofertach czy specyfice pracy, ale gdzie może skontaktować się w celu zebrania opinii z dowolnym pracownikiem tej firmy, który posiada profil zawodowy w serwisie. Praktycznie codziennie przybywają także nowe oficjalne fan strony firm na Facebooku. Fakt, że wśród fanów znajdują się obecni i byli pracownicy firmy świadczy tylko o tym, że są z firmą związani na poziomie czegoś więcej niż tylko umowa i wynagrodzenie.


Maksymalizacja korzyści

Każda organizacja ma swoją specyfikę, ale dotychczasowe przykłady wskazują, że raczej więcej przemawia za tym, aby nie tylko tolerować, lecz także wspierać aktywność pracowników w mediach społecznościowych. Nasuwa się jednak trzecie pytanie: jak ograniczyć zagrożenia i maksymalizować korzyści dla firmy? Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z tego, że jeśli aktywność pracownika w internecie jest zagrożeniem dla firmy, to wprowadzenie ograniczeń w korzystaniu z tych serwisów tylko przykryje problem, zamiast go rozwiązać. Problem nie leży przecież w narzędziu, jakim jest Facebook czy Goldenline, ale z reguły bierze się z błędów w zarządzaniu, polityce HR czy komunikacji wewnętrznej.

Aby zminimalizować ryzyko, warto uświadomić pracownikom, że jeśli występują w serwisach społecznościowych pod własnym imieniem i nazwiskiem, powinni brać odpowiedzialność za swoje działania i sposób komunikacji, także dlatego, że ma to znaczenie dla celów firmy, w której pracują. Można to zrobić w sposób mniej formalny za pomocą komunikacji bezpośredniej, spotkań i rozmów z pracownikami. Można także, i to jest metoda, na którą decyduje się coraz więcej dużych korporacji, wprowadzić wewnętrzną politykę związaną z mediami społecznościowymi – taki code of conduct w świecie cyfrowym. Polityka taka zawiera zbiór zasad, ale także wskazówek, które powinni wziąć pod uwagę pracownicy, angażując się w aktywność w mediach społecznościowych. Myślę, że dobra komunikacja wewnętrzna takiego dokumentu przyczyni się do zrozumienia jego celu przez pracowników i w większości spotka się on z akceptacją zespołu. Są na rynku także przykłady firm, które, widząc aktywność pracowników w zewnętrznych serwisach społecznościowych, próbują stworzyć takie funkcjonalności w wewnętrznych sieciach intranetowych. Rezultaty są różne i zależy to pewnie od wielu czynników, zaczynając od tego, na ile te narzędzia są pracownikom potrzebne do pracy, a kończąc na ich atrakcyjności versus ogólnodostępne serwisy. Jedno jest pewne: to jest kierunek, który będzie się rozwijał w komunikacji wewnętrznej i zarządzaniu HR.


Kadry
Składki KRUS 2024. Termin mija 30 kwietnia
28 kwi 2024

Zostały ostatnie 2 dni. Termin płatności KRUS mija 30 kwietnia 2024 r. – rolnicy opłacają składki za II kwartał. Tabela składek KRUS 2024 wskazuje wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie. Jaka jest kwota łączna składek KRUS? Ile wynosi składka pomocnika rolnika w każdym miesiącu?

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

ZUS wypłaca w 2024 roku zasiłek przedemerytalny, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
28 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...