Wstrzymanie pracy maszyny to ostateczność, ale zawsze trzeba dokładnie rozważyć, czy jest to uzasadnione. Służba bhp uprawniona jest do niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób (§ 3 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy).
UZASADNIENIE
Wstrzymanie pracy maszyny jest możliwe, gdy spełniony jest jeden warunek – musi występować bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia. Oznacza to, że dalsze użytkowanie maszyny może doprowadzić np. do wypadku. Z typowych sytuacji będzie to np. praca z wykorzystaniem maszyny mającej nieosłonięte elementy wirujące czy niesprawne wyłączniki awaryjne, ale oczywiście nie tylko.
Każda sytuacja mogąca prowadzić w prosty sposób do wypadku upoważnia pracownika służby bhp do wyłączenia maszyny z użytku.
WAŻNE!
Należy pamiętać o prawidłowym przeprowadzeniu procesu wyłączenia maszyny. Decyzja pracownika służby bhp dotyczy zarówno pracowników, jak i pracodawcy, a interesy mogą być tu sprzeczne. Dlatego tego typu decyzję powinno się wydawać w formie pisemnej z uzasadnieniem i zapoznać z jej treścią: pracowników zatrudnionych przy danej maszynie czy urządzeniu technicznym, ich przełożonych, pracodawcę.
Pracownik służby bhp powinien to zrobić niezwłocznie, czyli tak szybko, jak tylko jest to możliwe.
Warto, aby decyzję w sprawie wyłączenia maszyny sporządzić w co najmniej kilku egzemplarzach, po jednym dla każdej z zainteresowanych stron. Na jednym egzemplarzu pracownik służby bhp powinien zebrać podpisy od wszystkich, którzy z treścią tej decyzji zostali zapoznani i których ona dotyczy (pracownicy, ich przełożeni, pracodawca).
Warto pamiętać, że decyzję może uchylić pracodawca, jednak przy takiej formie (forma pisemna) jest to mało prawdopodobne. Oznaczałoby to uchylenie pisemnej decyzji, a to wiąże się z wzięciem osobistej odpowiedzialności za ewentualne wypadki. Należy też pamiętać, aby decyzje były przemyślane i odpowiedzialne.
PODSTAWA PRAWNA
- Par. 3 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.).