Rejestr taki trzeba stworzyć (zgodnie ze wzorem z rozporządzenia) i uzupełniać na bieżąco. Należy także prowadzić kartę badań i pomiarów czynników szkodliwych.
Co do zasady, pracodawca jest obowiązany stosować środki zapobiegające chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą. Musi on w szczególności:
- utrzymywać w stanie stałej sprawności urządzenia ograniczające lub eliminujące szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy i urządzenia służące do pomiarów tych czynników,
- przeprowadzać, na swój koszt, badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrować i przechowywać wyniki tych badań i pomiarów oraz udostępniać je pracownikom.
Wskazywanie czynników szkodliwych
Pracodawca ma obowiązek wskazać czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy, dla których wykonuje się badania i pomiary, ze szczególnym uwzględnieniem:
- rodzaju tych czynników i ich właściwości,
- procesów technologicznych i ich parametrów,
- wyposażenia technicznego, w tym maszyn, urządzeń, instalacji i narzędzi, które mogą być źródłem emisji czynników szkodliwych dla zdrowia, z uwzględnieniem wyników pomiarów tej emisji dostarczanych przez producentów,
- środków ochrony zbiorowej i danych dotyczących ich użytkowania,
- organizacji pracy i sposobu wykonywania pracy,
- rzeczywistego czasu narażenia na oddziaływanie czynników szkodliwych dla zdrowia, z uwzględnieniem obowiązującego u pracodawcy systemu i rozkładu czasu pracy.
Ponadto pracodawca ma obowiązek konsultować z pracownikami lub ich przedstawicielami działania dotyczące:
- rozpoznania i typowania czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
- wykonywania badań, pomiarów i pobierania próbek tych czynników na stanowisku pracy.
Likwidacja zakładu pracy
Jeżeli zdarzyłoby się, że pracodawca musi zlikwidować prowadzony zakład pracy, rejestr i kartę musi niezwłocznie przekazać właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.
Natomiast w przypadku:
- Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz
- jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej
rejestr i karty należy przekazać odpowiednio właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji albo właściwemu komendantowi wojskowego ośrodka medycyny prewencyjnej.
WAŻNE!
Rejestry i karty należy przechowywać przez okres 40 lat, licząc od daty ostatniego wpisu.
Udostępnianie pracownikom
Samo rejestrowanie to nie wszystko. Pracodawca ma obowiązek udostępnić bieżące wyniki badań i pomiarów wpisane do rejestru i karty:
- pracownikowi,
- byłemu pracownikowi,
- ich przedstawicielowi ustawowemu lub
- pełnomocnikowi.
Żądanie powinno być wystosowane na piśmie.
Co więcej, wszystkie wymienione osoby mogą wystąpić do pracodawcy lub podmiotu przechowującego rejestr i karty, z wnioskiem o sporządzenie wyciągów, odpisów lub kopii zawartych w nich wyników badań i pomiarów.
Podstawa prawna:
- art. 227 § 1 Kodeksu pracy,
- art. 20 ust. 1, art. 20a ust. 1 ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (DzU z 2011 r. nr 212, poz. 1263 ze zm.), ● § 2, 18 i 19 rozporządzenia z 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 33, poz. 166).